•   Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu KU00CH90-3001 30.08.2022-16.01.2023  5 op  (YTAUKS22, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    • löytää ja arvioida oman kehittämistehtävän kannalta relevantteja lähteitä ja tietoa
    • rakentaa kehittämishankkeelleen mielekkään käsitteellisen viitekehyksen
    • soveltaa projektinhallinnan työkaluja oman kehittämistyön suunnittelussa
    • hyödyntää tarkoituksenmukaisia tutkimuksellisen tiedonhankinnan menetelmiä kehittämistyössään
    • ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa eettiset periaatteet sekä tietosuojan
    • viestiä kehittämistyöstään ja sen tuloksista eri kohderyhmille kussakin tilanteessa mielekkäillä tavoilla.
    Opintojakson sisältö
    • Oman kehittämistyön ammatilliset ja tutkimuksellis-teoreettiset kontekstit

    • Tiedonhankinta ja arviointi kehittämishankkeen tarpeisiin

    • Projektinhallinnan työkalujen hyödyntäminen kehittämishankkeessa

    • Tutkimuksellisuus kehittämishankkeessa

    • Tutkimuksellisen tiedonhankinnan ja aineistonhallinnan suunnittelu

    • Etiikka ja tietosuoja tutkimus- ja kehittämistoiminnassa

    • Kirjoittaminen ja viestintä tutkimus- ja kehittämishankkeissa

    Vastuuopettaja

    Ilona Tanskanen

    Oppimateriaali

    • Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset (2018): http://www.arene.fi/fi/arene/uutisia/ammattikorkeakoulujen-opinnaytetoiden-eettiset-suositukset
    • Kulttuurialan tiedonhankinnan opas: http://libguides.turkuamk.fi/kulttuuriala
    • Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
    • Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2012): Hyvä tieteellinen käytäntö http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
    • Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2019.pdf
    • Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto: Aineistonhallinnan käsikirja http://www.fsd.uta.fi/aineistonhallinta/fi/
    • Turun AMK:n Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin http://libguides.turkuamk.fi/
    • Lisäksi opettajien luentoalustukset sekä soveltuvin osin verkko-oppimisympäristössä (itslearning) listattua tutkimusetiikkaa käsittelevää ja tutkimusmenetelmäkirjallisuutta.

    Oppimismenetelmät

    • Kontaktipäivät lähiopetuksena kampuksella tai etäopetuksena Zoomissa: Opettajien luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset ja vuorovaikutteiset aktiviteetit.
    • Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen. Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla oppimateriaaliin perehtyminen ja tehtävien tekeminen.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Arviointi kohdistuu opintojaksolla tehtäviin oppimistehtäviin. Tahtävät arvioidaan asteikolla hylätty - hyväksytty.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    30.08.2022 - 16.01.2023

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2022 - 31.10.2022

    Ryhmä(t)
    • YTAUKS22
    • YMUSIS22
    Ohjausvastuut

    Vastuuopettajat:
    • Timo Korhonen ja Vesa Kankaanpää (YMUSIS22-ryhmän ohjaus ja oppimistehtävien arviointi)
    • Ilona Tanskanen (YTAUKS22-ryhmän ohjaus ja oppimistehtävien arviointi; kirjoittamisen ja viestinnän opetus)

    Muut opettajat:
    • Henni Syrjänen (projektinhallinnan työkalut opetus ja tehtävän arviointi)
    • Pirita Juppi (tutkimusmenetelmät, tutkimusetiikka)
    • Eija Suikkanen Kirjasto- ja tietopalvelut (Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi, 1 op, joka sisältyy opintojaksoon)

    Lisätietoja

    Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojakso pohjustaa opinnäytetyöhön kuuluvan tutkimus- ja kehittämishankkeen tekemistä. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee oppimistehtävien tukemana tutkimus- ja kehittämishankettaan ja siihen liittyvää tutkimuksellista tiedonhankintaa sekä kirjoittaa tutkimus- ja kehittämissuunnitelmansa.

    Opetus toteutetaan yhteisesti Musiikkipedagogiikan (YMUSIS22) ja Taiteen uudet kontekstit (YTAUKS22) -opiskelijoille.

    Koulutus

    Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit, Kulttuurialan ylempi AMK, musiikkipedagogi

    Toimipiste

    Linnankadun taidekampus

    TKI-osuus

    0.00 op

    Verkko-opetuksen osuus

    4.00 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Pedagogiset toimintatavat

    Vaikka opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuisivat yksilötöinä, Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään kontaktitapaamisissa eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä ja annetaan vertaispalautetta toisten opinnäyteideoista. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.

    Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Lähitapaamisiin osallistuminen ja valmistautuminen vaatii noin 20 tunnin työpanoksen.

    Opiskelijan työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä kontaktijaksojen välissä:
    • Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op = n. 27 tunnin työpanos
    • Oppimistehtävä 1: Miellekartta omasta kehittämishankkeesta (syyskuussa, vaatii noin 16 tunnin työpanoksen)
    • Oppimistehtävä 2: Kirjoittamisen ja viestinnän oppimistehtävä (lokakuussa, vaatii n. 20 tunnin työpanoksen)
    • Oppimistehtävä 3: Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen oman kehittämishankkeen suunnitteluun (marraskuussa, vaatii noin 25 tunnin työpanoksen)
    • Oppimistehtävä 4: Aineistonhallinnan suunnitelma (joulukuussa, vaatii noin 25 tunnin työpanoksen)
    Kokoavana tehtävänä opinnäytetyön suunnitelma, jota rakennetaan opintojakson edetessä ja joka palautetaan 7.1.2023. Suunnitelman palautus ja käsittely sijoittuu opintojaksoon Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu.

    Sisältö ja ajoitus

    • Opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa; oman kehittämishankkeen kontekstit (syyskuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
    • Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (syyskuun kontaktijaksolla aloitustapaaminen, jota seuraa verkkokurssi, siten, että tehtävät suoritettuna 31.10.2022)
    • Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa (lokakuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
    • Projektinhallinnan työkalut (marraskuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
    • Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa (joulukuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty / Hylätty

    Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikien osatehtävien (1 - 4) hyväksyttyä suorittamista. Osatehtävien hyväksytty suorittaminen puolestaan edellyttää, että tehtävät sisältävät asianmukaisesti toteutettuina kaikki ne sisällöt, jotka tehtävänannoissa on esitetty. Arviointikriteerit voidaan määritellä tarkemmin kunkin osatehtävän tehtävänannossa.