Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan projektipaja (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BN95-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

04.09.2020 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Kätilökoulutus

Opettaja

  • Heli Aarnio
  • Marjatta Häsänen
  • Maika Kummel
  • Noora Gustafsson

Ryhmät

  • PKÄTIS20
    Kätilö (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Projektipajan tavoitteena on, että uusi opiskelija harjaantuu tutkivaan työotteeseen ja oppimiseen. Opiskelija oppii projektityöskentelyn perusteet ja projektityötaitoja sosiaali- ja/tai terveysalan toimeksiannoissa.. Hän oppii työskentelemään monialaisessa ryhmässä mahdollisuuksien mukaan ja tutustuu osaamisalan muiden koulutusohjelmien opiskelijoihin sekä alkaa luoda työelämässä tarpeellisia verkostoja. Opintojakson tavoitteena on myös lisätä yhteisöllisyyttä tulosalueella. Opintojakson teemana on oppia työskentelemään turvallisesti erilaisissa ympäristöissä.

Sisältö

• johdatus pajatyöskentelyyn
• johdatus projektityöskentelyyn
• sisällön integroiminen turvallisuusosaamisen kehittymiseen
• työskentely monialaisissa projektipajoissa
• osaamisen jakaminen eli pajojen esitykset toiminnastaan
• projektin päättäminen

Opetusmenetelmät

Sosiaali- ja terveysalan projektipaja -opintojakso on ensimmäisen ja toisen lukukauden opiskelijoille suunniteltu viiden opintopisteen laajuinen kokonaisuus, jonka tavoitteena on, että harjaannut heti opintojesi alussa tulevan ammattisi edellyttämään tutkivaan työotteeseen ja yhteisölliseen oppimiseen. Samalla opit myös projektityöskentelyn perusteita ja projektityötaitoja aidon projektin parissa.

Projektipajaopintojen aikana kukin projektipaja työstää projektin tiettyä teemaa sekä perehtyy projektinhallintaan (3 op) yhdessä opiskelijaohjaajan kanssa. Projektipajojen osaamisen jakamisen päivä järjestetään Teamsisissä 10.11.2020- mitä eri projektipajat ovat suunnitelleet ja toteuttaneet projektipajoissaan syksyn aikana vaihtelevat toimeksiannot huomioiden. Työskentely sisältää viikoittaiset tapaamiset valmistautumisineen. Tarkemmat tapaamis- ja työskentelyajankohdat löytyvät lukujärjestyksistä sekä Optimasta. Kevätlukukaudella 2021 projektipajaopiskelijat toimivat vuorostaan opiskelijaohjaajina uusille opiskelijoille (2 op).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Projektioppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 5x 27 h= 135 h

Info 2 h
Projektipajakokoontumiset 6x 2h syksyllä 2020
Osaamisen jakamisen seminaari 8 h syksyllä 2020
Itsenäinen työskentely syksyllä 16 h (3 op)

Sisällön jaksotus

Ajoitus: Syksy 2019 ( 3op ) kevät 2020 (2op)

Info 4.9.20 klo 12.30-14.00
Opintojakso toteutuu yhteistyössä PENHOS20, PRÖNTS20 (pajalaiset) sekä PENHOK20 ja PTERTK20 (opiskelijaohjaajat) kanssa monialaisesti. Opiskelijaohjaajien ja myös projektipajojen tukena toimii opettajaohjaajia.

Lukuvuoden 2020-2021 projektin teemana on Asiakkaan/potilaan kohtaaminen terveysalalla. Aihe on laaja ja se tullaan jakamaan toimeksiantojen mukaisiksi teemoiksi eri TKI- hankkeisiin. Yhteistä näille projekteille ja toimeksiannoillae on asiakkaan etäohjaus.

