Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus, etiikka ja ohjaustyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081238-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 14.10.2021

Ajoitus

07.10.2021 - 02.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 65

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Kouki
  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- tuntee erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- osaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja ohjaamisen perusteet

Sisältö

Sisältö:
- ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
- ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä, ohjauksen erilaiset lähestymistavat, ohjauksen teoreettiset orientaatiot ja tekniikat
- etiikan käsite ja ammattietiikka
- laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista
- sosiaalihuoltolaki

Oppimateriaalit

SOTE-PLASK:
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 22.9.2000/812
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2012.pdf.

Tentti on 2.12. klo 13-14. Se tehdään omalla koneella kotona. Tentissä ei ole tarkoitus käyttää materiaaleja, vaan siihen valmistaudutaan etukäteen lukemalla. Tentissä on 60 kysymystä ja aikaa sen tekemiseen on 60 min.

Uusintatentti sosiaali- ja kasvatusalan uusintatenttipäivänä 26.1 2022 klo 16 luentosalissa.
Tenttiin:
Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY
Lähiopetusmateriaali

Opetusmenetelmät

Pienryhmätyöskentely,
oppimistehtäväperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Uusintatentti koulutusohjelman uusintatenttipäivinä.
Ilmoittauminen uusintatenttiin kaksi viikkoa ennen jakson vastuuopettajalle.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen (pienryhmissä annettuja tehtäviä suorittaen).

SOTE-PLASK -toteutuksessa keskitytään seuraavien tavoitteiden saavuttamiseen ryhmätoiminnalla:
- tuntee lainsäädännolliset ja eettiset perusteet asiakastyössä
- kykenee ammattilliseen vuorovaiktukseen moniammatillisissa tiimeissä.

Osallistuvia opiskelijoita n. 170 (sosionomi-, sairaanhoitaja ja terveydenhoitajaopiskelijoita).

Ryhmät:
Noin 6-7 hengen ryhmät ja jokaisessa ryhmässä 1-2 jokaisesta ym. ryhmästä. Jokaisella ryhmällä ohjaava opettaja.

Tehtävät:
Valmistaudu esittelemään oma tuleva ammattisi ryhmällesi 7.10. iltapäivän pienryhmätapaamisella klo 14:30 - 16.
Ryhmä työstää annettuja viikkotehtäviä (4 kpl) yhdessä. Tehtävien palautukset sekä Turun Amk:n Itsiin että Novian Moodleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

SOTE-PLASK 2 op yhteistoteutus Turun Amk:n ja Novian kesken.
Lähiopiskelu omassa opiskeluryhmässä ja tentti 3 op

Sisällön jaksotus

SOTE-PLASK toteutuu Turku AMK:n ja Novian yhteistyönä ajalla 7.10.21 - 11.11.21 torstai-iltapäivisin (2 varapäivää perjantailla) seuraavasti:
7.10.21 klo 13-16 aloitus VERKOSSA https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YzkxNTFmMjUtMDcwMy00ZWVmLWFjMTgtZDRmODcxYjE0Y2Ey%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%223ce24819-a9fa-494a-a579-0e1ada49f53a%22%2c%22Oid%22%3a%22bd9a2bbe-3066-4c33-85e4-10ce0daf5869%22%7d

14.10.21 klo 13-16 moniammatilliset ryhmät työskentelevät itsenäisesti
(15.10.21 13-16 moniammatilliset ryhmät työskentelevät itsenäisesti)
21.10.20 klo 13-16 moniammatilliset pienryhmät työskentelevät itsenäisesti
28.10.21 klo 13-16 moniammatilliset pienryhmät työskentelevät itsenäisesti
(29.10.21 klo 13-16 moniammatilliset pienryhmät työskentelevät itsenäisesti)
4.11.21 klo 13-16 moniammatilliset pienryhmät työskentelevät itsenäisesti
11.11.21 klo 13-16 loppuseminaari verkossa. Seminaariryhmä 1: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NTFmODU0ZTgtMDgxYi00ODA5LWFhMjMtYTRjNTM0ZWNlZDky%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%223ce24819-a9fa-494a-a579-0e1ada49f53a%22%2c%22Oid%22%3a%22bd9a2bbe-3066-4c33-85e4-10ce0daf5869%22%7d. Seminaariryhmä 2: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MWJkOWMxZjktYmE1ZS00NjJmLTk0ZmUtOTcwMTE2YmRjN2Fk%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%223ce24819-a9fa-494a-a579-0e1ada49f53a%22%2c%22Oid%22%3a%22bd9a2bbe-3066-4c33-85e4-10ce0daf5869%22%7d.
Ohjaava opettaja osallistuu kerran pienryhmän tapaamiseen.

Ohjaamisen perusteita ja menetelmiä opiskellaan vain ryhmän PSOSTS21 kesken seuraavasti:
19.11.21 klo 13-16. Dialogisuus ammatillisessa vuorovaikutuksessa. Ammatillisen identiteetin kehittyminen. (Kouki)
22.11.21 klo 13-16. Ohjaaminen, ohjauskeskustelu ja ohjauksen erilaiset lähestymistavat. (Kinos)
29.11.21 klo 9-14. Vuorovaikutusharjoitukset. (Kinos, Kouki) Viesti lähetetty opiskelijoille 27.11., että vuorovaikutusharjoitukset järjestetään verkossa muuttuneen korona-tilanteen takia.
Tentti 2.12. klo 13-14.

Viestintäkanava ja lisätietoja

SOTE-PLASK toteutuu kaksikielisenä (suomi-ruotsi) siten, että kukin voi käyttää omaa äidinkieltään. Moniammatillisten pienryhmien työskentelyyn ei ole varattu erillisiä tiloja, vaan ryhmät päättävät itse tapaamispaikkansa.

Toteutussuunnitelman muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

SOTE-PLASK: hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kaikissa vaiheissa, ryhmän viikkotehtävät ja seminaari. (hyväksytty / hylätty).
Tentti hylätty/ T1-K5.

29.11. Vuorovaikutusharjoituksissa on läsnäolovelvoite.

Hylätty (0)

- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei toimi vastuullisena ryhmän jäsenenä
- hän ei osallistu aktiivisesti moniammatilliseen vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan moniammatilliseen vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti moniammatillisessa ryhmässä
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja tekniikoita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, moniammatillisessa ryhmässä
- hän osaa ohjata muita
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen tekniikoita.