•   Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00BD97-3006 01.01.2023-09.04.2023  5 op  (MFYSIK22) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    • harjoittaa tavoitteisesti näyttöön perustuvin menetelmin eri ikäisten asiakkaiden liikkumista ja toimintakykyä sekä niiden osa-alueita hyödyntäen ja soveltaen fysioterapian eri ohjausmenetelmiä,
    • toteuttaa valitsemansa terapeuttisen harjoittelun turvallisesti huomioiden asiakkaan toimintaympäristön,
    • arvioida terapeuttisen harjoittelun toteutumista sekä tarvittaessa muuttaa ohjaus- ja terapiasuunnitelmaansa tilannekohtaisesti
    • ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
    Edeltävyysehdot
    Opiskelija osaa selittää ihmisen rakenteen ja toiminnan (tuki- ja liikuntaelimistön ja hermoston sekä vitaalitoiminnot).

    Opiskelija osaa havaita ihmisen liikkumis- ja toimintakyvystä liikkeen peruselementit sekä liikkeen edellytysten tapahtumisen. Opiskelija osaa kliinisen päättelyn avulla ajatella niissä näkyviä puutteita ja vahvuuksia.

    Opiskelija osaa ohjata motorista oppimista fysioterapeuttisin ohjausmenetelmin.
    Opintojakson sisältö
    Liikkeen säätely fasilitaation pohjana, perusliikkumisen fasilitaatio, tasapainon harjoittaminen, visuaalisen, verbaalisen, kognitiivisen ja manuaalisen ohjaamisen menetelmät käytännössä, palaute sekä sen merkitys ja käyttö, eri ikäisten asiakkaiden valmiuksien huomiointi ohjauksessa ja harjoittamisessa, teknologian hyödyntäminen ohjaamisessa ja harjoittamisessa.

    Vastuuopettaja

    Kati Naamanka, Satu Takala

    Oppimateriaali

    Ensimmäisen vuoden oppimateriaalin sovellus käytäntöön
    Tällä opintojaksolla ohjattu materiaali (Kts. Itslearning)
    Opiskelijoiden löytämä perusteltu ja pätevä materiaali; Simulaatiotuntien edetessä syntyvät, sisältöjä koskevat opiskelijan omat muistiinpanot.

    • Edeltävien opintojen sisällöt ja meteriaalit, joita sovelletaan:
    Ihmisen oppimisen tukeminen opintojakson materiaali ohjaamisen perusteista.
    Biomekaniikan opintojaksojen ydinsisällöt
    Liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet
    Tasapaino käsitteenä

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Läsnäolo 100%.
    Opiskelijan työskentelyä lähitunnilla arvioidaan aktiivisuuden osalta: työskentelyyn osallistuminen fyysisesti ja kognitiivisesti läsnä ollen, kommunikointi ”asiakkaan” kanssa, tiedon ja reflektion tuottaminen, tehtävien tekemiseen osallistuminen pari- tai ryhmätyöskentelyssä.
    Kokeen arviointikriteerit esitetty alla.
    Kokeen arvosana 0-5

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2023 - 09.04.2023

    Ilmoittautumisaika

    02.12.2022 - 15.01.2023

    Ryhmä(t)
    • MFYSIK22
    Opiskelijamäärä (min - max)

    15 - 25

    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Ohjausvastuut

    Kati Naamanka, Satu Takala

    Lisätietoja

    Suomeksi
    Opiskelija pukeutuu tunnille käytännön oppituntien pukeutumisohjeen mukaisesti.
    Poissaolot: Lähtökohtaisesti lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Opiskelija esittää kirjallisesti ja videolla demonstroiden poissaolotuntien oppisisällön. Eli: tapausesimerkkien yhteydessä esitetyt teoreettiset ydinasiat ja niiden käytännön demonstraatiot.

    Koulutus

    Fysioterapeuttikoulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    TKI-osuus

    0.00 op

    Verkko-opetuksen osuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Koe on merkitty lukujärjestykseen (vko 14).
    Uusintakokeet sovitaan opettajien kanssa kaikille uusijoille samaan päivään.

