Siirry suoraan sisältöön

Lukemaan innostaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS67-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Pauliina Isomäki

Ryhmät

  • DKITIS22
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
  • 25.04.2023 10:00 - 11:00, Lukemaan innostaminen KH00BS67-3005
  • 25.04.2023 17:00 - 18:00, Lukemaan innostaminen KH00BS67-3005

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Osaa edistää monilukutaitoja eri asiakasryhmille
Ymmärtää selkokielen perusteet
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisen ohjaustilanteen
Osaa arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa

Sisältö

Monilukutaidot 
Selkokieli
Lukemisen edistäminen ja innostaminen
Ohjaustaitojen syventäminen

Oppimateriaalit

https://www.lukulux.fi/
Virtanen, H. Selkokielen käsikirja. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.992165137205970
tai
Leskelä, L. Selkokieli: saavutettavan kielen opas. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995234507205970

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Learning by doing

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 135 h
Lukupiirin suunnittelu ja vetäminen 70 h
Muut tehtävät 55 h

Sisällön jaksotus

Lukemisen edistäminen ja innostaminen :
- lukupiirin suunnittelu ja vetäminen
- toiminnalliset lukemaan innostamisen menetemät
- kirjavinkkaus
Selkokieleen ja monilukutaidon käsitteeseen tutustuminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lukupiirin suunnittelu ja vetäminen + kirjavinkkaus 60%
Muut tehtävät 40%

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät. Opiskelija on ollut jonkin verran aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelijan tehtävissä, raporteissa ja/tai oman toiminnan reflektiossa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan tehtävät ja raportit ovat selkeitä ja niissä on relevanttia sisältöä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan raportit ovat selkeitä, analyyttisia ja perusteltuja. Opiskelija on ollut erittäin aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.