Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina (8 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE09-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 30.08.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Esa Bärlund
- Satu Takala
Ryhmät
-
PFYSIS19APFYSIS19A
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa hermojärjestelmän vajavuuksia ja niiden aiheuttamia toimintarajoitteita eri-ikäisillä asiakkailla,
• selittää hermojärjestelmän vajavuuksien yhteyksiä suoritus – ja osallistumisrajoitteisiin,
• selittää ympäristö - ja yksilötekijöiden edistäviä ja rajoittavia tekijöitä neurologisen asiakkaan toimintakyvyssä,
• havaita neuropsykologisia muutoksia ja niiden vaikutuksia asiakkaan suorituksiin ja osallistumiseen,
• soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia, näyttöön perustuvia fysioterapian tutkimismenetelmiä havaitakseen sekä asiakkaan voimavarojen että hermojärjestelmän vajavuuksien vaikutuksia asiakkaan suorituksiin, osallistumiseen ja niiden rajoitteisiin,
• suunnitella ja laatia neurologisen asiakkaan fysioterapeuttisen diagnoosin ja sen perusteella asiakaskeskeiset fysioterapian tavoitteet (GAS, SMART),
• selittää näyttöön perustuvia keskeisiä fysioterapian keinoja neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa,
• perustella, valita ja käyttää yksilöllisiä, tarkoituksenmukaisia fysioterapian menetelmiä terapiaan,
• kriittisesti soveltaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa fysioterapian suunnittelussa ja toteuttamisessa
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Liikkeen ja liikkumisen säätely hermostojärjestelmän tasolla (ylemmän ja alemman motoneuronin vajavuudet); yleisimpien neurologisten liikehäiriöiden (esim. tonushäiriöt, ataksia, rigiditeetti) vaikutusten tunnistaminen; yleisimpien fysioterapiaan vaikuttavien havaintokognitiivisten häiriöiden (esim. visuospatiaaliset häiriöt, neglect, apraksiat) tunnistaminen; hermojärjestelmän vajavuuksista johtuvien suoritusten ja osallistumisen rajoitteiden tunnistaminen eri ikäkausina; toimintakyvyn, suoristusten ja osallistumisen tukeminen fysioterapian keinoin eri ikäkausina, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit
Soveltuvin osin:
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus; pienryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely; ItsLearning -alustalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.
ViLLE-tentti vkolla x (tarkennetaan yhdessä infotunnilla), 30.8.2021 sovittu:
1. tentti 7.10.2021 klo 10-1130
1. uusinta 25.11 klo 2.12 klo 10-1130
2. uusinta XXX
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Teoriaopetus: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin.
Opintopiirityöskentely – valmistautumis- ja työskentelyaikaa joka on merkitty lukujärjestyksiin.
Pienryhmissä lähdemateriaaliin perehtymistä ja valmistautumista teoriaopetukseen.
Työskentely tapahtuu ItsLearningissa. Kaikkien ryhmien luoma oppimisen materiaali on avointa kaikille, yhteisvastuullisuus. Tämä työskentely valmistaa teitä myös tenttiin.
Asiakastyöskentelyn ajat – harjoituspainoitteisia, mahdollisesti lähiopetuksena.
Opintojaksoon sisältyy myös muutamia neurologisten potilaiden kanssa työskentelevien fysioterapeuttien virtuaalihaastatteluja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaopetus, perustuen lähdekirjallisuuteen – 2,5 op
Lasten fysioterapiaosuus 1,0 op
Opintopiirityöskentely, pienryhmissä (lukkarissa) – 1,5 op
Physiotherapy and people with Parkinson’s disease/Optima 1,5 op
Tehtävät 1,5 op
Vertaisarviointi pienryhmätyöskentelystä
Ville-tentti/arvioitava suoritus
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan Its Learning oppimisympäristössä.
Syksy 2021, viikot 35-40
Pysyvä Zoom -linkki koko kurssille:
https://turkuamk.zoom.us/j/67820524026
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tämä sovitaan erikseen alkuinfossa:
Sovitaanko 100% läsnäolosta? Poissaolon sattuessa keskustellaan oman ryhmän kanssa siitä miten sen kertainen työskentely korvataan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi; kaikkien pienryhmätehtävien kohdalla hyväksytty-täydennettävä-hylätty, tentti (1-5)
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen, havainnoida ja analysoida liikettä ja toimintakykyä sekä ohjata ja fasilitoida ihmisen liikettä ja liikkumista, tietää keskeiset neurologiset ilmiöt.