Siirry suoraan sisältöön

Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD91-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 55

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Satu Takala
  • Afrisa Kapella
  • Taina Vahtera

Ryhmät

  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Tavoitteet

Opiskelija osaa teoreettisen tiedon ja oman kokemuksen perusteella:
• tunnistaa omaa ruumiillisuuttaan ja psykosomaattista kokonaisuuttaan,
• tunnistaa kehon kommunikoivaa luonnetta ja ilmaisua,
• selittää psykofyysisen fysioterapian lähestymistavan peruskäsitteitä,
• valita ihmiselle sopivat psykosomaattisia voimavaroja arvioivat menetelmät,
• laatia vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaiset fysioterapian tavoitteet psykofyysisestä näkökulmasta,
• tukea psykofyysistä kokonnaisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla rentoutumisen tukemisen menetelmiä.

Sisältö

Keskeisiin käsitteisiin tutustuminen, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde, liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua, pelon psykofyysiset vaikutukset ja liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen, stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset, psykofyysinen palautuminen, fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen.

Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä.

Oppimateriaalit

Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.).
Psykofyysinen ihminen (2011, Helinä Herrala, Tytti Kahrola, Marita Sandström)

Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.

Muut teemat:
Esim. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Kokemuksellinen oppiminen /ryhmässä oppiminen ja kokemusten jakaminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus:
3op = 3 x 26 tuntia opiskelijan työtä josta
18 tuntia kontaktitapaamisia zoomissa tai luokassa
18 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
18 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
10 tuntia tiedon hankintaa
12 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista

Arvioitavat oppimistehtävät täydentyvät ItsLearning -alustalle.

Sisällön jaksotus

Ajoitus:
Opintojakson aloitustapaaminen on molemmilla ryhmillä (A ja B) yhteisesti viikolla 2.
Kurssi sisältää yhteisiä luentoja, harjoitustunteja A- & B -ryhmille erikseen, sekä itsenäisiä ryhmätöitä ja tuntityöskentelyä

Tarkempi sisältö - mm.läsnöoloon ja poissaoloon liittyvät asiat - löytyvät ItsLearning -alustalta.

Sisältö:
Psykofyysinen käsitteistö
Mielen ja ruumiin/liikkeen suhde
Liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua,
Pelon ja muiden tunteiden psykofyysiset vaikutukset
Stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset
Psykofyysinen palautuminen
Liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä
Englanniksi

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija ilmoittaa kaikaista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallisesti.

Opiskelija esittää poissaoloilmoituksen yhteydessä kirjallisesti s-postilla ehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa /tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa, joita opettajan tai omanpienryhmän kanssa työskentelystä poissaolon aikana on opittu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkentuu

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata erilaisten ihmiskäsitysten merkitystä osana fysioterapian kliinistä päättelyä