Siirry suoraan sisältöön

Kehittyvä mielenterveys- ja päihdetyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ88-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 02.06.2023

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus

Opettaja

  • Elina Santala

Vastuuopettaja

Elina Santala

Ryhmät

  • EMIELES22
    Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää kokemustietoa työssään ja ammatillisuutensa kehittämisessä.
Tunnistaa, analysoi, arvioi ja kehittää mielenterveys- ja päihdetyön ammattikäytäntöjä ja menetelmiä tutkittuun tietoon perustuen.
Toimii omaa ja toisen työhyvinvointia edistävästi ja toimii rakentavasti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa.
Tunnistaa oman elämäntarinansa vaikutuksen asiakastyössä ja tiedostaa oman työskentelynsä kehittämisen kohteet.
Pystyy reflektoimaan ja tietoisesti kehittämään omaa ammatillista toimintaansa työnohjauksen avulla.

Sisältö

Hoito- ja kuntoutusmenetelmien tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi
Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti)
Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot, oma ja työyhteisön työhyvinvointi
Meneillään olevat mielenterveystyön ja päihdetyön kehittämishankkeet (Suomi ja kv)
Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, taloudelliset ja eettiset seikat huomioiden
Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi
Työnohjaus ammatillisen kasvun ja asiakastyön laadun tukena

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmätyöskentely, etätehtävät, loppuesitykset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) NÄin vaikutimme-tehtävä hyv-hyl
2) Oman työni kehitystarpeet hyv-hyl
3) Oma kehittymiseni koulutuksen aikana hyv-hyl
4)SWOT-analyysi omasta osaamisesta hyv-hyl

Sisällön jaksotus

Hoito- ja kuntoutusmenetelmien tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi

Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti)

Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot, oma ja työyhteisön työhyvinvointi

Meneillään olevat mielenterveystyön ja päihdetyön kehittämishankkeet (Suomi ja kv)

Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, taloudelliset ja eettiset seikat huomioiden

Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi

Työnohjaus ammatillisen kasvun ja asiakastyön laadun tukena

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kärkkäinen M-L (2013) Työnohjaus psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa. Osviitta 4, 2013.

Manka M-L (2016) Työhyvinvointi murroksessa. Osviitta 1, 2016.

Sharrock ym (2013) Clinical supervision for transitioin to advanced practice. Perspectives in Psychiatric Care

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-2 opiskelija tietää

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-4 Opiskelija osaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta