•   Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena TH00BE16-3004 01.01.2022-31.07.2022  5 op  (PFYSIS19A) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    • selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
    • selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
    • arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
    • hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
    • toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
    • arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
    • valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
    • ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
    • toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.
    Edeltävyysehdot
    Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.
    Opintojakson sisältö
    Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.



    Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.



    Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

    Vastuuopettaja

    Kirsi Karlsson

    Oppimateriaali

    Esteettömyysosioon käytettävä materiaali:
    https://www.invalidiliitto.fi/ -> esteettömyys
    Esteetön Wc ja kylpyhuoneopas:https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
    https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
    http://www.esteettomyys.rakennustieto.fi/
    https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot
    Esteetön rakennus ja ympäristö - suunnitteluopas
    file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/Esteet%C3%B6n%20rakennus%20ja%20ymp%C3%A4rist%C3%B6.pdf

    Apuvälineet osion materiaali:
    https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
    https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
    file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910apuvalinepalvelunimikkeisto.pdf
    http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
    https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut
    Nevala, Nina 2014, Ikäteknologia, Julkaisija: Ympäristöministeriö 2019

    Tarvitset myös ergonomiaan liittyvää lahdemateriaalia:
    Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
    Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.
    www-sivut: Työterveyslaitoksen sivusto aiheeseen liittyen ja ErgocareBank
    https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/potilaan-siirtymisen-ergonominen-avustaminen/
    Launis, M. & Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia. Työterveyslaitos

    Lisäksi luentomateriaali lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

    Oppimismenetelmät

    Tiimityöskentely Kunnonkotiympäristössä toimittaessa:
    Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Opintojakson toteutus koostuu useammasta osasta, joten opetussuunnitelmasta poiketen arviointi on hyväksytty / hylätty.
    Arvosana muodostuu apuvälinepalvelut- ja esteettömyysosion hyväksytty/hylätty arvosanoista. Molempia osiota arvioidaan erikseen ja jokaisesta osiosta on osoitettava riittävä osaamistaso suorituksen saamiseksi.

    Opintojakson osien teoreettinen hallinta tehdään näkyväksi käytännön harjoittelussa. Opettaja ohjaa toteutusprosessia hyväksyen sen eri vaiheet. Jokaiseen osioon liittyy myös oman osaamisen arviointi.

    Esteettömyys: arvosana muodostuu esteettömyyteen liittyvien tehtävien luotettavasta tekemisestä ja raportoinnista sekä oman osaamisen arvioinnista. Lisäksi opiskelija osoittaa osaamisensa harjoittelussa.

    Apuvälinepalvelut: arvosana muodostuu teemoihin liittyvien henkilökohtaisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta ja oman osaamisen arvioinnista. Lisäksi opiskelija osoittaa osaamisensa harjoittelussa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    02.12.2021 - 18.02.2022

    Ryhmä(t)
    • PFYSIS19A
    Opiskelijamäärä (min - max)

    15 - 27

    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Ohjausvastuut

    Kirsi Karlsson

    Lisätietoja

    Koronatilanne voi muuttaa toteutussuunnitelmaa.

    Koulutus

    Fysioterapeuttikoulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    TKI-osuus

    1 op

    Verkko-opetuksen osuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Esteettömyysosion 2,5 op voi hyväksilukea jos on suorittanut esim. Campus Onlinin tarjoaman Esteettömyyden verkko-opinnot (5op)

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

    Oppimistehtävät koostuvat itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista.

    Sisältö ja ajoitus

    Opintojakso toteutuu kahtena osa-alueena: 1.Esteettömyys, 2. Apuvälineet. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta em. osien sisällöt liittyvät elinympäristössä ja työssä selviytymistä tukevan fysioterapian kokonaisuuteen. Opiskelu koostuu itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä, kontaktitunneista ja 6vi aikana tapahtuvasta harjoittelusta Kunnonkotiympäristössä. Kunnonkotiympäristössä eri teema-alueita pääsee soveltamaan käytäntöön.

    Oppiminen edellyttää opiskelijalta perehtymistä ja aktiivista osallistumista jokaiseen aihealueeseen ja sisällön tuottamista. Harjoittelu Kunnonkodissa tapahtuu kahtena ryhmänä. Harjoittelu koostuu asiakasvastaanotoista, projekteista ja itslearningissä olevista tehtävistä.

    Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
    Tehtävät itslearningissa. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu parettain/ pienryhmissä. Raporttien/tehtävien palautus itsiin. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana.


    Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
    Itsenäiset tehtävät itslearningissa. Palautus itsiin. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana. Apuvälinemessut Helsingissä (jos toteutuvat).



    Vi :
    Orientaatio opintojaksoon 2h
    vi : 7
    Esteettömyys, teoria 2h
    vi : 7
    Apuvälineet, teoria 2h
    vi: 7
    Apuvälinemessut.
    vi:19
    Seminaari:
    vi:20

    Ryhmä 1. vi: 9-14 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäistössä
    Ryhmä 2. vi 15-20 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä