Marika Kouki, Janina Luoto, Noora Kumpulainen
Tenttiin:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Sivut: 19 - 117 ja 164 - 301. Painoksessa 2014 sivut: 22 - 120 ja 188 - 343.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
**************************************************************************************************************
Muu materiaali (ei tenttiin):
- Luennot
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462
Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Luento-keskustelut
Jakson tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti
Arvosana muodostuu tentistä, asteikolla T1 - K5.
Suomi
29.09.2022 - 27.10.2022
01.04.2022 - 06.10.2022
20 - 39
Terveys ja hyvinvointi
Marika Kouki (vastuuope)
Noora Kumpulainen
Sosionomikoulutus
Kupittaan kampus
1.00 op
1.00 op
H-5
Jakson yksilötentti tehdään luokassa omalla koneella 27.10. klo 9-10
Uusintatentistä sovitaan Marikan kanssa.
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Lähiopetus 1 op
Ennakko- ja haastattelutehtävä 1,5 op
Tentti 2,5 op
Lähiopetuspäivät torstaisin:
29.9.2022 klo 9:00 - 15:00
- Jakson aloitus, työskentelyn suunnittelua ja ennakkotehtävän purku klo 9 - 11 / Marika
- Inklusiivinen varhaiskasvatus, lapsen tuki ja yhteistyö tuen aikana klo 12 - 15 / Marika
6.10. 2022 klo 9:00 - 16:00 HUOM! AIKATAULU!
- Lapsen puheen ja kielen tukeminen varhaiskasvatuksessa klo 9 - 12 / Linda ja Marika
- Alle kouluikäisten lasten kehitykselliset kielihäiriöt ja lapsen itsesäätelyn pulmat klo 13 - 16 / Noora
13.10.2022 klo 9:00 - 15:00
- Lapsen tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen päiväkodissa ja erityispedagogiset menetelmät klo 9 - 12 / Marika
- Toiminnallista tunnetyöskentelyä klo 13 - 15 / Marika
VIIKOLLA 42 opiskelijapari tekee haastattelutehtävän
27.10.2022 klo 9:00 - 15:00
- Tentti klo 9 - 10
- Vaka-sosionomin ja Veon haastattelujen purku klo 10 -12 / Marika
- Vaihto-opiskelijoiden kanssa toiminnallinen iltapäivä: miten pienten lasten kasvua tuetaan päiväkodissa? klo 13 -15 / Marika ja Janina
Opetuksessa 100 % läsnäolo. Sairauden takia voi korvaustehtäviä tehdä kahdelta päivältä. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia
- Opiskelijan osaaminen ei yllä 1-2 arviointikriteereihin
- Opiskelija tiedostaa, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita, joita varten pitää suunnitella pedagogista pienryhmätoimintaa ja lapselle yksilöllisiä tukitoimia.
- Opiskelija harjoittelee ja oppii erilaisia varhaiskasvatussuunnitelman yleisen tuen menetelmiä.
- Opiskelija tiedostaa inklusiivisen työotteen merkityksen ja yhteistyön huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
- Opiskelija ymmärtää, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän havaitsee lapsen tyypilliseen sekä epätyypilliseen kehityskuluun liittyviä tekijöitä.
- Opiskelija tiedostaa pedagogisten tukitoimien liittyvän myös oppimisympäristöön ja lapsen kanssa toimiviin varhaiskasvattajiin sekä vertaisryhmään.
- Opiskelija ymmärtää suunnittelun merkityksen lapsen tuen toteutumiseksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija ymmärtää inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän osaa soveltaa erilaisia pedagogisia menetelmiä lapsen kehityksen ja oppimisen tukemiseksi sekä ryhmässä että yksilöllisesti.
- Opiskelija ymmärtää oppimisympäristön, varhaiskasvattajien sensitiivisen vuorovaikutuksen ja vertaisryhmän merkityksen lapsen kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ymmärtää lapsen tukitoimien suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin merkityksen moniammatillisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä ja taitavansa inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen eri ammattilaisten kesken. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa on hänelle selkeää.