Siirry suoraan sisältöön

Aikuissosiaalityön työmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081167-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.04.2022 - 01.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 25.09.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 65

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kaarina Rajala
  • Liisa Pirinen
  • Tiina Laakso

Vastuuopettaja

Tiina Laakso

Ryhmät

  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20
  • MSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
  • PSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, K20

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä.

Sisältö

- palveluohjauksen menetelmät
- valtaistavat menetelmät
- narratiiviset menetelmät
- dialogisuus asiakastyössä
- kuntouttavan sosiaalityön menetelmät

Oppimateriaalit

Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita Publishing.

Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma. (saatavilla e-kirjana) uudempi painos paperikirjana

Kari, O., Laakso, S. & Niskanen, T. 2020. Vammaistyön käsikirja. Prosanoma.

Karjalainen, Anna Liisa (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.

Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa. Iäkkäiden henkilöiden palvelujen uudistamistyöryhmän raportti. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:16.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162239

Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. PS-kustannus. Otavan kirjapaino, Keuruu.

Näkki, P & Sayed, T. (Toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Luku teoksesta pdf-muodossa (Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä)



TIEKARTTA 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN RAPORTTEJA JA MUISTIOITA 2019:41

Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa: https://www.theseus.fi/handle/10024/226365

Videoita: (tarkistettava linkit)

Hyvän ohjauksen rakentuminen

Pienryhmäohjaus

Minä verkko-ohjaajana

Monialainen ohjaus

+ opiskelijan oppimistehtävään käyttämä kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely
Oppimistehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Jaksoon liittyvän oppimistehtävän palautus 19.9.2022 (19.10.22 ja 15.1.23)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä.

Lähiopetus 1 op hyväksytty / hylätty. Pakollinen läsnäolo 100 %

Oppimistehtävä 4 op. Aikuistyön menetelmällisyys.. Tehtävä löytyy itslearningin oppimisalustalta. Arvioidaan T1-K5.

Sisällön jaksotus

Toteutuu maanantaisin

29.8.2022 klo 9.00 - 14.00 Orientoituminen Aikuissosiaalityön moduuliin 2 sekä opintojakson Aikuissosiaalityön työmenetelmät jakson aloitus. Oppimistehtävän ohjeistus. Aikuissosiaalityön menetelmällisyys. Oman käyttöteorian rakentaminen / TL, KR
klo 14-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.

5.9.2022 klo 9.00 -13.00 Palveluohjaus /TL, Toipumisorientaatio /KR
klo 13-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.

12.9.2022 klo 9.00 -13-00 Lähiopetus zoomin välityksellä verkossa.. Sosiaaligerontologinen työ, KR, TL
klo 13-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.
19.9.2022 klo 10.00-14.00 Oman käyttöteorian jakaminen TL, KR
Oppimistehtävä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 1-5
Lähiopetus ja ennakkotehtävät hyväksytty / hylätty

Hylätty (0)

Arviointikriteerit - hylätty (0)

Opiskelija ei osaa nimetä ja/tai kuvata asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtävää tai tehtävä ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.



.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

T1= Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

H3= Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

K5 = Opiskelija osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.