Siirry suoraan sisältöön

Projektipaja (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BJ57-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.09.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Tarja Åberg
  • Arto Huhta
  • Paula Kullanmäki
  • Raisa Kääriä
  • Antti Meriö
  • Mirva Wessman-Raitio
  • Anne Leinovaara-Matomäki
  • Sirpa Niittymäki
  • Meiju Keinänen

Vastuuopettaja

Meiju Keinänen

Ryhmät

  • PKONTS19B
    PKONTS19B
  • PKONTS19A
    PKONTS19A
  • PKONTS19
    Konetekniikan koulutus
  • PRAKIS19
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri S19
  • PEYTES19
    Energia- ja ympäristötekniikka s19
  • PAUTOS19A
    PAUTOS19A
  • PAUTOS19B
    PAUTOS19B
  • PTUTAS19A
    PTUTAS19A
  • PRAKMS19
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari S19
  • PTUTAS19B
    PTUTAS19B
  • PMYYNS19A
    PMYYNS19A
  • PMYYNS19B
    PMYYNS19B
  • PAUTOS19
    Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka
  • PLILOS19A
    PLILOS19A
  • PTUTAS19
    Tuotantotalouden koulutus
  • PLILOS19B
    PLILOS19B
  • PMYYNS19
    Myyntityön koulutus, päivätoteutus
  • PLILOS19
    Liiketoiminnan logistiikka

Tavoitteet

Projektipajan tavoitteena on, että uusi opiskelija oppii, millaista on korkeakouluopiskelu Turun AMK:ssa ja millaisia valmiuksia se opiskelijalta edellyttää. Projektipajan tavoitteena on tukea opiskelijan aktiivista ja vastuullista roolia oppijana niin itsenäisesti kuin osana projektiryhmää, jossa on mukana monen eri alan opiskelijoita.

Opintojaksolla opiskelija tutustuu eri koulutuksien opiskelijoihin sekä alkaa luoda työelämässä tarpeellisia verkostoja. Projektipajan tavoitteena on antaa perusvalmiudet projektityöskentelystä, joilla tuetaan seuraavien opiskeluvuosien vaativampien projektiopintojaksojen/-moduulien suorittamista.

Sisältö

- johdatus korkeakouluopiskeluun ja projektityöskentelyyn
- työskentely monialaisissa projektipajoissa ja oman projektin toteuttaminen
- vuorovaikutus- ja viestintä projektityössä, projektitulosten esittely
- projektin päättäminen, arviointi ja palaute

Oppimateriaalit

Jaetaan pajakohtaisesti.

Opetusmenetelmät

Sovitaan pajakohtaisesti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, kts. oppimistehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaan, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektin toteuttamisesta. Opintojakso perustuu pitkälti ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, muttei osallistua itse projektiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollista (lukuun ottamatta AHOTointia).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen paja tuottaa projektinsa ja siihen liittyvien erillisten tuotosten lisäksi projektisuunnitelman, posterin, esityksen sekä loppukertomuksen (vaihtoehtoisesti blogin) pajansa työskentelyvaiheista. Lisäksi opiskelijat palauttavat kaksi henkilökohtaista raporttia syksyn aikana.
Projektipaja -opintojakso sisältää 133 tuntia opiskelijan työtä (sisältäen ryhmätyötä ja itsenäistä työskentelyä), joista noin 80 tuntia on projektipajatyöskentelyä ja noin 53 tuntia projektinhallinan osuutta ja pajapiirityöskentelyä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso pitää sisällään käytännön projektin sekä siihen kytkeytyvän teoriaosuuden projektinhallinnasta.
Jokaisella pajalla on oma projektinsa, jota pajalaiset vievät itsenäisesti eteenpäin opintojakson ajan. Käytännön projektityöskentelyn lisäksi opintojaksoon kuuluu teoriapainotteisempi projektinhallintaosuus, joka pitää sisällään itsenäistä opiskelua sekä ryhmän pajapiirityöskentelyä ennalta sovituista teemoista. Ryhmien pajapiirit toteutetaan neljä kertaa syksyn aikana pajatapaamisten yhteydessä. Tarkemmat aikataulut sovitaan pajakohtaisesti ohjaajien toimesta.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sovitaan pajakohtaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista pajatyöskentelyyn. Opintojakso arvioidaan arvosanoilla 1-5.
Projektipajan arvioitavina kohteina ovat seuraavat asiat:
•kyky etsiä tietoa itsenäisesti ja hyödyntää tietoa
•työskentely monialaisessa ryhmässä
•eri koulutusohjelmien ja niiden opiskelijoiden tuntemus
•verkostoituminen
•projektityötaidot
•esiintymis- ja vuorovaikutustaidot
•innovaatiovalmiudet
Arvioinnissa käytetään opiskelijan itsearviointia, pajalaisten vertaisarviointia sekä ohjaajien arviointia. Arvosanan muodostamisen apuna ovat myös ao. taitokuvaukset eri arvosanoille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
•Tahallisia / tahattomia poissaoloja
•Opiskelija osallistuu jonkin verran ryhmän työskentelyyn ryhmätilanteissa (projektipajatunnit + muu yhdessä tehtävä työ)
•Opiskelija suoriutuu kohtalaisesti hänelle annetuista tehtävistä
•Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää pajatyöskentelyssä monialaisuutta/erilaisia resursseja
•Opiskelija osoittaa pyrkimystä innovatiivisiin ratkaisuihin
•Opiskelija luo joitakin uusia verkostoja (vrt. verkostokartta, opiskelijan oppimispäiväkirjaan)
•Opiskelija osallistuu kohtalaisesti vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut tunneilla ja koulun ulkopuolella, esim. Facebook, intranet)
•Aikataulujen noudattaminen tyydyttävää
•Opiskelijan motivaatiossa kehitettävää
•Myöhästymisiä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
Arvosanaa hyvä (3 ja 4) ei ole sanallisesti kuvattu, mutta se sijoittuu tyydyttävän ja kiitettävän kuvauksen väliin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
•Edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän oppimista
•Oppii uusia itsenäisiä työskentelytaitoja ja pystyy tunnistamaan ryhmän osaamiskompetensseja
•Osoittaa omaksuneensa innovatiivisia taitoja
•Osaa aktiivisesti luoda eritasoisia yhteistyöverkostoja
•Oppii ja kehittää uusia projektityötaitoja
•Käyttää monipuolisesti esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan projektin aikana
•Opiskelija osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut tunneilla ja koulun ulkopuolella, esim. Facebook, intranet)
•Opiskelijan motivaatio kiitettävä
•Aikataulujen noudattaminen kiitettävää