•   Aikuissosiaalityön työmenetelmät 7081167-3012 29.08.2022-25.09.2022  5 op  (MSOSSS20, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä.
    Opintojakson sisältö
    - palveluohjauksen menetelmät

    - valtaistavat menetelmät

    - narratiiviset menetelmät

    - dialogisuus asiakastyössä

    - kuntouttavan sosiaalityön menetelmät

    Vastuuopettaja

    Tiina Laakso

    Oppimateriaali

    Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita Publishing.

    Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma. (saatavilla e-kirjana) uudempi painos paperikirjana

    Kari, O., Laakso, S. & Niskanen, T. 2020. Vammaistyön käsikirja. Prosanoma.

    Karjalainen, Anna Liisa (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.

    Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa. Iäkkäiden henkilöiden palvelujen uudistamistyöryhmän raportti. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:16.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162239

    Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. PS-kustannus. Otavan kirjapaino, Keuruu.

    Näkki, P & Sayed, T. (Toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Luku teoksesta pdf-muodossa (Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä)



    TIEKARTTA 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN RAPORTTEJA JA MUISTIOITA 2019:41

    Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa: https://www.theseus.fi/handle/10024/226365

    Videoita: (tarkistettava linkit)

    Hyvän ohjauksen rakentuminen

    Pienryhmäohjaus

    Minä verkko-ohjaajana

    Monialainen ohjaus

    + opiskelijan oppimistehtävään käyttämä kirjallisuus

    Oppimismenetelmät

    Yksilötyöskentely
    Oppimistehtävä

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Oppimistehtävä 1-5
    Lähiopetus ja ennakkotehtävät hyväksytty / hylätty

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    29.08.2022 - 25.09.2022

    Ilmoittautumisaika

    11.04.2022 - 01.09.2022

    Ryhmä(t)
    • MSOSSS20
    • PSOSTS20
    • MSOSTK20
    • PSOSTK20
    Opiskelijamäärä (min - max)

    10 - 65

    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Koulutus

    Sosionomikoulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    TKI-osuus

    0.00 op

    Verkko-opetuksen osuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Jaksoon liittyvän oppimistehtävän palautus 19.9.2022 (19.10.22 ja 15.1.23)

    Pedagogiset toimintatavat

    Tutkiva oppiminen

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Ennakkotehtävä.

    Lähiopetus 1 op hyväksytty / hylätty. Pakollinen läsnäolo 100 %

    Oppimistehtävä 4 op. Aikuistyön menetelmällisyys.. Tehtävä löytyy itslearningin oppimisalustalta. Arvioidaan T1-K5.

    Sisältö ja ajoitus

    Toteutuu maanantaisin

    29.8.2022 klo 9.00 - 14.00 Orientoituminen Aikuissosiaalityön moduuliin 2 sekä opintojakson Aikuissosiaalityön työmenetelmät jakson aloitus. Oppimistehtävän ohjeistus. Aikuissosiaalityön menetelmällisyys. Oman käyttöteorian rakentaminen / TL, KR
    klo 14-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.

    5.9.2022 klo 9.00 -13.00 Palveluohjaus /TL, Toipumisorientaatio /KR
    klo 13-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.

    12.9.2022 klo 9.00 -13-00 Lähiopetus zoomin välityksellä verkossa.. Sosiaaligerontologinen työ, KR, TL
    klo 13-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.
    19.9.2022 klo 10.00-14.00 Oman käyttöteorian jakaminen TL, KR
    Oppimistehtävä

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Arviointikriteerit - hylätty (0)

    Opiskelija ei osaa nimetä ja/tai kuvata asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtävää tai tehtävä ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.



    .

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    T1= Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    H3= Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    K5 = Opiskelija osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.