Vastuullinen projektijohtaminen kansainvälisessä toimintaympäristössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP46-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 06.03.2022
Ajoitus
01.04.2022 - 30.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettaja
- Krista Ojala
- Markku Lindell
- Mervi Varhelahti
- Kaisa Sorsa
Vastuuopettaja
Mervi Varhelahti
Ryhmät
-
YPROTK22Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-Soveltaa vastuullisen projektijohtamisen periaatteita
-Soveltaa kestävän projektijohtamisen työkaluja ja menetelmiä käytännössä
-Johtaa monialaista projektia kansainvälisessä projektiympäristössä
-Soveltaa tarkoituksenmukaisia työkaluja hajautetun projektiryhmän johtamisessa
Sisältö
-Vastuullinen projektijohtaminen
-Kestävyys projektijohtamisessa
-Kansainvälisen tiimin johtaminen
-Kulttuurierojen merkitys projektitoiminnan johtamisessa
-Ihmisarvot projektijohtamisessa
-Hajautetun projektiryhmän johtaminen
Oppimateriaalit
Lähiopetuksessa esitettävät asiantuntija-aineistot koostuvat vapaamuotoisista materiaaleista ja luentokalvoista, jotka jaetaan opiskelijoille.
Kirjallisena oppimateriaalina käytetään Finnasta löytyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita. Lukulistat ja materiaalit julkaistaan ITSLearning -oppimisympäristössä ja/tai opintojakson Teams -kanavalla.
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Ennakkotehtävä
--- Yksilötehtävä
--- Kansainväinen ryhmätehtävä
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset (luokka- tai virtuaalinen tapaaminen):
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen.
Osa lähiopetuksesta Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Tämän osan tarkoitus on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja mahdollisten asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Lähiopetukseen valmistaudutaan orientoivan tehtävän avulla.
Ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat työskentelevät kansainvälisissä pienryhmissä ja kukin ryhmä tarkastelee kriittisesti todellisia työelämäprojekteja opintojaksolla käsiteltävien teemojen valossa. Ryhmätyöt puretaan yhteisessä (virtuaali)kokouksessa jossa myös reflektoidaan oppimista ryhmänä.
Yksilötehtävänä on laaja, opintojakson teemoihin liittyvä kirjallinen työ.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen:
- 4 h orientoivat tehtävät
- 21 h lähiopetus
- 80 h kansainvälinen ryhmätyö
- 30 h yksilötehtävä
Sisällön jaksotus
Oppimistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa kestävän projektijohtamisen työkaluja ja menetelmiä käytännössä
- johtaa monikulttuurista ja kansainvälistä projektiryhmää
- soveltaa tarkoituksenmukaisia työkaluja hajautetun/virtuaalisen projektiryhmän johtamisessa
- arvioida kriittisesti vastuullisen projektijohtamisen periaatteiden toteutumista omassa työssään
Opintojakson sisältö:
- vastuullisuus ja kestävyys projektijohtamisessa
- kansainvälisen tiimin johtaminen
- kulttuurierojen merkitys projektitoiminnan johtamisessa
- arvojen merkitys projektityössä
- hajautetun projektiryhmän johtaminen
Huhtikuu - Kesäkuu 2022
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu yksilö- ja ryhmätehtäviin liittyvien dokumenttien ja esitysten arviointiin. Tehtävien arviointiasteikko on H-5.
Yleisesti arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tehtävän jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Esitettyjen menetelmien luotettavuus ja pätevyys on perusteltu (myös teorian näkökulmasta)
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan
Yksittäisten tehtävien arviointikriteerit kuvataan tarkemmin ITSLearning -oppimisympäristössä ja/tai kurssin Teams -kanavalla kunkin tehtävänannon yhteydessä. Ennakkotehtävää ei arvioida.
Hylätty (0)
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Esitietovaatimukset
Projektin elinkaaren hallinta -moduulin suorittaminen hyväksytysti