•   Leikki ja leikin tukeminen TH00BZ37-3001 17.03.2022-14.04.2022  5 op  (MSOSSS20, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
    Opintojakson sisältö
    - leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä

    - monipuoliset oppimisympäristöt

    - lapsihavainnointi ja dokumentointi

    Vastuuopettaja

    Marika Kouki, Janina Luoto

    Oppimateriaali

    Tenttiin:
    Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
    - luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
    Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
    - osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
    Lähiopetusmateriaali

    Oppimismenetelmät

    Yksilö- ja ryhmätyöskentely
    Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu yksilötyönä tehdyn verkkotentin pohjalta. Ryhmätyönä toteutettu leikkipäivä (sekä tähän liittyvät kortit ja juliste) voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti yhden arvosanan verran.

    Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaoloja saa tulla lähiopetuksen neljästä opetuspäivästä korkeintaan 50 %. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Itsiin.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    17.03.2022 - 14.04.2022

    Ilmoittautumisaika

    02.12.2021 - 24.03.2022

    Ryhmä(t)
    • MSOSSS20
    • PSOSTS20
    • MSOSTK20
    • PSOSTK20
    Opiskelijamäärä (min - max)

    15 - 39

    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Ohjausvastuut

    Janina Luoto (vastuuopettaja)
    Marika Kouki

    Koulutus

    Sosionomikoulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    Verkko-opetuksen osuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on aiempi sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto ja työkokemusta varhaiskasvatuksessa vähintään kaksi vuotta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Its-oikeudet, kunhan opiskelija on osoittanut em. vaatimusten täyttyvän. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.

    Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Its-kurssille ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 13.4.2022

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentti 14.4.2022 klo 8.30-9.30
    1. uusintatentti ke 11.5. klo 16.00.
    2. uusintatentti ke 22.9. klo 16.00.
    Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Janina Luodolle, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.

    Pedagogiset toimintatavat

    Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Lähiopetus (toteutetaan osin verkossa) ja ennakkotehtävä sekä leikkipäivän suunnittelu, toteutus ja arviointi (sisältäen tehtävät) 4 op
    Verkkotentti Itslearning-alustalla 1 op.

    Sisältö ja ajoitus

    Opintojakso toteutetaan lähi- ja verkko-opetuksena.

    Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Itsissä

    Torstai 17.3. Zoomissa (linkki Itsissä)
    klo 9-11.30 Opintojakson aloitus, tehtävien ohjeet ja ryhmäjako. Omat leikkikokemukset (MK, JL)
    klo 11.30-12.30 tauko
    klo 12.30-15 Leikkipäivän esittely, Kasvattaja havainnoimassa ja ohjaamassa lapsen leikkiä ja toimintaa (JL)


    ****************************************************************************************************

    Torstai 24.3. kampuksella
    klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK)
    klo 11.30-12.30 Lounas
    12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (MK)

    ****************************************************************************************************

    Torstai 31.3. kampuksella
    klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (JL)
    klo 11.30-12.30 Lounas
    12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (JL)


    ****************************************************************************************************

    Torstai 7.4. Ulkoleikkitapahtuma päiväkotiympäristössä
    klo 8.30-14 Toiminnallinen päivä: leikki, leikkiympäristön suunnittelu, toimitaan pienryhmissä. Aamupäivä ulkona yhteistyöpäiväkotien pihaympäristöissä (huom. säänmukainen vaatetus).
    (MK & JL)

    ****************************************************************************************************

    Torstai 14.4. Zoomissa
    klo 8.30-9.30 Tentti, vaihe 1.: Yksilötentti verkossa kotikoneilla
    tauko
    Klo 10.00-12.00 Leikkivideo, jakson päätös ja jaksopalaute (MK & JL)

    Muutokset mahdollisia

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.