Tiina Hirard, Tiina Laakso, Sirpa Rajala, Mervi Rasilainen
- Oppimateriaali löytyy verkko-oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Sote-alan suosituksia ja ohjeita sisältävät verkkosivut (esim. Hotus, Käypä hoito, Terveysportti, FinLex, Theseus)
- Artikkelit ja opinnäytetyöt
- Opettajien oma materiaali
Oppiminen tapahtuu erilaisten oppimistehtävien avulla pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Arvioitavat tehtävät:
- Esitys hoito- tai laatusuosituksesta, opettaja-arviointi 0–2
- Posteriesitys tutkimuksesta, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä temporaalisesta lauseenvastikkeesta, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu tieteellisistä tutkimuksista, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista, opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä transitiivi- ja intransitiiviverbeistä, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu omasta tutkimusideasta ja opinnäytetöistä, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä: -miseksi ja -malla, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu digitalisaatiosta sosiaali- ja terveysalalla, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Video-CV/visuaalinen CV, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. alla), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
1: hyväksytty – ohjeiden mukaan tehty ja kielellisesti ymmärrettävä tehtävä
2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5;
Suomi
02.05.2023 - 16.06.2023
01.11.2022 - 24.04.2023
15 - 26
Turun ammattikorkeakoulu
Tiina Hirard (suomen kielen opettaja),
Sirpa Rajala (suomen kielen opettaja),
Tiina Laakso (ammattiaineen opettaja),
Mervi Rasilainen (terveysalan opettaja)
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Kurssilla hyödynnetään itslearning-oppimisympäristössä olevaa viestitoimintoa ja kurssin ilmoitustaulua sekä tarvittaessa sähköpostia.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Turun AMK:n ulkopuolelta opiskelijoita otetaan kurssille seuraavasti:
- 6 CampusOnline -opiskelijaa
- 6 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa
Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Paikasta riippumaton
5 op
H-5
Opetus toteutuu suomen kielen opettajien ja ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sekä sosiaali- että terveysalaan.
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vko 18: Hoito- ja laatusuositukset sosiaali- ja terveysalalla
Yhteensä n. 20 h, joista verkkotapaamisia n. 6 h
- Tiedonhankintatehtävä: ammatilliset verkkolähteet
- Esitys hoito- tai laatusuosituksesta
TEEMA 2, vkot 19-20: Tieteellisiä artikkeleita
Yhteensä n. 38 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: tieteellinen artikkeli
- Tutkimusanalyysi
- Posteriesitys tutkimuksesta
- Kielioppitehtävä: temporaalinen lauseenvastike
- Keskustelu tieteellisistä tutkimuksista
TEEMA 3, vkot 21-22: Alan opinnäytetöitä
Yhteensä n. 38 h, joista verkkotapaamisia n. 6 h
- Esitys tutkimusideasta
- Tutustuminen opinnäytetyön prosessiin
- Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista
- Opinnäytetöiden tutkimusanalyysejä
- Kielioppitehtävä transitiivi- ja intransitiiviverbeistä
- Keskustelu omasta tutkimusideasta ja opinnäytetöistä
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 4, vko 23: Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena
Yhteensä n. 20 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla
- Kielioppitehtävä: -miseksi, -malla
- Keskustelu digitalisaatiosta sosiaali- ja terveysalalla
TEEMA 5, vko 24: Oman osaamisen sanoittaminen
Yhteensä n. 18 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- SWOT-analyysi omasta osaamisesta ja jatkopolusta
- Visuaalinen CV / video-CV
Opintojaksolla tutustutaan korkeakouluopiskelussa tärkeisiin tekstilajeihin kuten tieteellisiin artikkeleihin ja opinnäytetöihin. Samalla harjoitellaan tiedonhakua, lähdekriittisyyttä, argumentointia sekä tiedon analysoimista, yhdistämistä ja tiivistämistä eri lähteistä. Suomen kielen opinnoissa keskitytään opintojakson aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja aikaisempaa vaativampiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.
Kurssin aihealueet:
VKO 18: Hoito- ja laatusuositukset sosiaali- ja terveysalalla
VKOT 19-20: Tieteellisiä artikkeleita
VKOT 21-22: Alan opinnäytetöitä
VKO 23: Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena
VKO 24: Oman osaamisen sanoittaminen
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.