Viikoittainen projektipajatyöskentely (tiistaisin klo 14.15-15.45 etänä Teamsissä) sisältää kaksi vaihetta eli valmistautumisen projektipajatapaamiseen ja itse tapaamisen. Näinä projektipajatoiminnan aikoina on opetiimiläisiä päivystämässä etäTeamsin välityksellä ja tukemassa opiskelijaohjaajien ja pajalaisten toimintaa.
Projektisuunnitelman palautus 29.9.20
Osaamisen jakamisen seminaari 10.11.2020 eli pajatapahhtuma*
Raportin palautus 24.11.2020
Joukukuussa käynnistyy opiskelijaohjaajavalmennus

*pajatapahtuman aikataulu (varmistunut 6.10.20)
Yksi esitys 15 minuuttia sisältäen keskustelut aiheeseen liittyen .
Toteutetaan etänä Teamsyhteydessä.
R1 klo 8.15

R2 klo 8.30

R3 klo 8.45

R4 klo 9

R5 klo 9.15

R6 klo 9.30

R7 klo 9.45

15 min tauko

R8 klo 10.15

R9 klo 10.30

R10 klo 10.45

R11 klo 11

R12 klo 11.15

R13 klo 11.30

R14 klo 11.45

Päätös noin klo 12.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektipajatyöskentelyssä arviointi on jatkuvaa.
Arvioinnissa toteutetaan niin sanottua 360 -periaatetta eli työskentelyn aikana palautetta kerätään niin opiskelijalta itseltään, kuin vertaisilta että ohjaajilta. Myös toimeksiantaja sekä kohderyhmä antaa palautetta.

Koko opintojakso arvioidaan arvosanoin 1-5.

Arvosana perustuu niin raportteihin kuin projektipajatoiminnan arviointiin.
Projektipajatoiminnan kehittäminen edellyttää, että jokaisen tapaamisen lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu. Arvioinnilla pyritään saamaan esille sekä projektipajan yksittäisten jäsenten että koko projektipa¬jan yhteisiä onnistumisia ja kehityskohteita.
Yksittäisten projektipajan jäsenten itse- ja vertaisarvioinnissa jokainen projektipajalainen vuorollaan arvioi niin itseään kuin vertaisiaankin. Arviointi kannattaa kohdistaa myös työpajatyöskentelyn lisäksi myös valmistautumiseen. Tässä yhteydessä voi hyödyntää vyöhyketeoriaan perustuvaa arviointikehystä (ks. tarkemmin projektipajaopiskelijan opas Optimassa). Kehyksen etuna on, että arviointikeskustelu käydään kyseisen kuvion kautta ja se perustuu jokaisen henkilökohtaiseen itsearviointiin. Myös arvioinnissa käytettävät lomakkeet löytyvät niin itse kuin vertaisarviointiakin varten Optimasta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TYYDYTTÄVÄ 1 ja 2
Tahallisia / tahattomia poissaoloja
Opiskelija osallistuu jonkin verran ryhmän työskentelyyn ryhmätilanteissa (projektipajatunnit + muu yhdessä tehtävä työ)
Opiskelija suoriutuu kohtalaisesti hänelle annetuista tehtävistä
Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää pajatyöskentelyssä monialaisuutta/erilaisia resursseja
Opiskelija osoittaa pyrkimystä innovatiivisiin ratkaisuihin
Opiskelija luo joitakin uusia verkostoja (vrt. verkostokartta, opiskelijan oppimispäiväkirjaan)
Opiskelija osallistuu kohtalaisesti vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut tunneilla ja koulun ulkopuolella, esim. Facebook, intranet)
Aikataulujen noudattaminen tyydyttävää
Opiskelijan motivaatiossa kehitettävää
Myöhästymisiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

KIITETTÄVÄ 5
Edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän oppimista
Oppii uusia itsenäisiä työskentelytaitoja ja pystyy tunnistamaan ryhmän osaamiskompetensseja
Osoittaa omaksuneensa innovatiivisia taitoja
Osaa aktiivisesti luoda eritasoisia yhteistyöverkostoja
Oppii ja kehittää uusia projektityötaitoja
Käyttää monipuolisesti esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan projektin aikana
Opiskelija osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut tunneilla ja koulun ulkopuolella, esim. Facebook, intranet)
Opiskelijan motivaatio kiitettävä
Aikataulujen noudattaminen kiitettävää