Siirry suoraan sisältöön

Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BU27-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

35 - 50

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Teemu Hyytiä
  • Iida Laine
  • Afrisa Kapella
  • FT1 Virtuaalihenkilö7

Ryhmät

  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät,
• kuvata lihasvoiman, yleiskestävyyden, lihasvenyvyyden ja elastisuuden sekä liikehallintakyvyn ilmiöinä,
• nimetä lihasvoimaan, yleiskestävyyteen, lihasvenyvyyteen ja elastisuuteen sekä liikehallintakykyyn vaikuttavia tekijöitä,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä ja yleiskestävyyttä ja liikehallintaa terveyskunnon näkökulmasta,
• tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet,
• käyttää lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden ja liikkeenhallinnan näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
• tunnistaa asiakkaan palautumisen merkityksen terveyskunnon harjoittamisen osana.

Sisältö

Fysioterapeuttinen tutkiminen ja dokumentointi: havainnointi, haastattelu, palpointi ja mittaaminen; luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät, kirjaaminen ja tavoitteen asettelu.

Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, RM, lihasvenyvyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, liikehallinnan mittaamien ja harjoittaminen, erilaiset terveyskunnon testistöt, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.

Oppimateriaalit

*Taulaniemi A. & Suni J. (Toim.) 2012. Terveyskunnon testaus. 1. Painos.
- Luku 5. Liikehallintakyky, .s 96-127
- Luku 6.1 Notkeus fysiologisena ilmiönä, s. 128-138
- Luku 7 Tuki- ja liikuntaelimistön lihasvoima, s. 160-204

*Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
- Luku 3.2.4 Epäsuorat testit, s. 118-130
- Luku 3.3. Hermolihasjärjestelmä, s. 168-182 ja 189-196

*Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2012/2018. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 7. Painos.
- Chapter 1 Therapeutic exercise, foundational concepts, s. 1-27
- Chapter 4 Stretching.., s. 72-100
- Chapter 6. Resistance Exercise.., s. 157-198
- Chapter 7. Principles of aerobic exercise, s. 246–263


*Langinkoski A. & Lappalainen J. 2016. Liikuntafysiologian perusteet. 1. painos.
Kappale 8. Aerobinen harjoittelu s. 119–143
Kappale 12. Progressiivisuus s. 173-182

*Suni ym. 2010. Kuntoa terveydeksi: Aikuisten ALPHA-FIT terveyskuntotestistö 18-69-vuotiaille - Testaajan opas.

*UKK-instituutin verkkosivut

*Muu materiaali, ks Its Learningista.

Opetusmenetelmät

Itsenäisesti teoreettiseen viitekehykseen perehtyminen
Verkkokeskustelut sekä ryhmäkeskustelut luennoilla
Käytännön harjoittelu parin kanssa
Kirjallinen raportointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Käytännön koe vko 45
Teoriakoe vko 46
1. Uusintatentti kts. ajankohta Itslearningista (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. Uusintatentti kts. ajankohta Itslearningista (Vain hylätyt arvosanat)

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Flipped learning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähtökohtaisesti opetustapahtumissa edellytetään läsnäoloa.
Mahdollisista poissaoloista keskustellaan aina ennakkoon sisällöstä vastaavan opettajan kanssa ja ne korvataan osaamisen näytöllä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähitunneille valmistautuminen, 21h
- Verkkokeskustelut (viisi kommenttia/opiskelija), 5h
- Lähiopetustunnit (orientaatiot + teoria) 21h
- Lähiopetustunnit (käytäntö) 16h
- Harjoitustehtävät (itsenäisesti tai ryhmässä), 57h
- Kokeisiin valmistautuminen, 24h
- Käytännön koe, 0,5h /opisk
- Teoriakoe, 0,5h /opisk
yht. 135h

Sisällön jaksotus

Opiskelija osaa
- selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät,
- kuvata lihasvoiman, yleiskestävyyden, lihasvenyvyyden ja elastisuuden ilmiöinä,
- nimetä lihasvoimaan, yleiskestävyyteen, lihasvenyvyyteen ja elastisuuteen vaikuttavia tekijöitä,
- tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä ja yleiskestävyyttä terveyskunnon näkökulmasta,
- tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet,
- käyttää lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
- tunnistaa asiakkaan palautumisen merkityksen terveyskunnon harjoittamisen osana.

Opintojakson sisältö:
- Terveyskunnon fysioterapeuttinen tutkiminen ja dokumentointi: havainnointi, haastattelu, mittaaminen ja arviointi;
- luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät,
- kirjaaminen ja
- tavoitteen asettelu.
- Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, RM,
- lihasvenyvyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet,
- yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet,
- erilaiset terveyskunnon testistöt, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.

Ajoitus :
Opintojakso jakautuu kahteen osaan. 5op toteutuu syksyllä 2022 ja 2 op keväällä 2023. Syksyn osiossa opiskellaan opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaiset asiat. Kevään toteutus on harjoittelua, jossa opintojaksolla opittuja asioita harjoitellaan asiakastyössä.

HUOM! TÄMÄ OSIO TARKENTUU VIELÄ!

Vko 35 / Orientaatio + johdatus terveyskunto käsitteistöön (2h) /Iida &Afrisa

Vko 36 Teema 1
Luentokeskustelut: Voima (4h A & B erikseen) /Iida

Vko 37 /Teema 2
Luentokeskustelut: Notkeus ja liikehallinta (4h A & B erikseen) /Iida

Vko 38 / Teema 3
Luentokeskustelut: Kestävyys (4h A & B erikseen) /Iida

Vko 39 / Teema 4
Orientaatio harjoitustunteihin (2h A&B) / Afrisa
Luentokeskustelut: Mittaaminen (4h A & B erikseen) / Iida

Vko 40 / Teema 5
Luentokeskustelut: Palautuminen (4h A & B erikseen) / Iida

Harjoitustunti: pp-ergo + UKK 2km (3h) / A / Teemu
Harjoitustunti : Voiman, venyvyyden ja liikehallinnan testaus (4h) / B / Afrisa

Vko 41

Harjoitustunti: pp-ergo + UKK 2km (3h) / B / Teemu
Harjoitustunti(A): Voiman, venyvyyden ja liikehallinnan testaus (4h) / A / Afrisa

Vko 42
Syysloma

Vko 43 Itsenäinen työskentely (raportti + casen suunnittelu)

Vko 44
Case-tehtävien purku: voiman ja venyvyyden harjoittaminen (6h)

Vko 45
Käytännön koe (B)
Käytännön koe (A)

Vko 46
Teoriakoe

Vko 48
Käytännön kokeen uusinta (A+B)

Vko 49
Loppuseminaari: opintojakson yhteenveto (2h)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset (tentit, opintojakson tehtävät ja mahdolliset korvaavat tehtävät) on hyväksytysti suoritettu.

Syksyllä 2022 opintojakson arviointi muodostuu:
- verkkokeskusteluista, arviointi hyväksytty - täydennettävää
- lähiopetustuntien dialogikeskusteluista, arviointi hyväksytty - täydennettävää
- harjoitustehtävät, arviointi hyväksytty - täydennettävää
- voiman ja venyvyyden harjoittamisen case -ryhmätehtävästä; arviointi hyväksytty - täydennettävää
- yksilöllisesti tehdystä käytännön kokeesta, joka arvioidaan numeerisesti hylätty - 1-5
- yksilöllisesti tehdystä teoriakokeesta, joka arvioidaan numeerisesti hylätty - 1-5
- poissaolot ja tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä.
- lopullinen arvosana muodostuu kokeiden keskiarvosta.

Hylätty (0)

Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.