Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL71-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 17.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
7 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Irina Katajisto-Korhonen
Johanna Säteri
Ryhmät
MTOIMK23
Toimintaterapeutti
Opintojakso
TH00CL71
Toteutukselle TH00CL71-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Aikataulu ja suunnitelma:

Vk 6
7.2.2024 2h Opintojakson info

Itsenäinen opiskelu ennen ensimmäistä tiimipäivää: katso luentotallenteet: Mielenterveyshäiriöistä kuntoutuminen, Arviointi psykososiaalisella alueella

Ennakkotehtävä: mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettävät viitekehykset - ennakkotehtävä oltava tehtynä 6.3 mennessä.

Tiimipäivät:

7.3 2h kv-opettajan opetus (Jeroen Vos): orientaatio aiheeseen
8.3 6 h Psykoosi ja skitsofrenia (sis. 2h kv-opettajan osuus)
11.3 6h Luovat toiminnalliset menetelmät
12.3 6h Mielialahäiriöt

4.4 8h Persoonallisuushäiriöt ja Syömishäiriöt
5.4 6h Ahdistuneisuushäiriöt


Verkkotehtävät:

Tiimi: Päihdehäiriöt (tiimin verkkomuotoinen näyttötehtävä, palautus 7.4 mennessä)
Yksilö: Luovan menetelmän itsenäinen kokeilu ja sen raportointi


Opintojakson tehtävistä:

Tiimit valmistelevat luovien menetelmien tiimipäivään 45 minuutin ohjatun kokeilun ennalta sovitusta luovasta menetelmästä. Harjoitus suunnataan tukemaan asiakasta, jolla on traumaperäinen stressihäiriö ja suunnitelma pitää sisällään teoreettiset perusteet toimintojen valintaan (näyttöön perustuva työote). 45 minuutin harjoittelu voi pitää sisällään yhden tai useamman harjoituksen ko. menetelmään liittyen.

Tiimit valmistelevat mielenterveyden tiimipäiviin 45 minuutin terapiaharjoituksen / terapiaharjoituksia ko. asiakasryhmälle suunnaten. Harjoitukset ohjataan tiimipäivän aikana muulle ryhmälle. Harjoitukset voivat olla yksilötehtäviä, tai niiden teossa voidaan hyödyntää pienryhmätyöskentelyä. Esimerkiksi 45 minuutin terapiakerta voi muodostua 15 min lämmittelyharjoituksesta ja 30 minuutin varsinaisesta toiminnasta, tai yhdestä 45 minuuttia kestävästä toiminnasta. Muista näyttöön perustuva työote.

Tarkemmat ohjeistukset löytyvät Itsistä.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa yleisimpiä mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettäviä viitekehyksiä toimintaterapian taustalla
• tunnistaa mielenterveyskuntoutujille soveltuvia arviointimenetelmiä toimintaterapian näkökulmasta
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita ja menetelmiä eri lähestymistavoista käsin,
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osana toimintaterapiaprosessia.

Sisältö

Kognitiivis-behavioraalinen ja psykodynaaminen viitekehys, traumainformoitu työote, aistimodulaatio -menetelmä
Mielenterveyshäiriöiden vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveyshäiriöitä
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien käyttö osana toimintaterapiaa

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä.

Opetusmenetelmät

Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen tiimimuotoista opetusta, toimintojen kokeilua yhdessä ja itsenäisesti, sekä verkkotehtäviä. Opintojaksolla hyödynnetään aktivoivia opetusmenetelmiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson arviointi ei perustu tenttiin, joten opintojakson hyväksyttyä suoritusta ei ole mahdollista korottaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen, verkko-oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op, 7 op = 189 tuntia.
Lähipäivät info 2h, kv-opettaja 2h, 4x6t + 1x8t= 36t, itsenäinen opiskelu sisältäen eri tehtävät 153t

Oppimistehtävät (tarkemmat kuvaukset Itsissä):
Esseet ennen tiimipäivää (6x). 6h / essee= 40h
1 x ennakkotehtävä (viitekehykset) 10h
1 x itsenäinen verkkotehtävä (luova toiminta 28.3 mennessä) ja luoviin menetelmiin tutustuminen (5 teemaa 11.3 mennessä) yht. 38h
1 x tiimin verkkotehtävä (case, 7.4 mennessä) 20h
2 x toimintojen suunnittelu ja ohjaus muulle ryhmälle tiimeittäin 10h + 10h = 20h

Reflektiopaperi (palautus 17.4 klo 16.00 mennessä) 25h

Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtävistä löytyy Itsistä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti opintojakson ajanjakson puitteissa. Opintojakson tehtävien ja tiimipäiviin aktiivisesti osallistumisen merkitys opintojakson arvosanaan on 40%.
Reflektiopaperi vaikutus opintojakson arvosanaan on 60%.

Arvioinnissa hyödynnetään toimintaterapiaopintojen arviointikehikkoa.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa tai palauttanut vaadittuja tehtäviä opintojakson ajoituksen aikana.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot:
Neuroanatomia ja –fysiologia
Psykiatria
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö

Lisätiedot

Itsissä on kysymys- ja keskustelupalsta liittyen opintojaksoon ja tarkemmat ohjeet sen käyttöön.

Siirry alkuun