Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE17-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

02.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 22

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Anu Granberg
  • Teemu Hyytiä
  • Annukka Myllymäki
  • Kati Naamanka
  • Satu Takala
  • Afrisa Kapella
  • Pirjo Pennanen

Ryhmät

  • MFYSIK20
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• soveltaa sekä tuki- ja liikuntaelimistön että hengitys- ja verenkierron toimintarajoitteisiin liittyvää tutkimustietoa asiakastilanteissa,
• toimia fysioterapian eettisten periaatteiden mukaisesti,
• laatia asiakaslähtöisen näyttöön perustuvan toimintakyvyn tutkimissuunnitelman ja toteuttaa sen tilannekohtaisesti, luotettavasti ja turvallisesti,
• tehdä johtopäätöksiä sekä tuki- ja liikuntaelimistön että hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteita ja suorituksia kuvaavista tutkimistuloksistaan tutkimustietoon nojautuen,
• selittää, miten asiakkaan rakenteiden ja suoritusten muutokset vaikuttavat hänen toimintakykyynsä ja sen osa-alueisiin hänen ympäristössään asiakkaan resurssit huomioiden,
• laatia asiakaslähtöisen fysioterapeuttisen diagnoosin ja asettaa tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa (SMART),
• suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita ylläpitävät ja/tai edistävät fysioterapiatilanteet asiakkaan resurssit huomioiden,
• vertailla fysioterapian eri toteutusvaihtoehtojen tuloksellisuutta,
• raportoida asiakkaan tilasta ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti soveltaen rakenteisen kirjaamisen perusteita,
• toimia yhteistyössä omaisten ja muun terveydenhuollon henkilöstön kanssa.

Sisältö

Fysioterapiaprosessi, kun asiakkaan toimintakyvyn muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden ja toimintojen sekä suoritusten ja osallistumisen osa-alueiden muutoksista, kirurgisista ja/tai ortopedisistä toimenpiteistä sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksista.
Oppimisen tavoitteiden laatiminen, oppimisen kehittymisen reflektointi, kirjaaminen.

Opetusmenetelmät

- Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan ennen harjoittelua ja asettaa tavoitteet omalle oppimiselleen.
- Opiskelija toimii aktiivisesti harjoittelun asiakastilanteissa ja muiden tehtävien toteutuksessa soveltaen teoriaa käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.
- Opiskelija arvioi oppimisensa ja osaamisensa kehittymistä sekä hakee aktiivisesti ohjausta ja palautetta toiminnastaan harjoittelun edetessä.
Opiskelija tuottaa kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.

Sisällön jaksotus

Vko 40 / 4.10 Harjoitteluinfo

Vko 40-42 /ENNEN HARJOITTELUN ALKUA:
- Opiskelija perehtyy Itsin "Fysioterapian harjoittelu/ Physiotherapy Clinical practice" -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäki harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoissa.

Vko 42/ 18.10. MENNESSÄ:
- Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan Itsin "Asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu" palautuslaatikkoon opettajan kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille . Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita.

vKO 44-49 /HARJOITTELUSSA:
- fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle.

Toteutetaan TEAMSIN välityksellä alkutavoitekeskustelu(1.-2. viikko) , johon osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja. Opiskelija sopii tavoitekeskustelun ajankohdan ohjaajansa kanssa opettajien antamien aikataulujen puitteissa.

Opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen Itsiin viimeistään kaksi päivää ennen tavoitekeskusteluja.

Harjoittelun puoliväliin mennessä kirjallinen raportti on jo aloitettu. Tässä vaiheessa raportissa on kirjattu raportin alkuosa: esitiedot, raporttikohteen tilan kuvaus, alustava fysioterapeuttinen diagnoosi ja tavoitteet. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa raportin sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa raporttiluonnos mahdollisimman varhain Itsiin, jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis raportti tulee palauttaa Itsiin viimeistään harjoittelun päätyttyä.

Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjallisen itsearviointiinsa nojautuen.
Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti Teamsin tms. välityksellä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen* osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa 50% arvosanasta, fysioterapiaprosessia kuvaava raportti 25% sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen 25%.

* Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella ( asteikkona hylätty -5). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen.
*Fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti (hylätty – 5).
*Harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen. Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus Itsiin niille varattuun opiskelijakohtaiseen palautuslaatikkoon.

Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää teoreettisesti ja tutkia simulaatiotilanteessa asiakkaan toimintakyvyn muutoksia ja kipua. Opiskelija osaa toteuttaa em. tilanteisiin liittyvää fysioterapiaa kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminnan rajoitteista ja /tai kivusta.