Siirry suoraan sisältöön

Oman osaamisen tuotteistaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BZ64-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.06.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Antti Alanko
  • Henni Syrjänen
  • Milla Järvipetäjä

Vastuuopettaja

Milla Järvipetäjä

Ryhmät

  • PMEDIS19masu
    PMEDIS19 mainonnan suunnittelu
  • PMEDIS18masu
    PMEDIS18 mainonnan suunnittelu
  • PMEDIS18jour
    PMEDIS18 journalismi
  • PMEDIS19anim
    PMEDIS19 animaatio
  • PMEDIS18elok
    PMEDIS18 elokuva
  • PMEDIS19elok
    PMEDIS19 elokuva
  • PMEDIS19jour
    PMEDIS19 journalismi
  • PMEDIS18anim
    PMEDIS18 animaatio
  • PMEDIS19
    Medianomi S19
  • PMEDIS18
    Medianomi S18

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä tuotteistamisen käsitteen ja tuotteistamisen prosessin vaiheet
- tunnistaa ja analysoida osaamistaan
- analysoida palvelua ja tuotetta tuotteistamisen näkökulmasta
- laatia tuotteistamissuunnitelman ja esitellä omaa osaamistaan.

Sisältö

Tuotteistamisen prosessi ja työkalut, oman osaamisen analysointi, asiakasymmärrys, hinnoittelu, tuotteistamissuunnitelma sekä tuotteistaminen osana markkinointia.

Oppimateriaalit

Itslearning-alustalla

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävät, tausta-aineistot, verkkotapaamiset ja tuotteistamissuunnitelma

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yksilötehtävät ja pienryhmätehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä tuotteistamis-esimerkeistä 15%
Tuotteistamisen prosessi ja välineet: pienryhmätehtävä 25%
Oman osaamisen tuotteistaminen -tuotteistamissuunnitelma ja sen presentointi 50%
Vertaissparraus 10%

Sisällön jaksotus

Moduulin aikana käsittelemme tuotteistamisen perusteita ja sen roolia osana markkinointia ja luovan tekijän toimeentuloa ja liiketoimintaa. Tämän pohjalta jokainen osallistuja valmistaa oman osaamisensa tuotteistamissuunnitelman ja esittelee sen ryhmälle. Moduuli sopii niin freelancer-toimintaa tulevaisuudessa suunnitteleville kuin tuotteistamisen ja tuotekehityksen osaamista vaativissa tehtävissä toimivalle.


1) Ennakkotehtävät 7.-13.9.2021

VERKKOTAPAAMISET
2) Intro: Opintojakso-info. Mitä tuotteistaminen on?
TI 14.9. klo 9-12

3) Tuotteistaminen osana markkinointia ja luovan tekijän liiketoimintaa
TI 21.9. klo 9-12

4) Tuotteistamisen prosessi ja välineet
TI 28.9. klo 9-12

5) Tuotteistamissuunnitelma - sparraus pienryhmissä
PE 1.10. klo 8.30-15.30

6) Loppupresentaatiot ja palaute
PE 8.10. klo 9-13

7) TEHTÄVIEN VIIMEISTELY
Palautukset viimeistään 18.10.2021

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana muodostuu oppimistehtävien perustella:

Ennakkotehtävät hyv/hyl
Tuotteistamisen prosessi ja välineet 40%
Oman osaamisen tuotteistaminen -tuotteistamissuunnitelma, benchmarking ja oman suunnitelman presentointi 60%
Vertaissparraus hyv/hyl

Arviointikriteereissä noudatetaan media-alan arviointikehikkoa - alla:

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä opintojakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.