Siirry suoraan sisältöön

Osallistavat menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081169-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 01.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 25.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kaarina Rajala
  • Marjo Vähäkangas

Ryhmät

  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20
  • MSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
  • PSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, K20

Tavoitteet

Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät

Oppimateriaalit

Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/
Korhonen, V.; Puukari, P. 2017. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.
Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saatavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).
Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.
Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikut-tajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.
Schön, U-K 2015: User Involvement in Social Work and Education-A Matter of Participation? Link to the article: https://www.researchgate.net/publication/278044245_User_Involvement_in_Social_Work_and_Education-A_Matter_of_Participation
Törrönen, M et al. 2013: Empowering social work: research and practise. Part I and II .Link: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/41105/empowering_social_work.pdf

Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Ryhmätyö
Tehtävien esittäminen - osallistuvat menetelmät, ryhmät ja esitys (esitystapa vapaa). Esitysmateriaalit kaikki ryhmät laativat englanniksi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö
Kontaktiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja siihen valmistautuminen 1 op.
Oppimistehtävä 4 op

Sisällön jaksotus

Moduulin 2 opetus on maanantaisin . Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Jaksoon kuuluu oppimistehtävä, joka tehdään ryhmätehtävänä monikulttuurisen asiakasryhmän kanssa.
Jaksolla on vaihto-opiskelijoita, joten opetus järjestetään osittain englanniksi.

26.9.2022 klo 9-12.30 Jakson aloitus (9-9.20) ja jakson oppimistehtävän esittely (11.45-12.30min). Orientaatio osallisuuden käsitteeseen (9.20-11). KR, AM
13-16 Pienryhmätyöskentelyn aloitus. Oman oppimistehtävän suunnitelman ideointia pienryhmässä. Opiskelijaryhmille on etukäteen sovittu jo tapaamiset ohjattavien ryhmien yhteysyhenkilöiden kanssa.
3.10.2022 klo 10.30-11.30 Osallisuutta tukevat menetelmät ryhmän ohjauksessa. Monikulttuurisen ryhmän ohjaamisen erityiskysymyksiä. MV, KR
klo 12.15 -15.30 Toimintasuunnitelmien esittäminen. KR, MV
THL Osallisuusviikko. Osallisuusviikon luennoille osallistuminen.
Ma 3.10. klo 9–10.30 Osallisuustyön johtaminen kunnissa ja alueilla
Ti 4.10. klo 9–10.30 Osallisuuden kokemuksen mittaaminen ja arviointi
Ke 5.10. klo 9–10.30 Hyvät osallisuuden edistämisen mallit käyttöön
To 6.10. klo 9–10.30 Osallisuuden 24 apukysymystä
Tutustu tarkemmin ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan 26.9. mennessä!
https://thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri/-/event/8897262

Tapahtuman ohjelma ja ilmoittautuminen THL:n tapahtumakalenterissa
10.10.2022 klo 10-13.00 Yhteiskehittäminen. MV, KR
Klo 13.00-16 pienryhmätyöskentelyä, monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Vertaisryhmät klo 15-16. Pienryhmät varaavat iltapäivään itse tilan.
17.10.2022 klo 8.15-16.00 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely pienryhmissä. Pienryhmät varaavat itse tilan.
24.10.2022 klo 10-15.45 Tehtävien purku MV, KR
31.10.2022 klo 8.00- 10.00 Itsenäinen työskentely, raporttien viimeistely. Vertaisarviointi. Pienryhmät varaavat itse tilan.




Raportti palautetaan 31.10.2022 . Raportin toinen palautuspäivä 31.11.2022.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävä 4 op
Kohteet löytyvät jakson tehtävästä.

Hylätty (0)

Hylätyssä suorituksessa jákson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti, Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja toteuttaa valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaiden osallistamiseen pyrkivää toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskleija on osallistunut lähiopetukseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ja innostavana ryhmän jäsenenä lähiopetukseen.