Aikuissosiaalityön työmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081167-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.04.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 25.09.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaarina Rajala
- Liisa Pirinen
- Tiina Laakso
Vastuuopettaja
Tiina Laakso
Ryhmät
-
MSOSSS20Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTS20Sosionomi (AMK), Turku, S20
-
MSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
-
PSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, K20
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä.
Sisältö
- palveluohjauksen menetelmät
- valtaistavat menetelmät
- narratiiviset menetelmät
- dialogisuus asiakastyössä
- kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Oppimateriaalit
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita Publishing.
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma. (saatavilla e-kirjana) uudempi painos paperikirjana
Kari, O., Laakso, S. & Niskanen, T. 2020. Vammaistyön käsikirja. Prosanoma.
Karjalainen, Anna Liisa (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa. Iäkkäiden henkilöiden palvelujen uudistamistyöryhmän raportti. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:16.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162239
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. PS-kustannus. Otavan kirjapaino, Keuruu.
Näkki, P & Sayed, T. (Toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Luku teoksesta pdf-muodossa (Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä)
TIEKARTTA 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN RAPORTTEJA JA MUISTIOITA 2019:41
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa: https://www.theseus.fi/handle/10024/226365
Videoita: (tarkistettava linkit)
Hyvän ohjauksen rakentuminen
Pienryhmäohjaus
Minä verkko-ohjaajana
Monialainen ohjaus
+ opiskelijan oppimistehtävään käyttämä kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jaksoon liittyvän oppimistehtävän palautus 19.9.2022 (19.10.22 ja 15.1.23)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä.
Lähiopetus 1 op hyväksytty / hylätty. Pakollinen läsnäolo 100 %
Oppimistehtävä 4 op. Aikuistyön menetelmällisyys.. Tehtävä löytyy itslearningin oppimisalustalta. Arvioidaan T1-K5.
Sisällön jaksotus
Toteutuu maanantaisin
29.8.2022 klo 9.00 - 14.00 Orientoituminen Aikuissosiaalityön moduuliin 2 sekä opintojakson Aikuissosiaalityön työmenetelmät jakson aloitus. Oppimistehtävän ohjeistus. Aikuissosiaalityön menetelmällisyys. Oman käyttöteorian rakentaminen / TL, KR
klo 14-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.
5.9.2022 klo 9.00 -13.00 Palveluohjaus /TL, Toipumisorientaatio /KR
klo 13-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.
12.9.2022 klo 9.00 -13-00 Lähiopetus zoomin välityksellä verkossa.. Sosiaaligerontologinen työ, KR, TL
klo 13-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.
19.9.2022 klo 10.00-14.00 Oman käyttöteorian jakaminen TL, KR
Oppimistehtävä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 1-5
Lähiopetus ja ennakkotehtävät hyväksytty / hylätty
Hylätty (0)
Arviointikriteerit - hylätty (0)
Opiskelija ei osaa nimetä ja/tai kuvata asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtävää tai tehtävä ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3= Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.