•   Ikääntyvän asiakkaan fysioterapian erityspiirteet TH00BE13-3008 01.01.2023-14.05.2023  2 op  (MFYSIK22, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    • tunnistaa ikääntymiseen liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä muutoksia, joilla on merkitystä asiakkaan toimintakykyyn hänen toimintaympäristössään,
    • käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä arvioivia näyttöön perustuvia mittareita,
    • tunnistaa apuvälinetarpeen ja esteettömyyden merkityksen arjessa selviytymisessä,
    • valita ja käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä näyttöön perustuvia fysioterapian menetelmiä
    • ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
    Edeltävyysehdot
    Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.
    Opintojakson sisältö
    Toimintakyky vanhuudessa, vanhuksen toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen fysioterapian keinoin, vanhuksen toimintakyvyn arvioiminen, vanhenemiseen liittyvät kognitiivisten toimintojen muutokset ja niiden merkitys fysioterapian toteutuksessa, geriatrinen kuntoutus, erilaiset teknologiset ratkaisut ikääntyvän toimintakyvyn tukena.

    Vastuuopettaja

    Iida Laine

    Oppimateriaali

    Itslearningissa ilmoitettu materiaali

    Kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyn fysioterapiasuositus: https://www.terveysportti.fi/dtk/sfs/avaa?p_artikkeli=sfs00003

    Pajala satu 20012 Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79998/THL_Opas_16_verkko.pdf?sequence

    OTAGO -harjoitteluohjelma https://thl.fi/documents/966696/1449811/OTAGO-harjoitteluohjelma.pdf/0132b26d-c506-435d-9185-ece8c6be9e82

    RAI-järjestelmä: https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/tietoa-rai-jarjestelmasta

    Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneen ruokasuositus
    https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/THL_OHJ_4_2020_Vireytt%c3%a4%20seniorivuosiin_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y

    Äijö M. Gerastenia haastaa fysioterapiaa. Fysioterapia. 03/2019.

    Lotvonen S., Kyngäs H., Elo S. Mitä tapahtuu ikääntyneen toimintakyvylle palvelutalossa? Fysioterapia 07/2019.

    Aartolahti E. Kuntosaliharjoittelu onnistuu osana ikääntyneiden laaja-alaista hoitoa. Fysioterapia 04/2017.

    Oppimismenetelmät

    Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Arviointikriteerit:

    Arviointi kohdentuu palautettuihin verkkotehtäviin ja arvoinnissa sovelletaan SOLO-taksonomiaa. Osatehtävät arvioidaan skaalalla hyväksytty/hylätty ja kokonaisarvosana muodostuu kaikkien tehtävien yhteisarvioinnista alla olevan kriteeristön mukaisesti. Jos jokin osatehtävä on hylätty, sitä voi täydentää yhden viikon kuluessa arvioinnin valmistumisesta.

    Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien verkkototeutuksen osioiden suoritusta hyväksytysti ja annettuun määräaikaan mennessä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2023 - 14.05.2023

    Ilmoittautumisaika

    02.12.2022 - 22.01.2023

    Ryhmä(t)
    • MFYSIK22
    • PFYSIS20A
    Opiskelijamäärä (min - max)

    15 - 45

    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Ohjausvastuut

    Vastuuopettaja: Iida Laine

    Koulutus

    Fysioterapeuttikoulutus

    Verkko-opetuksen osuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Ei ole

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Verkkokurssin kaikki tehtävät tulee olla palautettuina pe 12.05.2023 klo 23.59 mennessä. (huom. palautuslaatikot sulkeutuvat tämän jälkeen).

    Palautettuja tai tehtyjä tehtäviä voidaan tarvittaessa pyytää täydentämään. Arviointi suoritetaan viimeistään 2 viikon kuluessa opintojakson sulkeutumisesta 26.05.2023 mennessä.

    Opiskelijalla on arvioinnin valmistumisen jälkeen 1 viikko aikaa täydentää vastauksiaan.

    Pedagogiset toimintatavat

    Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    2op = 2 x 27 = 54t opiskelijan työtä. Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin ITS -learning alustalla.

    1. Toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi. Tehtävä on videon palautus + RAI-osuus.
    2. Muistipuisto, muisti ja apuvälineet. Muistitoimintojen ylläpitäminen ja kognitiota tukevien apuväineiden kartoitus. Tehtävässä kaksi kysymystä, vastaukset esseemuodossa.
    3. Ravitsemuksen, ikääntyneiden masennuksen ja kaatumispelon yhteys kaatumistapaturmiin ja yleisten kaatumisenvaaran riskitekijöiden tunnistaminen. Vastaus essee -muodossa.
    4. Ikääntyneen näyttöön perustuva tasapaino- ja voimaharjoittelu; essee-tehtävä annetun lähdemateriaalin pohjalta.

    Sisältö ja ajoitus

    Opintojakso toteutuu verkkokurssina 01.01.2022-12.05.2022 välisenä aikana.

    Opintojakson sisältöteemat:

    Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi.
    Toimintakyvyn muutokset ja niiden havaitseminen ja mittaaminen.
    RAI-järjestelmä –” Resident Assessment Instrument”
    Ikääntyneen lihasvoima- ja tasapainoharjoittelun vaikuttavuus ja turvallisuus
    Ikääntyvän ihmisen kaatumisvaaran arviointi ja riskitekijöiden tuntemuksen lisääntyminen.
    Lihasvoimaharjoittelun perusteet
    Liikehallintakyky ja sen harjoittaminen
    Kaatumisvaaran arviointi
    BBS, TUG, SPPB
    OTAGO -ohjelma
    Teknologia ja muistin apuvälineet ikääntyneen toimintakyvyn tukena.

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi, muistitoimintojen huomioinen, kaatumisvaaraa lisäävien tekijöiden ymmärrys ja näyttöön perustuvien menetelmien voima- ja tasapainoharjoittelun perusteet eivät tule osoitetuksi verkkotehtävillä lainkaan.

    Verkkotehtävät ovat tekemättä tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi on heikkoa, sekavaa ja epävarmaa. Muistitoimintoja tukevien apuvälineiden esittely luettelomainen, vailla selkeää kirjallista kuvausta apuvälineiden käyttötarkoituksesta. Kaatumisvaaran tunnistamiseen liittyviä keskeisiä tekijöitä ei ole tunnistettu ja ymmärretty. Lähteiden käyttö pintapuolista ja vähäistä. Asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen on selkeää ja toimintakyvyn arviointi on esitelty videolla selkeästi. Muistitoimintojen apuvälineiden käytön esittely selkeää ja asiayhteyteen sopivaa. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja kirjoitettu lähteitä hyväksi käyttäen. Tehtävien sisällöissä on mukana vielä toisistaan irrallisia osuuksia.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Kuten edellä. Tämän lisäksi ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen on selkeää ja arviointi on toteutettu yhdessä asiakkaan kanssa videolla. Muistitoimintojen apuvälineiden käyttö on kirjoitettu selkeästi auki, ja ne ovat asiayhteyteen sopivia. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja kirjoitettu lähteitä hyväksi käyttäen. Verkkotehtävien kokonaisuus on erittäin hyvä, ja kirjoitetut asiat perustellaan monipuolisesti lähteitä hyödyntäen.