Asiakaslähtöinen yritystoiminta, markkinointi ja yrittäjyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS75-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 06.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 27.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Annika Karppelin
Ryhmät
-
PMMWES21Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
Hänti, Sirpa. 2021. Asiakkaista ansaintaan: asiakaskeskeinen liiketoimintamalli (e-kirja käytettävissä AMK-tunnuksilla)
Samoja asioita mm. Saarelainen, Esa. 2013. Kohti Menestyvää liiketoimintamallia.
Viitala, Riitta; Jylhä, Eila. 2001. Menestyvä yritys. Liiketoiminnan perusteet.
Bergström&Leppänen. (2015 tai 2018): Yrityksen asiakasmarkkinointi. (Osittain), yms. materiaali (ks. opettajan suositukset Itslearning -alustalla).
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaliin perehtymistä sekä sen pohjalta kontaktitunneilla aktivoivia oppimiskeskusteluja
- opettajan avainluentoja
- opittua ja luettua mittaava tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan yhteisesti luentojakson alussa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikkaan nojaavaa aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedon ja osaamisen jakaminen, yhdistely, luova ja myös kriittinen ajattelu. Opittua pyritään soveltamaan käytäntöön opintojakson mahdollisuuksien ja rajoituksien mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ects = 135 h, jakaantuen itsenäiseen osuuteen, kirjallisuuteen perehtymiseen, luentoihin, tenttiin.
Sisällön jaksotus
Syyslukukausi, lukujärjestyksen mukaisesti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti arvioidaan asteikolla 0-5
Palautettavat ryhmätehtävät HYV / HYL
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt vaadittuja tehtäviä tai palautuksia aikataulussa tai on saanut tentistä hylätyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä osittain puutteellisesti kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Opiskelija osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Asioiden hallinta on irrallista. Tentin arvosana on 1 - 2
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja käyttää liiketaloudellista sanastoa oikein ja sujuvasti. Laajaa lähteiden käyttöä, ansiokas teorian käsittely, hyvä esitys. Tentistä vähintään arvosana 3-4.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan liiketalouden sanaston käyttö on sujuvaa ja teoriaa osataan soveltaa. Opiskelija yhdistelee asioita ja osoittaa kykyä kriittiseen tai analyyttiseen ajatteluun opitun perusteella. Tehtävät on kaikki palautettu ja suoritettu hyväksytysti ajallaan. Tentistä vähintään arvosanan 4,25 ja havainnointitehtävä osoittaa kokonaisuuksien hallintaa. Kokonaisuutena arvioiden ansiokkaampi suoritus kuin arvosanaan 4.