Siirry suoraan sisältöön

Lapsen erityistarpeiden tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BZ39-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 29.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.09.2023 - 27.10.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tiina Suni
Marika Kouki
Opintojakso
TH00BZ39
Toteutukselle TH00BZ39-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Lähiopetuspäivät:

pe 29.9.2023 klo 9:00 - 15:00 kampuksella (MK ja TS)
- klo 9:00 - 11:00 Jakson aloitus, työskentelyn suunnittelua ja ennakkotehtävän purku
- klo 12:00 - 14:00 Inklusiivinen varhaiskasvatus, lapsen tuki ja yhteistyö tuen aikana
- klo 14:00 - 15:30 vierailijoina Kiekuopettajat Minna Maununiemi, Eevastiina Nummila ja Jenni Rantala, lapsen kielen tukeminen päiväkodin arjessa

pe 6.10.2023 klo 9:00 - 15:00 kampuksella (MK)
- klo 9:00 - 11:00 Lapsen tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen päiväkodissa ja erityispedagogiset menetelmät
- klo 12:00 - 15:00 Toiminnallista tunnetyöskentelyä

pe 13.10.2023 klo 9:00 - 14:30 kampuksella (TS)
- klo 9:00 - 11:00 Lapsen puheen ja kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
- klo 12:00 - 14:30 tukiviittomaohjaus ja harjoituksia

VIIKOLLA 42 itsenäistä työskentelyä, opiskelijapari tekee haastattelutehtävän ja suunnittelee kielellisen työpajan

27.10.2022 klo 9:00 - 15:00 päiväkodilla ja kampuksella (MK ja TS)
- klo 8.30 - 11:00 toiminnallinen työpaja päiväkodissa
- klo 12:45 - 13:30 tentti
- klo 13:30 - 15:00 jakson vaka-sosionomin ja Veon haastattelujen purku, työpajojen purku, jakson päätös

Opetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa havaita lapsen tuen tarpeita sekä osaa varhaisen tuen käytäntöjä.

Sisältö

- lapsen kehityksen vaikeudet ja ilmeneminen
- lapsen erityistarpeiden huomioiminen varhaiskasvatussuunnitelmassa
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki

Oppimateriaalit

Tenttiin:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Sivut: 19 - 117 ja 164 - 301. Painoksessa 2014 sivut: 22 - 120 ja 188 - 343.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.


Muu materiaali (ei tenttiin):
- Luennot
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely
Pari- ja ryhmätyöskentely
Luento-keskustelut

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Jakson yksilötentti tehdään luokassa omalla koneella 27.10.2023 klo 12:30 - 13:30.

Uusintatentistä sovitaan vastuuopettajan kanssa.

Kansainvälisyys

Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1 op
Parityönä lasten kiellellisen toiminnan suunnittelu, ohjaaminen & arviointi ja haastattelutehtävä 1,5 op
Tentti 2,5 op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti
Arvosana muodostuu tentistä, asteikolla T1 - K5.

Hylätty (0)

- Opiskelijan osaaminen ei yllä 1-2 arviointikriteereihin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita, joita varten pitää suunnitella pedagogista pienryhmätoimintaa ja lapselle yksilöllisiä tukitoimia.
- Opiskelija harjoittelee ja oppii erilaisia varhaiskasvatussuunnitelman yleisen tuen menetelmiä.
- Opiskelija tiedostaa inklusiivisen työotteen merkityksen ja yhteistyön huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän havaitsee lapsen tyypilliseen sekä epätyypilliseen kehityskuluun liittyviä tekijöitä.
- Opiskelija tiedostaa pedagogisten tukitoimien liittyvän myös oppimisympäristöön ja lapsen kanssa toimiviin varhaiskasvattajiin sekä vertaisryhmään.
- Opiskelija ymmärtää suunnittelun merkityksen lapsen tuen toteutumiseksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija ymmärtää inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän osaa soveltaa erilaisia pedagogisia menetelmiä lapsen kehityksen ja oppimisen tukemiseksi sekä ryhmässä että yksilöllisesti.
- Opiskelija ymmärtää oppimisympäristön, varhaiskasvattajien sensitiivisen vuorovaikutuksen ja vertaisryhmän merkityksen lapsen kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ymmärtää lapsen tukitoimien suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin merkityksen moniammatillisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä ja taitavansa inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen eri ammattilaisten kesken. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa on hänelle selkeää.

Siirry alkuun