Lapsen erityistarpeiden tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BZ39-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 22.02.2024
Ajoitus
22.02.2024 - 28.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Marika Kouki
Ryhmät
-
PSOSS21VSosionomi (AMK), Turku, verkko S21
- 22.02.2024 16:00 - 18:00, Lapsen erityistarpeiden tukeminen TH00BZ39-3004
- 29.02.2024 16:00 - 18:00, Lapsen erityistarpeiden tukeminen TH00BZ39-3004
- 07.03.2024 16:00 - 18:00, Lapsen erityistarpeiden tukeminen TH00BZ39-3004
- 21.03.2024 16:00 - 18:00, Lapsen erityistarpeiden tukeminen TH00BZ39-3004
- 28.03.2024 16:00 - 18:00, Lapsen erityistarpeiden tukeminen TH00BZ39-3004
Tavoitteet
Opiskelija osaa havaita lapsen tuen tarpeita sekä osaa varhaisen tuen käytäntöjä.
Sisältö
- lapsen kehityksen vaikeudet ja ilmeneminen
- lapsen erityistarpeiden huomioiminen varhaiskasvatussuunnitelmassa
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Oppimateriaalit
Tenttiin:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Sivut: 19 - 117 ja 164 - 301. Painoksessa 2014 sivut: 22 - 120 ja 188 - 343.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
Muu materiaali (ei tenttiin):
- Opettajien materiaalit
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Pari- ja ryhmätyöskentely
Luentomateriaaleihin perhetyminen ja tehtävien työstäminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jakson yksilötentti 28.3. klo 16.00 - 16.40 Itsissä.
Uusintatentistä sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Kansainvälisyys
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkotapaamisille valmistautuminen ja tapaamiset 1,5 op
Ennakkotehtävä ja haastattelutehtävä 1 op
Tentti 2,5 op
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu viikoilla 8-13, verkkotapaamiset ovat torstaisin klo 16 -18.
Opintojakso sisältää sekä verkko-opetusta että itsenäistä työskentelyä pareittain. Parit vastaavat itse tapaamisten järjestämisestä verkossa sekä tehtävien toteuttamisesta ohjeiden mukaisesti. Parityöskentelyn ohjeet löytyvät Itsistä. Parityöskentelyn materiaalit ovat käytettävissä Itsissä parityöskentelylle varattuna ajankohtana. Jokaiseen parityöskentelykertaan sisältyy ennakkotehtävä tai -materiaali ja työskentelykerran aikana palautettava tuotos.
Viikko 8: Opiskelija työstää itsenäisesti jakson ennakkotehtävän, joka puretaan verkkokeskustellen.
Viikko 9: to 29.2. klo 16-18 Jakson aloitus ja tehtävät. Inklusiivinen varhaiskasvatus ja lapsen tuki (MK, TS)
Viikko 10: to 7.3. klo 16 -18 Itsenäinen työskentely pareittain: Lapsen tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen
Viikko 12: to 21.3. klo 16 -18 Itsenäinen työskentely pareittain: Lapsen puheen ja kielen kehityksen tukeminen
Viikko 13: to 28.3. klo 16 -18 Tentti, haastattelutehtävän purku ja jakson päätös (MK, TS)
Opetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson kaikki tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti
Arvosana muodostuu tentistä, asteikolla T1 - K5.
Hylätty (0)
- Opiskelijan osaaminen ei yllä 1-2 arviointikriteereihin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija tiedostaa, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita, joita varten pitää suunnitella pedagogista pienryhmätoimintaa ja lapselle yksilöllisiä tukitoimia.
- Opiskelija harjoittelee ja oppii erilaisia varhaiskasvatussuunnitelman yleisen tuen menetelmiä.
- Opiskelija tiedostaa inklusiivisen työotteen merkityksen ja yhteistyön huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän havaitsee lapsen tyypilliseen sekä epätyypilliseen kehityskuluun liittyviä tekijöitä.
- Opiskelija tiedostaa pedagogisten tukitoimien liittyvän myös oppimisympäristöön ja lapsen kanssa toimiviin varhaiskasvattajiin sekä vertaisryhmään.
- Opiskelija ymmärtää suunnittelun merkityksen lapsen tuen toteutumiseksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija ymmärtää inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän osaa soveltaa erilaisia pedagogisia menetelmiä lapsen kehityksen ja oppimisen tukemiseksi sekä ryhmässä että yksilöllisesti.
- Opiskelija ymmärtää oppimisympäristön, varhaiskasvattajien sensitiivisen vuorovaikutuksen ja vertaisryhmän merkityksen lapsen kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ymmärtää lapsen tukitoimien suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin merkityksen moniammatillisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä ja taitavansa inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen eri ammattilaisten kesken. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa on hänelle selkeää.