Skip to main content

History and Philosophy of Art (5 cr)

Code: 2021098-3005

General information


Enrollment
29.08.2022 - 20.03.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.10.2022 - 30.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Fine Arts
Teachers
Ulla Seppälä-Kaven
Henna-Riikka Halonen
Course
2021098
No reservations found for realization 2021098-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kurssi koostuu kahdesta osasta: Kuvataiteen historia sekä taiteen filosofia.
- - -
Kuvataide:
Maanantaisin 3.10.-12.12.2022 klo 9-12
Luennot etänä Zoomissa: https://turkuamk.zoom.us/j/64246420237
12.12. tentti Kuvataiteen Projektiluokassa
- - -
Johdanto, esihistoria, Egypti, Mesopotamia
Aigeia, Kreikka, Rooma, Bysantti
Keskiaika, renessanssi
Renessanssi, barokki
1700- ja 1800-luvut
1800-luvulta eteenpäin
1900-luvulta eteenpäin
Opiskelijoiden esitykset
Opiskelijoiden esitykset
Tentti / essee
- - -

Taidefilosofia:
Kevätlukukaudella 3.4-22.5.2023.
Maanantaisin klo 13-16, zoomissa ensimmäistä opetuskertaa 3.4 lukuun ottamatta joka pidetään livenä Kuvateatterissa klo 9-12.
Opettaja: Jaana Kokko

Kurssilla valotetaan länsimaista, erityisesti toisen maailmansodan jälkeistä eurooppalaista taideteoriaa filosofisten ja käsitteellisten kysymysten ja esimerkkien kautta, asettaen ne osaksi laajempaa historiallista ja poliittista aikajatkumoa. Mitä on taide tai miten taide on? Onko taide luonteeltaan ajattelua, milloin taide on toiminnallista ja poliittista? Missä määrin käsityksemme taiteesta määrittyy ympäröivän yhteiskunnan aatteiden ja arvojen kanssa?

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija saa yleiskäsitystä länsimaisen 1900-luvun taidefilosofian aikajanasta ja ymmärtää taiteen kysymyksen asettelua osana muuta yhteiskuntaa valittujen ajattelijoiden kautta.
Kurssilla pyritään mys herättelemään opiskelijan kriittistä ajattelua länsimaisen taidefilosofiaan mm. riitasointujen ja länsimaista hegemoniaa heilauttavien feminististen ja dekolonialististen ajattelijoiden kautta.

Toiveena on, että kurssin jälkeen opiskelija kiinnostuu valitsemastaan kysymyksestä ja jatkaa työskentelyä oman kiinnostuksensa mukaan.

Kurssi koostuu luennoista, tunnilla tapahtuvista ryhmätehtävistä sekä yksilöesseestä .
Läsnäolo 80%

Objective

The students will be able to
• gain an overview of the history of Western art as well as art research and interpretation
• incorporate historical traditions, themes and phenomena in art in their own work.
• name and apply the basic concepts of art philosophy.
• apply different modes of art discourse in their own work.

Content

• History of Western Art The students will be introduced to the development and main themes and phenomena in Western art.
• Introduction to Philosophy of Art. The students will learn about philosophical discourse on art and its interpretation.

Materials

Honour-Fleming: Taiteen historia tai muut alan julkaisut, artikkelit,
Oppimisalustassa julkaistu materiaali.

Teaching methods

Kuvataide: luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, galleria-/museokäynti

Exam schedules

Tentti tai essee

International connections

Kuvataide: itseoppiminen, itsereflektointi, vertaisarviointi

Completion alternatives

Kuvataide: essee 20 sivua + kuvat, museo- tai galleriakäynti ja siitä tehtävä raportti.

Student workload

Kuvataide:
1. Yksilötyö: Museo- tai galleriakäynti, 1-2 sivun raportti valitusta näyttelystä (teksti ja mahdolliset kuvat)
2. Ryhmätyö:PP-esitys 15-20min. (työskentely 2-3 opisk. / ryhmä) valitusta aiheesta
- esitykset kontaktitunneilla
3. a.Tentti tai
b. essee
- omavalintainen aihe
- vähintään 4-5 sivua tekstiä + kuvat (kuvat ovat pakollisia ja tukevat tekstiä), fontti 12, riviväli 1,5, vähintään 4 eri lähdettä, joista oltava 2 kirjaa
- johdanto - käsittelyosa - yhteenveto (omia mielipiteitä mukaan) - lähdeluettelo
- tekstissä ja kuvien kohdalla oltava lähdeviitteet

Go back to top of page