•   Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena TH00BE16-3006 22.08.2022-23.12.2022  5 op  (PFYSIS20B) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    • selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
    • selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
    • arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
    • hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
    • toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
    • arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
    • valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
    • ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
    • toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.
    Edeltävyysehdot
    Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.
    Opintojakson sisältö
    Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.



    Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.



    Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

    Vastuuopettaja

    Kirsi Karlsson

    Oppimateriaali

    Esteettömyys:
    https://invalidiliitto.fi
    ? esteettömyys
    https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
    https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
    https://www.rakennustieto.fi/palvelut
    Esteetön rakennus ja ympäristö – suunnitteluopas:
    file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/Esteet%C3%B6n%20rakennus%20ja%20ymp%C3%A4rist%C3%B6.pdf
    https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

    Apuvälineet:
    https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
    https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
    Apuvälinepalvelunimikkeistö:
    file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
    http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
    https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut

    Ergonomia:
    Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
    Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.
    https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/potilaan-siirtymisen-ergonominen-avustaminen/

    Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

    Oppimismenetelmät

    Tiimityöskentely Kunnonkotiympäristössä toimittaessa:
    Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Opintojakson toteutus koostuu useammasta osasta, joten opetussuunnitelmasta poiketen arviointi on hyväksytty / hylätty.
    Arvosana muodostuu apuvälinepalvelut- ja esteettömyysosion hyväksytty/hylätty arvosanoista. Molempia osiota arvioidaan erikseen ja jokaisesta osiosta on osoitettava riittävä osaamistaso suorituksen saamiseksi.
    Opintojakson osien teoreettinen hallinta tehdään näkyväksi käytännön harjoittelussa. Opettaja ohjaa toteutusprosessia hyväksyen sen eri vaiheet. Jokaiseen osioon liittyy myös oman osaamisen arviointi.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    22.08.2022 - 23.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    02.05.2022 - 09.09.2022

    Ryhmä(t)
    • PFYSIS20B
    Opiskelijamäärä (min - max)

    15 - 28

    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Ohjausvastuut

    Kirsi Karlsson

    Koulutus

    Fysioterapeuttikoulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    TKI-osuus

    0.00 op

    Verkko-opetuksen osuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

    Opiskelijan työ koostuu teoriaopinnoista, itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista.

    Sisältö ja ajoitus

    Opintojakso toteutuu kahtena osa-alueena: 1.Esteettömyys, 2. Apuvälineet. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta em. osien sisällöt liittyvät elinympäristössä ja työssä selviytymistä tukevan fysioterapian kokonaisuuteen. Opiskelu koostuu itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä, kontaktitunneista ja 6vi aikana tapahtuvasta harjoittelusta Kunnonkotiympäristössä, noin 20h/ viikko. Pääasiallisesti ma-to klo 8-16, muutokset mahdollisia. Kunnonkotiympäristössä eri teema-alueita pääsee soveltamaan käytäntöön.

    Oppiminen edellyttää opiskelijalta perehtymistä ja aktiivista osallistumista jokaiseen aihealueeseen ja sisällön tuottamista. Harjoittelu Kunnonkodissa tapahtuu kolmena ryhmänä. Harjoittelu koostuu asiakasvastaanotoista, projekteista ja tehtävistä.

    Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
    Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja ja tehtäviä Kunnonkotiharjoittelun aikana erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana tapahtuu asiakasvastaanotoissa sekä harjoitteluun liittyvissä projekteissa ja tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä harjoittelun aikana.


    Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
    Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja ja tehtäviä Kunnonkotiharjoittelun aikana erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana.

    AJOITUS
    vi : 2
    Orientaatio opintojaksoon 1h
    Esteettömyys, teoria 2h
    Apuvälineet, teoria 2h

    Harjoittelu:
    Ryhmä1 vko 3-8 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä
    Ryhmä2 vko 9-14 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä
    Ryhmä3 vko 15-20 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä

    vi:20
    Seminaari