    Pedagogiset toimintatavat

    Asiakastapaustehtävät
    Opiskelijoiden suorittamat demonstraatiot ja ohjattu simulaatioharjoittelu

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    5op x 27h = 135h
    Itsenäinen opiskelu
    Vko 3 lähitunteihin mennessä ennakkotehtävä:
    Tarkista että osaat aiempien opintojaksojen (esim. liikkumis- ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi) ydinsisällöt liikkeeseen ja liikkumiseen liittyen. Esim. liikkeen liikkeen ja toimimisen havainnoinnin "polun", liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet, tärkeänä esim. tasapaino ilmiönä (Oppimateriaalit ja Itsin materiaalit, aiemmat oppimistehtävät). Ymmärrä mistä kehon rakenteellisista ja toiminnallisista tekijöistä (ICF) tasapainoinen liike ja toiminta rakentuu.

    ITSENÄINEN OPPIMISTYÖSKENTELY opintojakson kuluessa viikolta 2 eteenpäin:
    Itsissä tästä varsinainen tehtäväohje.
    Kukin pienryhmä syventyy yhteen asiakastapausesimerkkiin eli perusliikkumisen pulmaan. Teemat "pulmiin" antaa opettaja, "asiakkaan" jokainen ryhmä hankkii itse. Asiakastyöstä valmistellaan esitys ITSissä olevan ohjeen mukaisesti.
    Kukin pienryhmä:
    - videoi yhden ”asiakkaan” liikettä, liikkumista ja toimintaa, aiheena kunkin ryhmän oma teema.
    - analysoi havainnoinnin avulla asiakkaalle haasteellisen toimimisen / suorituksen / liikkeen merkittävimmät kriittiset ja itsenäistä selviytymistä uhkaavat kohdat. Havainnoitavia asioita:
    --> kehon liikkeiden tuottamisessa oleellisten rakenne- ja kehon toiminta-tason (ICF) edellytykset, joita suoritukseen tarvitaan.
    --> oleellisten lihastyömuotojen tapahtuminen.
    --> biomekaniikan mahdollistuminen: estääkö jokin edellytyksen puute/vajavuus/rajoite optimaalista biomekaniikkaa? Kompensaatiot? Asiakkaan voimavarat?
    - laatii kirjallisesti asiakkaan fysioterapian tavoitteet ICF- toimintakykyluokituksen ja SMART-jäsennyksen mukaisesti.
    - laatii ja kirjaa kaksi perusteltua fysioterapeuttista harjoitetta. Perustelee terapeuttisen harjoitteen valinnan sekä terapiaympäristön viitekehykseen: yksilö, tehtävä, ympäristö (Shumway-cook & Woollacott).
    - ratkaisee ja kirjoittaa, miten ohjaus tulisi toteuttaa kaikkien ohjaustapojen osalta (manuaalinen/kinesteettinen, visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen). Ryhmä kiinnittää erityisesti huomiota manuaalisen ohjaamisen valintaan ja hallintaan. Teoreettista tukea tehtävän suorittamiseen antavat kaikki edeltävät ammattiopinnot. Lisäksi Itsissä oleva tämän opintojakson oppimateriaali, diat.
    Tehtävä palautetaan Itslearningiin kunkin pienryhmän omaan palautuslaatikkoon.

    Kaikki opiskelijat valmistautuvat seuraavalle lähitunnille perehtymällä kunkin ryhmän tekemään suunnitelmaan etukäteen, valmistautuminen yhteiseen reflektioon.

    Sisältö ja ajoitus

    Vko 2: Orientaatio opintojakson työskentelyyn, tutustutaan:
    sisällöt, oppimismenetelmät, tehtävät, käytännön / teoreettinen koe. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin joissa case-työskentely tapahtuu.
    Teoreettinen alustus aiheeseen.

    Ennakkotehtävä (kts.kohdassa oppimistehtävä It's Learning -alustalla).


    Vko 3 / KN Casetehtävien työstäminen ohjatusti.
    Jatkossa: tehtävän esitysaika noin 30 min. Keskustelu esityksen edetessä, teoreettinen koko ryhmän pohdinta 30min. Käytännössä fasilitaatioratkaisuiden ohjausharjoittelu pareittain 30 min.

    vko 4 / KN: 2x45min Ryhmä 1 VUOTEELTA SELINMAKUULTA ISTUMAAN NOUSU
    Siirtyminen vuoteella makuuasennossa, selinmakuulta kyljelle kääntyminen vuoteella, Istumaannousu vuoteella. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

    Vko 5 /ST 2 x 45min Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -luento auditoriossa.

    vko 5 / KN: 2x45` Ryhmä 2 ISTUMASTA SEISOMAAN NOUSU JA ISTUUTUMINEN
    Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

    Vko 6 /ST 2 x 45min Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -luento auditoriossa.

    vko 6 / KN: 2x45` Ryhmä 3 LATTIALTA SELINMAKUULTA KONTTAUSASENTOON NOUSU. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

    Vko 7 /ST 2 x 45min Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -harjoittelu

    vko 7 / KN: 2 x 45` Ryhmä 4 LATTIALTA SIVUISTUNNASTA NOUSU TOISPOLVISEISONNAN KAUTTA YLÖS SEISOMAAN. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

    vko x /KN + AM 4x45` Simulaatiot SimuCenterissä. Yhteistoteutus opintojakson TULE Alaraaja kanssa.

