Hoitotyön filosofia ja näyttöön perustuvuus sairaanhoitajan professiossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ98-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 06.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Nita Björklöf
- Maika Kummel
- Jari Säämänen
- Outi Yrttiranta
Ryhmät
-
PENHOK20Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K20
-
PTERTK20Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K20
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista myös sähköisissä palveluissa
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- tietää hoitotyön tietoperustan
- tunnistaa sairaanhoitajan vastuun ja tehtäväalueen
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- osaa tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
- tuntee lainsäädännölliset ja eettiset perusteet potilas- ja asiakastyössä
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen moniammatillisissa tiimeissä
Sisältö
Opintojakson sisältö
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia sekä lisäksi muita monikielisesti (suomi, ruotsi ja/tai englanti) toteutettavia osuuksia.
- epistemologian ja etiikan keskeiset käsitteet
- potilaan oikeudet ja itsemäärääminen
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- eettinen toiminta sairaanhoitajan työssä
- hoitotiede tieteenalana
- näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
- keskeiset hoitosuositukset
- tiedonhankinta
- ammattietiikka ja moniammatillinen vuorovaikutus
Oppimateriaalit
HOFI:
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet, saatavana: https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
- Etiikka Hoitotyössä (toim. Leino-Kilpi H. & Välimäki M.)
- ETENE-julkaisuja 1: Terveydehuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet (ETENE 2001)
- ETENE-julkaisuja 20: Vanhuus ja hoidon etiikka (ETENE 2008)
- https://hoitotyo.wikispaces.com/Vanhusty%C3%B6n+eettiset+ohjeet
- Tieteelliset artikkelit
- Elomaa, L., & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12.
- http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
- Näyttöön perustuvasta toiminnasta tietoa: http://www.hotus.fi/hotus-fi/nayttoon-perustuva-toiminta
SOTE-PLASK:
Tiedonhankinnan verkkokurssi: Tiedonhakijan oppaat (http://libguides.turkuamk.fi/) soveltuvin osin ja muut opiskeluamateriaalit - ilmoitetaan tehtävien yhteydessä Optimassa.
Opetusmenetelmät
HOFI (2 op):
• Etäopetus (Teams): Infotunti, luennot, ryhmätyö ja seminaari
Tehtävät:
- Kirjallisuuskatsaus tutkimuksiin ja asiantuntija-artikkeleihin potilaan tai hoitohenkilökunnan oikeuksia koskevan tietoperustan luomiseksi
- Ryhmätyö: Pienryhmien välinen yhteistyö yhteisen näkemyksen laajentamiseksi ja syventämiseksi kullekin pienryhmälle valittuun näkökulmaan
- omien työkokemusten tai kirjallisuudesta esiin nousevien kokemusten reflektointi potilaan tai henkilökunnan oikeuksien toteutumisesta tai niihin liittyvistä eettisistä ongelmista
- Kehitysehdotusten laatiminen potilaan tai hoitohenkilökunnan oikeuksien toteutumisen turvaamiseksi todetuissa ongelmatilanteissa.
- Seminaari: Ryhmäkohtaiset esitykset kunkin aiheeseen liittyen
SOTE-Plask (2 op):
Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op): itsenäinen opiskelu verkossa Optima-oppimisympäristössä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
HOFI:
- Kirjallisuuskatsauksissa pääpaino kansainvälisissä artikkeleissa
- Seminaari: PowerPoint esitys keskustelun pohjaksi
- Opetuksessa hyödynnetään opiskelijoiden kokemuksia heidän ensimmäiseltä ohjatun harjoittelun jaksoltaan ja/tai heidän aikaisempia työkokemuksiaan hoitoalalla tai kirjallisuudesta esiin nousevia kokemuksia; kokemusten ja toiminnalle kirjallisuudessa asetettujen suositusten reflektointi sen suhteen missä onnistutaan ja mitä tulisi kehittää
- Kirjallisuuskatsaus ja seminaarityö tehdään ryhmätöinä
SOTE-PLASK:
Tiedonhankinnan verkkokurssi: Itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
HOFI:
• Etätunnit
Kirjallisuuskatsaus ja kirjallinen tuotos suositukseksi oikeuksien toteutumisesta
• Ryhmätyö ja kirjallinen tuotos täydentämään edellistä vaihetta
• Lopullinen kirjallinen työ seminaariin ja oman aiheen alustus
Yhteensä 54 h opiskelijan työtä
SOTE-PLASK:
Tiedonhankinnan verkkokurssi: noin 27 tuntia opiskelijan työtä (1 op): itsenäisesti suoritettavat tehtävät opiskelumateriaalin perusteella.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia sekä lisäksi muita monikielisesti (suomi, ruotsi ja/tai englanti) toteutettavia osuuksia.
- epistemologian ja etiikan keskeiset käsitteet
- potilaan oikeudet ja itsemäärääminen
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- eettinen toiminta sairaanhoitajan työssä
- hoitotiede tieteenalana
- näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
- keskeiset hoitosuositukset
- Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssin sisältö: tiedonhankinnan perusteet, Turun AMK:n Finna ja sen sisältämät e-aineistot, tiedon eettinen käyttö ja viitteidenhallinta.
- ammattietiikka ja moniammatillinen vuorovaikutus
Viestintäkanava ja lisätietoja
HOFI:
• Optima
• Office365 OneDrive ryhmätöiden työstöalustana
SOTE-PLASK:
Tiedonhankinnan verkkokurssi: Optima
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
HOFI:
• Lopullinen kirjallinen tuotos: 0-5 kirjallisen työn arviointikriteeristön mukaisesti, arvosanan painoarvo 2
• Seminaariesitys: HKS/HYL
SOTE-PLASK:
Tiedonhankinnan verkkokurssi:
Tiedonhankinnan perusteet - verkkokurssi 0-5, 1/5 opintojakson arvosanasta