•   Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3002 12.09.2022-07.10.2022  3 op  (PSHTK21B) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Gerontologinen hoitotyö 3 op

    Tavoitteet
    • Tietää ikääntyneen hoitotyön eettiset arvot ja periaatteet ja arvostaa vanhuutta elämänvaiheena
    • Tietää ja tunnistaa ikääntymiseen liittyvät muutokset
    • Tietää ja osaa käyttää iäkkään ihmisen terveyden, toimintakyvyn sekä voimavarojen arvioinnin ja niiden ylläpitämiseen käytettäviä hoitotyön menetelmiä
    • Tietää tavallisimmat muistisairaudet, niiden hoito- ja palveluketjun
    • Tuntee ravitsemuksen merkityksen iäkkään ihmisen hoidossa ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ravitsemusta eri tilanteissa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa
    • Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden turvallista ja vaikuttavaa lääkehoitoa
    • Osaa tukea ja ohjata perhettä ja läheisiä ikääntyvän hoidossa
    • Tietää ja tunnistaa keskeisimmät kehitysvammat ja vammautumisesta aiheutuvat muutokset sekä hoitotyön auttamismenetelmät
    Opintojakson sisältö
    Sisältö:

    • Ikääntyneen hoito, geriatria ja farmakologia

    • Ikääntymiseen liittyvät muutokset

    • Ikääntyneen toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivat riskitekijät

    • Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä

    • Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa

    • Geroteknologia

    • Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö

    • Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut: kotihoito ja muut kotiin vietävät palvelut

    • Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen

    • Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa

    Vastuuopettaja

    Johanna Kurtti, Saara Laaksonen, Mervi Rasilainen

    Oppimateriaali

    Oppimateriaali Itsistä.
    Duodecimin Oppiportin kirja Gerontologia soveltuvin osin.
    Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneiden ruokasuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2020. (www.vrn.fi)

    Oppimismenetelmät

    Lähi- ja verkko-opetus, Kunnonkoti työpaja, luokkatyöpaja, simulaatio-opetus, yksilö- ja ryhmätehtävät ja yksilötentti

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Yksilötehtävät 0,5 op: hyväksytty/ täydennettävä
    Ryhmätyö 0,5 op: hyväksytty/ hylätty
    Työpajat 0,5 op: pakollinen osallistuminen/ korvaava tehtävä
    Simulaatio 0,5 op: pakollinen osallistuminen
    Tentti 1 op: numeerinen arviointi 0-5

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    12.09.2022 - 07.10.2022

    Ilmoittautumisaika

    15.06.2022 - 09.09.2022

    Ryhmä(t)
    • PSHTK21B
    Opiskelijamäärä (min - max)

    10 - 30

    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Pienryhmät
    • Pienryhmä 1 (Koko: 0.
    • Pienryhmä 2 (Koko: 0.
    Ohjausvastuut

    Ikääntyneen hoitotyö: Saara Laaksonen
    Ikääntyneen ravitsemus: Johanna Kurtti

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    TKI-osuus

    0.00 op

    Verkko-opetuksen osuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Lukujärjestyksen mukaan. Uusintatentit sovitaan erikseen opettajan kanssa.

    Pedagogiset toimintatavat

    Tiimioppiminen ja simulaatio-oppiminen.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Yksilötehtäviä, Oppiportin verkkokurssit, työpajat, simulaatio, ryhmätyö ja yksilötentti.

    Sisältö ja ajoitus

    Viikot 37-40
    Sisältö:
    • Ikääntyneen hoito, geriatria ja farmakologia
    • Ikääntymiseen liittyvät muutokset
    • Ikääntyneen toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivat riskitekijät
    • Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
    • Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
    • Geroteknologia
    • Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
    • Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut: kotihoito ja muut kotiin vietävät palvelut
    • Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
    • Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa