Esa Bärlund, Kati Naamanka, Camilla Laaksonen, Satu Takala, Iida Laine
- Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan ennen harjoittelua ja asettaa tavoitteet omalle oppimiselleen.
- Opiskelija toimii aktiivisesti harjoittelun asiakastilanteissa ja muiden tehtävien toteutuksessa soveltaen teoriaa käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.
- Opiskelija arvioi oppimisensa ja osaamisensa kehittymistä sekä hakee aktiivisesti ohjausta ja palautetta toiminnastaan harjoittelun edetessä.
- Opiskelija tuottaa kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.
Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa 50% arvosanasta, fysioterapiaprosessia kuvaava raportti 25% sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen 25%.
1. Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella ( asteikkona hylätty -5). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen.
2. Fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti (hylätty – 5).
3. Harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen. Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus Itsiin niille varattuun opiskelijakohtaiseen palautuslaatikkoon.
-Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät
Suomi
22.08.2022 - 23.12.2022
02.05.2022 - 13.09.2022
15 - 28
Terveys ja hyvinvointi
Ohjaavat opettjata: Esa Bärlund, Kati Naamanka, Satu Takala ja Iida Laine. Tarkemmat ohjausvastuut lukee Itslearningissa olevassa Excelissä.
Harjoittelupaikalla opiskelijalle on nimettynä lähiohjaaja/-ohjaajat, jonka/joiden tehtävänä on edistää opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittymistä niin työyhteisön jäsenenä kuin asiakastyössä.
Sovi tehtävien sekä tavoitteiden palauttamiseen liittyvistä toimintatavoista erikseen ohjaavan opettajan kanssa.
Fysioterapeuttikoulutus
Kupittaan kampus
0.00 op
0.00 op
H-5
1 op toteutuu AMK:n oppimisympäristöissä
9 op = 6 vko = 243 h / 210 H + (33 h itsenäistä opiskelua)
SunHarkkaan palautetaan:
-Harjoittelun tavoitteet (alku- ja lopputavoitteet)
-Asiakasraportti
Lisäksi Sun Harkkaan palautetaan kaikki harjoittelun dokumentit:
-Työajanseuranta kuitattuna
-Ohjaavan fysioterapeutin arviointilomake
-Lopuksi opettaja kuittaa kommenttikenttään itsenäisen opiskelun osuuden tehdyksi
Päävastuu SunHarkan käytöstä on opiskelijalla.
Tarkemmat ohjeet: http://paivitykset.rediteq.fi/ohjeet/harjoittelun_ohjaus_opiskelija/
ENNEN HARJOITTELUN ALKUA:
-Sovi tehtävien sekä tavoitteiden palauttamiseen liittyvistä toimintatavoista erikseen ohjaavan opettajan kanssa.
- Opiskelija perehtyy Itsin "Fysioterapian harjoittelu/ Physiotherapy Clinical practice" -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäksi harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoissa.
- Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan ohjaavalle opettajalle kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille . Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita.
HARJOITTELUN AIKANA:
- Fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle.
- Toteutetaan TEAMSIN välityksellä alkutavoitekeskustelu (1.-2. viikko), johon osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja ohjaava opettaja. Opiskelija sopii tavoitekeskustelun ajankohdan ohjaajansa kanssa ohjaavan opettajan antamien aikataulujen puitteissa.
- Opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla.
- Harjoittelun puoliväliin mennessä kirjallinen asiakasraportti on jo aloitettu. Tässä vaiheessa asiakasraportissa on kirjattu raportin alkuosa: esitiedot, raporttikohteen tilan kuvaus, alustava fysioterapeuttinen diagnoosi ja tavoitteet. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa raportin sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa raporttiluonnos mahdollisimman varhain ohjaavalle opettajalle, jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis raportti tulee palauttaa SunHarkkaan viimeistään harjoittelun toiseksi viimeisellä viikolla, mutta viimeistään harjoittelun päätyttyä.
HARJOITTELUN LOPUKSI
- Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjallisen itsearviointiinsa nojautuen.
Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti TEAMSIN tms. välityksellä
-Opiskelija palauttaa kaikki tehtävät sekä harjoitteluun liittyvät dokumentit
Tarkemmat harjoittelun arviointikriteerit sekä myös hylätyn harjoittelun arviointikriteerit löytyvät Itsin "Fysioterapian harjoittelu/ Physiotherapy Clinical practice" -kansiosta