•   Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3001 01.01.2023-31.07.2023  3 op  (PFYSIS21B, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tunnistaa ja selittää työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä
    - arvioida asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä,
    - arvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä kuormittavuutta,
    - suunnitella, toteuttaa ja ohjata työn/toiminnan kuormittavuutta ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä fysioterapian keinoin,
    Edeltävyysehdot
    Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden kuormittumisen toiminnassa ottaen huomioon fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.
    Opintojakson sisältö
    Hyvinvoinnin osatekijät, työn/toiminnan kuormitustekijät, työ- ja toimintaympäristön arviointi ergonomian näkökulmista, fyysisten kuormitustekijöiden arviointi, hyvinvoinnin ja palautumisen suhde, hyvinvoinnin edistäminen ennaltaehkäisevän fysioterapian menetelmillä, teknologian hyödyntäminen työn/toiminnan kuormittavuuden arvioinnissa ja hyvinvoinnin edistämisessä.

    Vastuuopettaja

    Marion Karppi, Kati Naamanka, Anu Granberg, Teemu Hyytiä, Iida Laine

    Oppimateriaali

    KEVÄT 2023: Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -projekti: Tarvittava materiaali, ohjeistus ja palautuskansiot löytyvät ITSistä.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    KEVÄT 2023 Hammaslääkärin ergonomia -projekti: Arvioidaan Hyväksytty - Hylätty. Projektin suorittaminen hyväksytysti edellyttää aktiivista osallistumista projektin toteuttamiseen, annettujen vastuutehtävien hoitamisen ajallaan, asiakastyön toteuttamisen sovitusti sekä kirjallisten tuotosten palauttamisen ITSiin sovitusti.

    Arviointikriteeristö asiakasraporttiin:

    5 erinomainen: oppimisen ja aihealueen rakentava reflektointi, käytetty vähintään 7 eri lähdeviitettä, joista osa kansainvälisiä julkaisuja. Aihealueiden monipuolinen käsittely eri teemojen osalta (työhyvinvoinnin määrittely, työn kuormitus- ja voimavaratekijät, työn kuormitus- ja voimavaratekijät valitussa ammatissa, palautuminen), raportti ottaa kantaa kyseisen työn kuormitustekijöihin kattavasti ja sisältää käytännönläheisiä ehdotuksia palautumiseen.

    4 kiitettävä: raportti on sisällöllisesti laadukkaampi kuin tasoa 3, mutta aihealueen kriittistä tulkintaa on vähäisesti tai raportti on muilta osin heikompi kuin tason 5 kuvauksessa.

    3 hyvä: vähintään 5 eri lähdeviitettä, reflektiota oppimisen suhteen on tehty, aihealuetta on käsitelty annetun ohjeistuksen mukaan, kuormitusta on käsitelty yleisellä tasolla ja osin valitun ammatin perusteella.

    2 tyydyttävä: raportti on sisällöllisesti laadukkaampi kuin tasoa 1, mutta aihealuetta on käsitelty osin pintapuolisesti ja se on muilta osin heikompi kuin tason 3 kuvauksessa.

    1 välttävä: oppimisen reflektointi on pinnallista, mutta siinä tulee esiin tiedon lisääntyminen annetuilla aihealueilla, ohjeen mukaiset teorian osa-alueet on käsitelty pintapuolisesti. Lähteitä on käytetty, mutta niukasti.

    Hylätty: Raportti ei sisällöltään noudata annettua ohjeistusta, lähdeviitteitä ei ole käytetty tai ne ovat aiheen kannalta irrelevantteja tai eivät perustu luotettavaan tietolähteeseen. Oppimista ei ole reflektoitu. Osa tehtävänannon aihealueista jää raportissa kokonaan käsittelemättä.

