Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD96-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2020 - 13.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 25
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Terhi Pihlajaniemi
- Annukka Myllymäki
- Pirjo Pennanen
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- TH00BD96
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Vko 37.
7.-8.9. 2020 Orientaatio, kurssin kokonaisuus, osat ja tehtävät
Asennon havainnointi liiketasojen, liikesuuntien ja lihastyömuotojen näkökulmasta.
Vko 39.
21.-22.9. Asennon ja liikkeen havainnointi, painovoimalinjat, vastavoimat
Vko 41.
5.-6.10. Liikkeen havainnointi, eri ikäkausien erityispiirteet, motoriset herkkyyskaudet
Vko 42.
13.10. Biomekaanisten ominaisuuksien perusteita ja niiden soveltaminen fysioterapiaan
Vko 42 ja 44.
13.10 osittain ja teema jatkuu 27.10 asti.
Tasapainon havainnointi eri asennoissa ja sen mittaaminen.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa,
• tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä,
• tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella,
• tunnistaa eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja,
• selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina,
• kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Ihmisen asennon, liikkumisen mm. kävelyn ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla ja teknologiaa hyödyntämällä, tulosten analysointi, iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin, kehittymisen ja kasvun herkkyyskaudet, elämäntapahtumien ja ympäristötekijöiden yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin.
Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksessa tehtävien tehtävien aktiivinen osallistuminen ja oppimisen itsereflektointi.
Pienryhmätehtävien avulla oman oppimisprosessin reflektointi.
Tiedonhankinta ja sen soveltaminen käytäntöön tehtävien avulla.
Biomekaanisten käsitteiden soveltaminen käytäntöön: liike, liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan, toiminta ja painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi. Kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot,
Somatosensoriikan käsitteiden omaksuminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on liikeanalyysi valmiiksi annetun materiaalin pohjalta.
Etätentti 17.11.2020 klo 10.00 - 11.30
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 5 op. 5 x 27 h opiskelijan työtä. Lähiopetusta 44 tuntia.
Lähitunneilla läsnäolovelvoite.
ICF-mallia hyödynnetään läitunneilla soveltaen sitä käytäntöön. Lähiopetuksessa fysioterapiatermistön käyttäminen nivoutuu teoriaan ja käytäntöön. Tunneilla termistön käyttäminen aktiivisesti. Omien asentojen videointi ja analysointi kulkee rinnalla opiskelijan itsenäisenä oppimistehtävänä. Se tukee liikeanalyysin tekemistä lähiopetuksessa. Tuotoksena asentoanalyysi.
Lähiopetuksessa seisoma-asento, istuma-asennon variaatiot, selinmakuulta kyljelle kääntyminen, Selinmakuulta istumaan nouseminen variaatiot. Liikkeen havainnointi niin, että opiskelija aktiivisesti kuvaa liikkeen eri elementtejä suorituksen aikana.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston ja aistien rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy selittää ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija osaa selittää ihmisen ohjaamisen ja opettamisen perusteet siten, että hän osaa analysoida ihmisen kognitiivisen ja motorisen oppimisen lähtötilanteen sekä ohjata ihmisen oppimista.
Lisätiedot
Kävelyanalyysi sisältyy tähän kokonaisuuteen.