•   Projektipaja KH00BJ57-3002 02.09.2019-31.12.2020  5 op  (PKONTS19B, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Projektipajan tavoitteena on, että uusi opiskelija oppii, millaista on korkeakouluopiskelu Turun AMK:ssa ja millaisia valmiuksia se opiskelijalta edellyttää. Projektipajan tavoitteena on tukea opiskelijan aktiivista ja vastuullista roolia oppijana niin itsenäisesti kuin osana projektiryhmää, jossa on mukana monen eri alan opiskelijoita.

    Opintojaksolla opiskelija tutustuu eri koulutuksien opiskelijoihin sekä alkaa luoda työelämässä tarpeellisia verkostoja. Projektipajan tavoitteena on antaa perusvalmiudet projektityöskentelystä, joilla tuetaan seuraavien opiskeluvuosien vaativampien projektiopintojaksojen/-moduulien suorittamista.
    Opintojakson sisältö
    - johdatus korkeakouluopiskeluun ja projektityöskentelyyn

    - työskentely monialaisissa projektipajoissa ja oman projektin toteuttaminen

    - vuorovaikutus- ja viestintä projektityössä, projektitulosten esittely

    - projektin päättäminen, arviointi ja palaute

    Vastuuopettaja

    Meiju Keinänen

    Oppimateriaali

    Jaetaan pajakohtaisesti.

    Oppimismenetelmät

    Sovitaan pajakohtaisesti

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista pajatyöskentelyyn. Opintojakso arvioidaan arvosanoilla 1-5.
    Projektipajan arvioitavina kohteina ovat seuraavat asiat:
    •kyky etsiä tietoa itsenäisesti ja hyödyntää tietoa
    •työskentely monialaisessa ryhmässä
    •eri koulutusohjelmien ja niiden opiskelijoiden tuntemus
    •verkostoituminen
    •projektityötaidot
    •esiintymis- ja vuorovaikutustaidot
    •innovaatiovalmiudet
    Arvioinnissa käytetään opiskelijan itsearviointia, pajalaisten vertaisarviointia sekä ohjaajien arviointia. Arvosanan muodostamisen apuna ovat myös ao. taitokuvaukset eri arvosanoille.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    02.09.2019 - 31.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    04.09.2019 - 30.09.2019

    Ryhmä(t)
    • PKONTS19B
    • PKONTS19A
    • PKONTS19
    • PRAKIS19
    • PEYTES19
    • PAUTOS19A
    • PAUTOS19B
    • PTUTAS19A
    • PRAKMS19
    • PTUTAS19B
    • PMYYNS19A
    • PMYYNS19B
    • PAUTOS19
    • PLILOS19A
    • PTUTAS19
    • PLILOS19B
    • PMYYNS19
    • PLILOS19
    Vastuuyksikkö

    Tekniikka ja liiketoiminta

    Ohjausvastuut

    Projektipajatyöskentely tapahtuu monialaisissa opiskelijaryhmissä, joita jokaista vetää opettajaohjaaja apunaan opiskelijaohjaaja.

    Lisätietoja

    Sovitaan pajakohtaisesti.

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    TKI-osuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Ei mahdollista (lukuun ottamatta AHOTointia).

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä, kts. oppimistehtävät.

    Pedagogiset toimintatavat

    Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaan, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektin toteuttamisesta. Opintojakso perustuu pitkälti ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, muttei osallistua itse projektiin.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Jokainen paja tuottaa projektinsa ja siihen liittyvien erillisten tuotosten lisäksi projektisuunnitelman, posterin, esityksen sekä loppukertomuksen (vaihtoehtoisesti blogin) pajansa työskentelyvaiheista. Lisäksi opiskelijat palauttavat kaksi henkilökohtaista raporttia syksyn aikana.
    Projektipaja -opintojakso sisältää 133 tuntia opiskelijan työtä (sisältäen ryhmätyötä ja itsenäistä työskentelyä), joista noin 80 tuntia on projektipajatyöskentelyä ja noin 53 tuntia projektinhallinan osuutta ja pajapiirityöskentelyä.

    Sisältö ja ajoitus

    Opintojakso pitää sisällään käytännön projektin sekä siihen kytkeytyvän teoriaosuuden projektinhallinnasta.
    Jokaisella pajalla on oma projektinsa, jota pajalaiset vievät itsenäisesti eteenpäin opintojakson ajan. Käytännön projektityöskentelyn lisäksi opintojaksoon kuuluu teoriapainotteisempi projektinhallintaosuus, joka pitää sisällään itsenäistä opiskelua sekä ryhmän pajapiirityöskentelyä ennalta sovituista teemoista. Ryhmien pajapiirit toteutetaan neljä kertaa syksyn aikana pajatapaamisten yhteydessä. Tarkemmat aikataulut sovitaan pajakohtaisesti ohjaajien toimesta.

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
    •Tahallisia / tahattomia poissaoloja
    •Opiskelija osallistuu jonkin verran ryhmän työskentelyyn ryhmätilanteissa (projektipajatunnit + muu yhdessä tehtävä työ)
    •Opiskelija suoriutuu kohtalaisesti hänelle annetuista tehtävistä
    •Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää pajatyöskentelyssä monialaisuutta/erilaisia resursseja
    •Opiskelija osoittaa pyrkimystä innovatiivisiin ratkaisuihin
    •Opiskelija luo joitakin uusia verkostoja (vrt. verkostokartta, opiskelijan oppimispäiväkirjaan)
    •Opiskelija osallistuu kohtalaisesti vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut tunneilla ja koulun ulkopuolella, esim. Facebook, intranet)
    •Aikataulujen noudattaminen tyydyttävää
    •Opiskelijan motivaatiossa kehitettävää
    •Myöhästymisiä

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
    Arvosanaa hyvä (3 ja 4) ei ole sanallisesti kuvattu, mutta se sijoittuu tyydyttävän ja kiitettävän kuvauksen väliin.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
    •Edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän oppimista
    •Oppii uusia itsenäisiä työskentelytaitoja ja pystyy tunnistamaan ryhmän osaamiskompetensseja
    •Osoittaa omaksuneensa innovatiivisia taitoja
    •Osaa aktiivisesti luoda eritasoisia yhteistyöverkostoja
    •Oppii ja kehittää uusia projektityötaitoja
    •Käyttää monipuolisesti esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan projektin aikana
    •Opiskelija osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut tunneilla ja koulun ulkopuolella, esim. Facebook, intranet)
    •Opiskelijan motivaatio kiitettävä
    •Aikataulujen noudattaminen kiitettävää