Marika Kouki, Janina Luoto
Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu yksilötyönä tehdyn verkkotentin pohjalta. Ryhmätyönä toteutettu leikkipäivä (sekä tähän liittyvät kortit ja juliste) voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti yhden arvosanan verran.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaoloja saa tulla lähiopetuksen neljästä opetuspäivästä korkeintaan 50 %. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Itsiin.
Suomi
17.03.2022 - 14.04.2022
02.12.2021 - 24.03.2022
15 - 39
Terveys ja hyvinvointi
Janina Luoto (vastuuopettaja)
Marika Kouki
Sosionomikoulutus
Kupittaan kampus
1 op
H-5
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on aiempi sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto ja työkokemusta varhaiskasvatuksessa vähintään kaksi vuotta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Its-oikeudet, kunhan opiskelija on osoittanut em. vaatimusten täyttyvän. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.
Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Its-kurssille ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 13.4.2022
Tentti 14.4.2022 klo 8.30-9.30
1. uusintatentti ke 11.5. klo 16.00.
2. uusintatentti ke 22.9. klo 16.00.
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Janina Luodolle, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.
Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen
Lähiopetus (toteutetaan osin verkossa) ja ennakkotehtävä sekä leikkipäivän suunnittelu, toteutus ja arviointi (sisältäen tehtävät) 4 op
Verkkotentti Itslearning-alustalla 1 op.
Opintojakso toteutetaan lähi- ja verkko-opetuksena.
Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Itsissä
Torstai 17.3. Zoomissa (linkki Itsissä)
klo 9-11.30 Opintojakson aloitus, tehtävien ohjeet ja ryhmäjako. Omat leikkikokemukset (MK, JL)
klo 11.30-12.30 tauko
klo 12.30-15 Leikkipäivän esittely, Kasvattaja havainnoimassa ja ohjaamassa lapsen leikkiä ja toimintaa (JL)
****************************************************************************************************
Torstai 24.3. kampuksella
klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK)
klo 11.30-12.30 Lounas
12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (MK)
****************************************************************************************************
Torstai 31.3. kampuksella
klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (JL)
klo 11.30-12.30 Lounas
12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (JL)
****************************************************************************************************
Torstai 7.4. Ulkoleikkitapahtuma päiväkotiympäristössä
klo 8.30-14 Toiminnallinen päivä: leikki, leikkiympäristön suunnittelu, toimitaan pienryhmissä. Aamupäivä ulkona yhteistyöpäiväkotien pihaympäristöissä (huom. säänmukainen vaatetus).
(MK & JL)
****************************************************************************************************
Torstai 14.4. Zoomissa
klo 8.30-9.30 Tentti, vaihe 1.: Yksilötentti verkossa kotikoneilla
tauko
Klo 10.00-12.00 Leikkivideo, jakson päätös ja jaksopalaute (MK & JL)
Muutokset mahdollisia
Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.
Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.