Sirppa Kinos, Olli Toivonen
Materiaalit jakson oppimisalustalla. Myös itsenäistä tiedonhakua.
yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
luento-opetusperusteinen, oppimistehtäväperusteinen
Verkkoistuntoihin osallistuminen
Oppimistehtävät täydennettävä/hyväksytty
Teoreettinen oppimispäiväkirja H-5
Suomi
18.02.2022 - 04.04.2022
11.12.2021 - 25.02.2022
0 - 27
Terveys ja hyvinvointi
Sirppa Kinos
Olli Toivonen
Sosionomikoulutus
Paikasta riippumaton
5 op
H-5
-
Oppimispäiväkirja
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät ja verkkoluennot 3 op.
Teoreettinen oppimispäiväkirja 2op.
Ennakkotehtävä: Tutustu artikkeliin ennen ensimmäistä tapaamista ja tee itsellesi muistiinpanoja sen keskeisistä kohdista.
Pitzer, K.A. & Streeter, C.L. 2015. Mapping Community Capitals: A Potential Tool for Social Work.
Ensimmäisen tapaamisen linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/ollitoivonen
Jakson tehtäväohjeistukset ja istuntojen linkit itslearningissa.
Varatut työajat ja verkkotyöskentelyt:
28.2.22 klo 08.00-10.00 Opintojakson aloitus (Kinos, Toivonen). Aluetyö (Toivonen)
7.3.22 klo 08.00-10.00 Sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalipedagogikka (Kinos)
14.3.22 klo 08.00-10.00 Sukupuolen moninaisuus ja
sukupuolisensitiivinen työote. (Teija Ryhtä Seta ry,
Toivonen)
21.3.22 klo 08.00-10.00 Peruskäsitteet maahanmuutosta. Monikulttuurinen osaaminen ja ohjaaminen (Kinos)
Oppimistehtävien palautuspäivät Itslearningissa.
Tehtävien ohjeistukset ja materiaalit Itslearningissa.
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.