Siirry suoraan sisältöön

Korkeakouluopinnot ja suomi toisena kielenä 3 (B2) (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BW92-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2021 - 09.05.2022

Ajoitus

02.05.2022 - 17.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

18 - 30

Koulutus

  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Opettaja

  • Annika Karppelin
  • Maria Välivirta Havia
  • Tiina Hirard
  • Sirpa Rajala

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 8. Avoin AMK: 8.)

Ryhmät

  • VALMEK22
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opiskelija syventää tekniikan tai liiketalouden alan ja käsitteiden tuntemustaan sekä suomen kielen taitojaan niin, että hän pystyy osallistumaan kirjalliseen ja suulliseen vuorovaikutukseen alan korkeakouluopinnoissa. Hän osaa hakea tietoa sekä tuottaa selkeää ja jäsentynyttä puhetta ja tekstiä alaan liittyvistä aiheista. Opiskelija tietää valintamenettelyn alan tutkinto-opintoihin. Opiskelija osaa kertoa omasta osaamisestaan. Kieliopintojen taitotaso on B1.2–B2.

Sisältö

Opintojaksolla laajennetaan alan tekstilajien tuntemusta, kirjoitetaan erilaisia tekstejä ja harjoitellaan esiintymistaitoja. Opintojaksolla kehitetään lähdekriittisyyttä ja argumentointitaitoa sekä opitaan analysoimaan, yhdistämään ja tiivistämään tietoa eri lähteistä. Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Artikkelit ja opinnäytetyöt
- Verkkosivut ja videot (esim. työelämään.fi)
- Opettajien oma materiaali

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu itslearning-oppimisympäristössä, hyödyntämällä Office 365 -työkaluja ja erilaisia verkkosivuja sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, ja opiskelijaa ohjataan tutustumaan alaan tutkimuksen näkökulmasta. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti liiketalouden ja eri tekniikan alojen suomen kieleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1, vko 18-19: Tieteellisiä artikkeleita
Yhteensä n. 45 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Tekstinymmärtämistehtävä: tieteellinen artikkeli
- Tutkimusanalyysi
- Posteriesitys tutkimuksesta
- Monivalintatehtävä artikkeliaiheesta
- Kielioppitehtävä: temporaalinen lauseenvastike
- Esitys tutkimusideasta

TEEMA 2, vkot 20-21: Alan opinnäytetöitä
Yhteensä n. 45 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Tutustuminen opinnäytetyön prosessiin
- Opinnäytetöiden tutkimusanalyysejä
- Keskustelu omasta tutkimusideasta ja opinnäytetyöstä
- Oppimispäiväkirja
- Kielioppitehtävä konjunktioista
- Essee tiedon luotettavuudesta

TEEMA 3, vko 22-23: Työssä Suomessa
Yhteensä n. 23 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h

- Kirjoitustehtävä: työelämä Suomessa
- Käsitteiden määrittely
- Essee vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä työelämässä
- Kielioppitehtävä: -miseksi, -malla

TEEMA 4, vko 24: Oman osaamisen sanoittaminen
Yhteensä n. 22 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h

- SWOT-analyysi omasta osaamisesta ja jatkopolusta
- Visuaalinen CV / video-CV

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan korkeakouluopiskelussa tärkeisiin tekstilajeihin kuten tieteellisiin artikkeleihin ja opinnäytetöihin. Samalla harjoitellaan tiedonhakua, lähdekriittisyyttä, argumentointia sekä tiedon analysoimista, yhdistämistä ja tiivistämistä eri lähteistä. Lisäksi perehdytään työelämäaiheisiin sekä opitaan sanoittamaan omaa osaamista. Suomen kielen opinnoissa keskitytään opintojakson aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja aikaisempaa vaativampiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.

VKOT 18-19: Tieteellisiä artikkeleita
VKOT 20-21: Alan opinnäytetöitä
VKO 22-23: Työssä Suomessa
VKO 24: Oman osaamisen sanoittaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.

Kiintiöt: CampusOnline 8, avoin AMK 8

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävä:
VKOT 18-19: Tutkimusanalyysi; Posteriesitys tutkimuksesta; Kielioppitehtävä temporaalisesta lauseenvastikkeesta
VKOT 20-21: Keskustelu omasta tutkimusideasta ja opinnäytetöistä; Essee tiedon luotettavuudesta
VKO 22-23: Essee vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä; Keskustelu kestävästä kehityksestä; Kielioppitehtävä: -miseksi, -malla
VKO 24: Visuaalinen CV / video-CV

Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2. HUOM. Essee vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä, opettaja-arviointi asteikolla 0-4.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan yleensä asteikolla 0–2.

• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5;

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Esitietovaatimukset

Vähintään suomen kielen taitotaso B1.2.