Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD99-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

35 - 55

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Marion Karppi
  • Anu Granberg
  • Kati Naamanka
  • Satu Takala

Ryhmät

  • PFYSIS20B
    PFYSIS20B
  • PFYSIS20
    Fysioterapeutti (AMK), S20
  • PFYSIS20A
    PFYSIS20A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä,
• selittää työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitustilanteita ja kuormittavia tekijöitä,
• arvioida asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä,
• arvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä kuormittavuutta,
• esittää ratkaisuja ja ohjata asiakasta erityisesti fyysisen optimaalisen kuormituksen aikaansaamiseksi,
• suunnitella ja toteuttaa työn/toiminnan kuormittavuutta ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä fysioterapian keinoin,
• toimia ohjattuna asiakaslähtöisesti hyvinvointia edistävissä moniammatillisissa työryhmissä fysioterapian edustajana.

Sisältö

Hyvinvoinnin osatekijät, työn/toiminnan kuormitustekijät, ergonomian eri ulottuvuudet, työ- ja toimintaympäristön arviointi ergonomian ja esteettömyyden näkökulmista, fyysisten kuormitustekijöiden arviointi, hyvinvoinnin ja palautumisen suhde, hyvinvoinnin edistäminen ennaltaehkäisevän fysioterapian menetelmillä, teknologian hyödyntäminen työn/toiminnan kuormittavuuden arvioinnissa ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Oppimateriaalit

KEVÄT 2022: Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -projekti: Tarvittava materiaali, ohjeistus ja palautuskansiot löytyvät ITSistä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

KEVÄT 2022 Hammaslääkärin ergonomia -projekti:
Tärkeää: ITS-materiaaliin suun terveydenhuollon ergonomiasta tulee perehtyä ennen projektin alkua. Raporttipohjaan kirjoitetaan teoriaosuus lähteineen sekä ensikäynnin suunnitelma ennen ensimmäistä asiakastapaamista. Tämä tuotos palautetaan ITSin palautuskansioon ohjaajan nähtäville viimeistään viikkoa ennen tapaamisen ajankohtaa.

Opiskelijat voivat tehdä yhteistyötä ensikäynnin suunnittelussa, sillä emme saa esitietoja asiakkaasta etukäteen, sekä videoanalyysissä (liikennevalomenetelmän avulla). Yhteenveto ja palaute asiakkaalle tehdään yksilötyönä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KEVÄT 2022 Hammaslääkärin ergonomia -projekti:
Projekti koostuu seuraavista tehtävistä (vastuutehtävät opiskelijoille jaetaan projektin alussa):
-INFO (Teamsin välityksellä) hammaslääkäriopiskelijoille projektin sisällöstä (mikä on tavoite, miten valmistautua ft-tapaamiseen, minne tulla ja miten ajanvaraus tapahtuu)
-Ft-opiskelijan huolellinen tutustuminen ITSin materiaaliin suun terveydenhuollon ergonomiasta ja työn kuormitustekijöistä
-Ajanvarauksen suunnittelu sähköiselle alustalle
-Videot (HL-laitoksen opetushoitaja kuvaa jokaisesta hl-opiskelijasta työskentelyvideon, joka välitetään vastaanottavalle fysioterapeuttiopiskelijalle analysoitavaksi). Videoanalyysissa käytetään Liikennevalomenetelmää (ITS - Mittarit)
-1 käynti, ft-tutkiminen ("ergonomialasit päässä" eli ergonomian/työkurmituksen näkökulma). Mittarina Rasittuneisuusmittari (ITS -Mittarit) ja soveltuvin osin muita
-2 käynti, jolloin katsotaan asiakkaan kanssa yhdessä hänestä kuvattu video, asiakas saa palautteen videosta ja tutkimisen tuloksista sekä ohjeet jatkoon (esim physiotools)

Koko projektin ajan kirjoitetaan raporttipohjaan raporttia projektista annetun ohjeistuksen (ITS) mukaisesti. Palautuslaatikoihin palautetaan sovitusta 1. tutkimiskerran suunnitelma, 2. palautekerran suunnitelma sekä kirjeen muotoon kirjoitettu palaute, joka lähetetään hl-opiskelijalle, sekä raportti.

Sisällön jaksotus

Johdanto työhyvinvointiin - osio
Ennakkotehtävä: Kertaa edellisistä opinnoista hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn osatekijät. Kirjoita lyhyt max puolen sivun tiivistelmä ja palauta Itsiin ENNEN ensimmäistä tuntia.
VKO 2 ja 3 (2+2 h): Johdanto työhyvinvointiin /Marion Karppi.
VKO 4: (2h) Työn kuormitustekijöiden esitykset / MK

HUOM! Ergonomiaosuuteen liittyy Unkarista tulevan ft-opettajan tunnit viikolla:
Ryhmä 20B:
ti klo 8-12 ja pe 8-12, päivä alkaa 2h teorialla ja jatkuu 2h käytännön osuudella. Aiheena on "Ergonomics and spinal mobilization"
Ryhmä 20A:
Artikkelitehtävä Itsissä.

KEVÄT 2022 Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -asiakasprojekti (Kati Naamanka ja Teemu Hyytiä):
Tämä asiakasprojekti on 1 op:n laajuinen. Projekti sisältää kaksi lähitapaamista hammaslääkäriopiskelijan kanssa ICT-talolla. Ensimmäinen tapaaminen on fysioterapeuttinen tutkiminen ergonomian näkökulmasta, ja toisella tapaamiskerralla ft-opiskelija antaa asiakkaalle palautteen tutkimisen tuloksista sekä ohjeita jatkoon.
Ajoitus:
Projekti-info viikolla 2 (Teams; kaikki)
INFO asiakkaille (Teams): 28.1.2022 (kaikki)

PFYSIS20B:
R1 TUTKIMUSKÄYNNIT 5.-6.4.
OHJAUS + NEUVONTAKÄYNNIT 19.-20.4.