    Arvioinnin saaminen edellyttää lisäksi annettujen tuntitehtävien ja muiden tehtävien palautusta Itsiin määräajassa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2023 - 31.07.2023

    Ilmoittautumisaika

    02.12.2022 - 15.01.2023

    Ryhmä(t)
    • PFYSIS21B
    • PFYSIS21A
    • PFYSIS21
    Opiskelijamäärä (min - max)

    25 - 55

    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Ohjausvastuut

    Johdatus työhyvinvointiin: Marion Karppi

    Iida Laine (ja Kati Naamanka): hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -asiakasprojekti (1op)
    Anu Granberg: Palautuminen työssä ja arjessa -osio (1op)

    Lisätietoja

    KEVÄT 2023: Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -projekti: Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opintojen tulee olla pääosin suoritettu / menossa


    Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

    Koulutus

    Fysioterapeuttikoulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    Arviointiasteikko

    H-5

    Pedagogiset toimintatavat

    KEVÄT 2023 Hammaslääkärin ergonomia -projekti:
    Tärkeää: ITS-materiaaliin suun terveydenhuollon ergonomiasta tulee perehtyä ennen projektin alkua. Raporttipohjaan kirjoitetaan teoriaosuus lähteineen sekä ensikäynnin suunnitelma ennen ensimmäistä asiakastapaamista. Tämä tuotos palautetaan ITSin palautuskansioon ohjaajan nähtäville viimeistään viikkoa ennen tapaamisen ajankohtaa. HUOM. Mikäli suunnitelmaa ei ole tehty, asiakasta ei voi ottaa vastaan.

    Opiskelijat voivat tehdä yhteistyötä ensikäynnin suunnittelussa, sillä emme saa esitietoja asiakkaasta etukäteen, sekä videoanalyysissä (liikennevalomenetelmän avulla). Yhteenveto ja palaute asiakkaalle tehdään yksilötyönä.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    KEVÄT 2023 Hammaslääkärin ergonomia -projekti:
    Projekti koostuu seuraavista tehtävistä (vastuutehtävät opiskelijoille jaetaan projektin alussa viikolla 2):
    -INFO (Teamsin välityksellä) hammaslääkäriopiskelijoille projektin sisällöstä (mikä on tavoite, miten valmistautua ft-tapaamiseen, minne tulla ja miten ajanvaraus tapahtuu)
    -Ft-opiskelijan huolellinen tutustuminen ITSin materiaaliin suun terveydenhuollon ergonomiasta ja työn kuormitustekijöistä
    -Ajanvarauksen suunnittelu sähköiselle alustalle
    -Videot (HL-laitoksen opetushoitaja kuvaa jokaisesta hl-opiskelijasta työskentelyvideon, joka välitetään vastaanottavalle fysioterapeuttiopiskelijalle analysoitavaksi). Videoanalyysissa käytetään Liikennevalomenetelmää (ITS - Mittarit)
    -1 käynti, ft-tutkiminen ("ergonomialasit päässä" eli ergonomian/työkurmituksen näkökulma). Mittarina Rasittuneisuusmittari (ITS -Mittarit) ja soveltuvin osin muita
    -2 käynti, jolloin katsotaan asiakkaan kanssa yhdessä hänestä kuvattu video, asiakas saa palautteen videosta ja tutkimisen tuloksista sekä ohjeet jatkoon (esim physiotools)

    Koko projektin ajan kirjoitetaan raporttipohjaan raporttia projektista annetun ohjeistuksen (ITS) mukaisesti. Palautuslaatikoihin palautetaan sovitusta 1. tutkimiskerran suunnitelma, 2. palautekerran suunnitelma sekä kirjeen muotoon kirjoitettu palaute, joka lähetetään hl-opiskelijalle, sekä raportti.

    Sisältö ja ajoitus

    Johdanto työhyvinvointiin - osio

    VKO 2 ja 3 (2+2 h): Johdanto työhyvinvointiin /Marion Karppi.
    VKO 4: (2h) Työn kuormitustekijöiden esitykset / MK


    KEVÄT 2023 Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -asiakasprojekti:
    Projekti sisältää kaksi lähitapaamista hammaslääkäriopiskelijan kanssa ICT-talolla. Ensimmäinen tapaaminen on fysioterapeuttinen tutkiminen ergonomian näkökulmasta, ja toisella tapaamiskerralla ft-opiskelija antaa asiakkaalle palautteen tutkimisen tuloksista sekä ohjeita jatkoon.

    Ajoitus:
    Projekti-info viikolla 2 (Teams; kaikki)
    INFO asiakkaille (Teams): 25.1.2022 klo 10.15-11.15 (kaikki)

    PFYSIS21B: Ks ajankohdat ITS
    TUTKIMUSKÄYNNIT XXXX
    OHJAUS + NEUVONTAKÄYNNIT XXXX

    PFYSIS21A: Ks ajankohdat ITS
    TUTKIMUSKÄYNNIT XXXX
    OHJAUS + NEUVONTAKÄYNNIT XX. JA XX