Skip to main content

Higher education studies and Finnish as a second language (B1) (5 cr)

Code: TE00BW91-3002

General information


Enrollment
22.11.2021 - 28.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
31.01.2022 - 04.03.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Location-independent
Teaching languages
Finnish
Seats
18 - 30
Degree programmes
Higher education preparatory program for immigrants
Teachers
Annika Karppelin
Maria Välivirta Havia
Tiina Hirard
Sirpa Rajala
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 8 . Open UAS : 8.)
Small groups
Pienryhmä 1
Course
TE00BW91
No reservations found for realization TE00BW91-3002!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojaksolla tutustutaan opiskelijaa kiinnostavan alan ja ammatin tehtäväalueisiin. Lisäksi tutustutaan alan yrityksiin ja niiden tuotteisiin ja palveluihin. Suomen kielen opinnoissa keskitytään em. aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja harjoitellaan joitakin kielen perusrakenteita. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita. Lisäksi tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin.

VKO 5: Ammatilliset tehtäväalueet
VKO 6: Alan yrityksiä
VKO 7: Tuotteita ja palveluja
VKO 8: Ammattilehtiä
VKO 9: Ammattilehtiä ja ammattikirjallisuutta

Objective

The students know basic facts of the field of business or technology in Finland and familiarize themselves with an organization and its functions in the field of their interest. The students recognize and can use important concepts of the field. They also become familiar with task areas in the field of business or technology. Finnish language proficiency level: B1.1 (CEFR).

Content

The course introduces the field of business and technology as a part of the Finnish society and focuses on important concepts and information search. The students study terminology of the field and strengthen their command of essential grammatical structures.

Materials

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Ammattilehdet ja ammattikirjallisuus
- Erilaiset verkkosivut (esim. Ammattinetti)
- Opettajien oma materiaali

Teaching methods

Opiskelu toteutuu itslearning-oppimisympäristössä, hyödyntämällä Office 365 -työkaluja ja erilaisia verkkosivuja sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, ja opiskelijaa ohjataan tutustumaan alaan ja sen toimijoihin esim. asiantuntijahaastattelun kautta. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen (liiketalous ja tekniikan alat) suomen kieleen.

Student workload

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1, vko 5: Ammatilliset tehtäväalueet
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Lauseenmuodostustehtävä: alan työtehtäviä
- Kielioppitehtävä: rektio
- Tekstinymmärtämistehtävä: työn vaatimukset
- Keskustelu ammatillisista tehtäväalueista

TEEMA 2, vko 6: Alan yrityksiä
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Tiedonhankintatehtävä: alan yritys
- Yritysesittely
- Asiantuntijahaastattelun valmistelu
- Keskustelu alan yrityksistä

TEEMA 3, vko 7: Tuotteita ja palveluja
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Asiantuntijahaastattelu
- Tiedonhankinta: tuote tai palvelu
- Blogikirjoitus
- Blogikirjoituksen vertaisarviointi

TEEMA 4, vko 8: Ammattilehtiä
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h

- Ammattilehtiin tutustuminen
- Käsitteitä ja kysymyksiä ammattilehden artikkelista
- Kielioppitehtävä: verbin aikamuodot
- Kirjoitustehtävä: oman opiskelun ja oppimisen reflektointi

TEEMA 5, vko 9: Ammattilehtiä ja ammattikirjallisuutta
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Kielioppitehtävä: transitiivi- ja intransitiiviverbit
- Tutustuminen ammattikirjallisuuteen
- Suullinen esitys ammattikirjallisuudesta

Evaluation methods and criteria

Arvioitavat tehtävät:
VKO 5: Kielioppitehtävä rektiosta; Keskustelu ammatillisista tehtäväalueista.
VKO 6: Yritysesittely; Keskustelu alan yrityksistä.
VKO 7: Asiantuntijahaastattelu; Blogikirjoitus.
VKO 8: Kirjoitustehtävä omasta opiskelusta ja oppimisesta.
VKO 9: Kielioppitehtävä transitiivi- ja intransitiiviverbeistä; Keskustelu ammattilehdistä ja ammattikirjallisuudesta

Kaikissa numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.

• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 18 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–6 p = 0;
7–8 p = 1;
9–10 p = 2;
11–12 p = 3;
13–15 p = 4;
16–18 p = 5;

Failed (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Qualifications

Minimum language proficiency level B1 in Finnish.

Further information

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.

Kiintiöt: CampusOnline 8, avoin AMK 8

Go back to top of page