PFYSIS20A:
R2 TUTKIMUSKÄYNNIT 27.-28.4.
OHJAUS + NEUVONTAKÄYNNIT 2.5. JA 5.5.

POTILASSIIRTOJEN EGRONOMIA -osio (Satu Takala)
VKO 4-6 ( 2h + 2x4h) Potilassiirtojen ergonomian perusteet. /Satu
Yhteinen alustus etänä 26.1. 8-10
A-ryhmä 31.1. 8-12 sekä 4.2. 12-16
B-ryhmä 9.2. 8-12 sekä 10.2. 12-16

VKO ?: (4h) Simulaatioharjoitus SimuCenterissä. Ryhmä jaetaan kahteen pienryhm
VKO ?: (4h) Ergonomiasimulaatiot SimuCenterissä/ KN & MK. Simulaatioon valmistautuminen, ks Lisätietoja-kohta.)

PALAUTUMINEN TYÖSSÄ JA ARJESSA -osio (Anu Granberg)
PFYSIS20B:
Ennakkovalmistautuminen: ennakkomateriaaliin tutustuminen (ohjeet ja materiaali: ITS)
16.3 (2h) Aloitustunnit: alustus aiheeseen (palautuminen, hyvinvointianalyysi mittarina, työn muotoilu työhyvinvoinnin tukena) ja ohjeistus pienryhmätyöskentelyyn, lähiopetus
7.4 (2h) virtuaalinen keskusteleva opetus, mm. hyvinvointianalyysien ryhmäpalaute
Valmistautuminen viimeiseen lähitapaamiseen ITS:n ohjeistuksen mukaisesti pienryhmissä toimien
13.4 (4h) Pienryhmätyöskentelyn refkletiotunnit sekä työn muotoilua käytännössä, lähiopetus

PFYSIS20A:
Ennakkovalmistautuminen: ennakkomateriaaliin tutustuminen (ohjeet ja materiaali: ITS)
27.4 (2h) Aloitustunnit: alustus aiheeseen (palautuminen, hyvinvointianalyysi mittarina, työn muotoilu työhyvinvoinnin tukena) ja ohjeistus pienryhmätyöskentelyyn, lähiopetus
10.5 (2h) virtuaalinen keskusteleva opetus, mm. hyvinvointianalyysien ryhmäpalaute
Valmistautuminen viimeiseen lähitapaamiseen ITS:n ohjeistuksen mukaisesti pienryhmissä toimien.
16.5 (4h) Pienryhmätyöskentelyn refkletiotunnit sekä työn muotoilua käytännössä, lähiopetus

Viestintäkanava ja lisätietoja

KEVÄT 2022: Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -projekti: Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opintojen tulee olla pääosin suoritettu / menossa


Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

KEVÄT 2022 Hammaslääkärin ergonomia -projekti: NUMEERINEN ARVIOINTI 1-5: Projektin suorittaminen hyväksytysti edellyttää aktiivista osallistumista projektin toteuttamiseen, annettujen vastuutehtävien hoitamisen ajallaan, asiakastyön toteuttamisen sovitusti sekä kirjallisten tuotosten palauttamisen ITSiin sovitusti.

Arviointikriteeristö



5 erinomainen: oppimisen ja aihealueen rakentava reflektointi, käytetty vähintään 10 eri lähdeviitettä, joista osa kansainvälisiä julkaisuja. Aihealueiden monipuolinen käsittely eri teemojen osalta (työhyvinvoinnin määrittely, työn kuormitus- ja voimavaratekijät, työn kuormitus- ja voimavaratekijät valitussa ammatissa, palautuminen), raportti ottaa kantaa kyseisen työn kuormitustekijöihin kattavasti ja sisältää käytännönläheisiä ehdotuksia palautumiseen.

4 kiitettävä: raportti on sisällöllisesti laadukkaampi kuin tasoa 3, mutta aihealueen kriittistä tulkintaa on vähäisesti tai raportti on muilta osin heikompi kuin tason 5 kuvauksessa.

3 hyvä: vähintään 5 eri lähdeviitettä, reflektiota oppimisen suhteen on tehty, aihealuetta on käsitelty annetun ohjeistuksen mukaan, kuormitusta on käsitelty yleisellä tasolla ja osin valitun ammatin perusteella.

2 tyydyttävä: raportti on sisällöllisesti laadukkaampi kuin tasoa 1, mutta aihealuetta on käsitelty osin pintapuolisesti ja se on muilta osin heikompi kuin tason 3 kuvauksessa.

1 välttävä: oppimisen reflektointi on pinnallista, mutta siinä tulee esiin tiedon lisääntyminen annetuilla aihealueilla, ohjeen mukaiset teorian osa-alueet on käsitelty pintapuolisesti. Lähteitä on käytetty, mutta niukasti.

Hylätty: Raportti ei sisällöltään noudata annettua ohjeistusta, lähdeviitteitä ei ole käytetty tai ne ovat aiheen kannalta irrelevantteja tai eivät perustu luotettavaan tietolähteeseen. Oppimista ei ole reflektoitu. Osa tehtävänannon aihealueista jää raportissa kokonaan käsittelemättä.

Arvioinnin saaminen edellyttää lisäksi annettujen tuntitehtävien ja muiden tehtävien palautusta Itsiin määräajassa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden kuormittumisen toiminnassa ottaen huomioon fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.