    Vko 9 /ST 2 x 45min Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -harjoittelu

    vko 9 / KN: 2 x 45` Ryhmä 5 PORRASKÄVELY
    Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.

    vko 10 / KN: 2 x 45` Ryhmä 6 LATTIATASOON LASKEUTUMINEN JA YLÖSNOUSU
    Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.

    vko 11 / KN: 2 x 45` Ryhmä 7 TAVARAN POIMIMINEN LATTIALTA
    Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.

    vko 12 / KN: 4 x 45` Tuntisisältöjen harjoittelua ohjatusti koululla.

    vko 13: Itsenäinen opiskelu: Kertausta. Ei lähitunteja lukujärjestyksessä. Toiminnan ja perusliikkumisen yhteys, ohjausharjoittelua. Valmistautuminen kokeeseen.

    Vko 14 Teoria ja käytännön koe: Teoria: teoreettinen perustelu käytännön kokeen asiakastapaukselle. Käytännön koe: asiakastapauksen ratkaisu ja simulaatio.

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
    VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
    0 ei juuri mitään fysioterapeuttista ohjaksellista mukana.
    Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
    0 ei fasilitoiva, ehkä vaikeuttaa suoriutumista, tekee puolesta / ei ohjaa, ohjaus epäselvää
    LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN,
    0 Ei ohjannut asiakkaan kannalta mielekkäitä asioita liikkeessa / toiminnassa (biomekaniikan ja anatomis-fysiologisten asioiden ymmärräys puuttui)

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
    VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
    1 heikko kuten edellä, puolet asioista esillä. Asiakkaan aktivointi hyvin vähäistä
    2 puolet odotetuista ohjauselementeistä esillä, mutta liian voimakas / heikko / epäselvä ohjaus.
    Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
    1 heikko kuten edellä, puolet elementeistä esillä hajanaisesti
    2 ohjaa, mutta liian kepeä/voimakas/epäselvä ohjaus, peruselementit vajaat, aavistus asiakaslähtöisyyttä
    LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN, opiskelija ”tietää mitä on ohjaamassa ja miksi”:
    1 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa, mutta vain puolet oikein, hapuilua, epämääräisyyttä, asiakkaan selvästi vaikea suorittaa.
    2 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa mutta puolet oikein. Asiakkaan suoritus onnistuu kömpelösti. Ohjaaja ei huomaa tai kykene korjaamaan puutteita.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
    VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
    3 0hjaava siten että asiakas onnistuu, mekaanista, asiakkaan aktivointi melko vähäistä
    4 sujuva, ohjaava, selkeä, ydinasiat esillä, jotain asiakaslähtöistä variaatiota
    Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
    3 0hjaava siten että asiakkaan suoritus onnistuu, hakee ja löytää ohjauksen, kaikki ohjamisen elementit esillä, asiakaslähtöisyyden huom. vajaata
    4 ohjaava, erityisen selkeä, asiakkaan helppo suorittaa
    LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN
    3 Oleelliset liikkeen biomekaan./anatomiset kohdat/asiat ovat ohjauksessa, ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti.
    4 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa ja asiakaslähtöisesti luontevasti liikkeen kuluessa säädeltyjä, opiskelija etsii mukauttamista.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
    VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
    5 Taidokas ohjaava,selkeä, ydinasiat esillä, asiakaslähtöistä variaatiota jossa luovuutta tilannekohtaisesti, välineiden järkevä hyödyntäminen koetehtävän rajoissa
    Erityisesti manuaalineniikkeen ohjaaminen:
    5 ohjaava, taidokas, vaihteleva tilanne ja tehtävän osa-aluekohtaisesti. Asiakaslähtöistä.
    LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN:
    5 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti. Sujuvaa vaihtelevuutta, opiskelija hallitsee tai kokeilee eri variaatioita tarvittaessa.