Siirry suoraan sisältöön

Elämänkaari ja kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 17.03.2022

Ajoitus

10.03.2022 - 08.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 65

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heidi Ristseppä
  • Marika Kouki
  • Noora Kumpulainen
  • Susanna Virta

Ryhmät

  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22

Tavoitteet

• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita

Sisältö

´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus

Opetusmenetelmät

Luento-opetus
PBL-työskentely
Yksilötyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yksilötentti 7.4.2022 klo 14:00 - 16:00 Itsissä (tenttipaikka on ICT_C1035_Delta)
1. uusintatentti on 11.5. klo 16:00 -18:00 Itsissä (tenttipaikka ICT_B1047_Alpha) HUOM! UUSINTATENTTIIN TULEE ILMOITTAUTUA JAKSON OPETTAJILLE KAHTA VIIKKOA ENNEN TENTTIPÄIVÄÄ.
2. uusintatentti syksyllä 2022

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1
PBL-työskentely 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Yksilötentti 2,5

Sisällön jaksotus

vko 10
to 10.3. klo 8:15 - 9:15 jakson aloitus (MK, NK) klo 9:30 - 11:30 opetus NK
pe 11.3. klo 8:15 - 9:45 PBL -ryhmät 1,2,3,4 klo 10:00 - 11:30 PBL-ryhmät 5,6,7,8 (opettajat mukana)

vko 11
to 17.3. klo 8:15 - 14:00 Nooran opetus, klo 14:15 -16:00 PBL-ryhmät työskentelevät itsenäisesti
pe 18.3. ko 8:15 - 14:00 Marikan opetus: Kasvatus ja oppiminen, lapsikäsitys.

vko 12
pe 25.3. klo 8:15 - 9:45 PBL -ryhmät 1,2,3,4 klo 10:00 - 11:30 PBL-ryhmät 5,6,7,8 (opettajat mukana)

vko 13
31.3. klo 10 -15 Työpajapäivä MK, NK (jos on pois, päivä pitää korvata)
1.4. klo 9:00 - 11:00 PBL-ryhmät työskentelevät itsenäisesti

vko 14
7.4. klo 14:00 - 16:00 Yksilötentti Itsissä
8.4. klo 8:15 - 11:30 PBL-esitykset kahdessa ryhmässä. Ryhmät 1,2,3 ja 4 tila ICT B1033 (Noora ja Marika) sekä 5,6,7 ja 8 ICT C3044 (Heidi ja Susanna)

Osallistuminen PBL-työskentelyyn ja 31.3. työpajapäivään on velvoittavaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinninkohde on Itsissä tehtävä yksilötentti 7.4.2022
Arviointi 1-5

Tentittävä materiaali:
Ahonen. T., Lyytinen, H., Nurmi, J-E., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Opettajien luennot.

Uusintatentit on Sosiaali- kasvatusalan uusintatenttipäivänä. Ilmoittautuminen jakson vastuuopettajalle kaksi viikkoa ennen tenttiä sähköpostilla.

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.