Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina (8 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE09-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2020 - 01.06.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Esa Bärlund
- Saija Kultala
- Taina Vahtera
Ajoitusryhmät
- PFYSIS18A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- PFYSIS18B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS18APFYSIS18A
Pienryhmät
- PFYSIS18A
- PFYSIS18B
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa hermojärjestelmän vajavuuksia ja niiden aiheuttamia toimintarajoitteita eri-ikäisillä asiakkailla,
• selittää hermojärjestelmän vajavuuksien yhteyksiä suoritus – ja osallistumisrajoitteisiin,
• selittää ympäristö - ja yksilötekijöiden edistäviä ja rajoittavia tekijöitä neurologisen asiakkaan toimintakyvyssä,
• havaita neuropsykologisia muutoksia ja niiden vaikutuksia asiakkaan suorituksiin ja osallistumiseen,
• soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia, näyttöön perustuvia fysioterapian tutkimismenetelmiä havaitakseen sekä asiakkaan voimavarojen että hermojärjestelmän vajavuuksien vaikutuksia asiakkaan suorituksiin, osallistumiseen ja niiden rajoitteisiin,
• suunnitella ja laatia neurologisen asiakkaan fysioterapeuttisen diagnoosin ja sen perusteella asiakaskeskeiset fysioterapian tavoitteet (GAS, SMART),
• selittää näyttöön perustuvia keskeisiä fysioterapian keinoja neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa,
• perustella, valita ja käyttää yksilöllisiä, tarkoituksenmukaisia fysioterapian menetelmiä terapiaan,
• kriittisesti soveltaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa fysioterapian suunnittelussa ja toteuttamisessa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Liikkeen ja liikkumisen säätely hermostojärjestelmän tasolla (ylemmän ja alemman motoneuronin vajavuudet); yleisimpien neurologisten liikehäiriöiden (esim. tonushäiriöt, ataksia, rigiditeetti) vaikutusten tunnistaminen; yleisimpien fysioterapiaan vaikuttavien havaintokognitiivisten häiriöiden (esim. visuospatiaaliset häiriöt, neglect, apraksiat) tunnistaminen; hermojärjestelmän vajavuuksista johtuvien suoritusten ja osallistumisen rajoitteiden tunnistaminen eri ikäkausina; toimintakyvyn, suoristusten ja osallistumisen tukeminen fysioterapian keinoin eri ikäkausina, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit
Soveltuvin osin:
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus; pienryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
(tulossa)
Kansainvälisyys
Teoriaopetus: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin
Opintopiirityöskentely – valmistautumis- ja työskentelyaikaa joka on merkitty lukujärjestyksiin. Pienryhmissä lähdemateriaaliin perehtymistä ja valmistautumista teoriaopetukseen.
Työskentely tapahtuu Teams:ssa. Kaikkien ryhmien luoma oppimisen materiaali on avointa kaikille, yhteisvastuullisuus.
Tämä työskentely valmistaa teitä myös tenttiin.
Asiakastyöskentelyn ajat – harjoituspainoitteisia, mahdollisesti lähiopetuksena
Opintojaksoon sisältyy myös muutamia neurologisten potilaiden kanssa työskentelevien fysioterapeuttien virtuaalihaastatteluja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaopetus, perustuen lähdekirjallisuuteen – 2,5 op
Lasten fysioterapiaosuus, Ft Tanja Salo mukana – 1,0 op
Opintopiirityöskentely, pienryhmissä(lukkarissa) – 1,5 op
Physiotherapy and people with Parkinson’s disease/Optima 1,5 op
Tehtävät 1,5 op
Vertaisarviointi pienryhmätyöskentelystä
Tentti/arvioitava suoritus
Sisällön jaksotus
( kesken vielä vähän 25.9.2020/eb)
Syksy 2020, viikot 35-40 (8op)
Viestintäkanava ja lisätietoja
25.8.2020 pidetyssä alkuinfossa sovittiin 100% läsnäolosta. Poissaolon sattuessa keskustellaan oman ryhmän kanssa siitä miten sen kertainen työskentely korvataan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi; kaikkien pienryhmätehtävien kohdalla hyväksytty-täydennettävä-hylätty, tentti (1-5)
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen, havainnoida ja analysoida liikettä ja toimintakykyä sekä ohjata ja fasilitoida ihmisen liikettä ja liikkumista, tietää keskeiset neurologiset ilmiöt.