User Centered Design, Ergonomics and Usability (15 cr)
Code: 5031382-3014
General information
- Enrollment
-
15.11.2022 - 08.01.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
09.01.2023 - 28.04.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 15 cr
- Local portion
- 15 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
- Teachers
- Hannu Parkkamäki
- Tarmo Karhu
- Mervi Vuolas
- Teacher in charge
- Tarmo Karhu
- Scheduling groups
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- For Open UAS students only
- Course
- 5031382
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Käyttäjälähtöisyys, ergonomia ja käytettävyys -opintojakso kattaa koko moduulin 15 op.
Kurssi muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Käyttäjälähtöisyys, käytettävyys ja esteettömyys
- Ergonomiset suunnitteluperiaatteet
- Käyttäjätutkimus ja menetelmät
- Käytettävyyssuunnittelu ja menetelmät
- Käytettävyys-, ergonomia- ja esteettömyyssuunnittelussa hyödynnettävät standardit
- Kestävän kehityksen näkökulmat osana kehittämisen ja suunnittelun lähtökohtia.
Moduulissa toteutetaan pienryhmissä projekti hyödyntämällä käyttäjälähtöisen tiedonhankinnan (mm. muotoiluluotaimet, käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja prototypoinnin menetelmiä sekä ergonomian periaatteita ja standardeja. Projekti tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä yrityksen ja/tai kehittämishankkeen kanssa.
Lähitapaamisten lisäksi kommunikointiin, tiedonhankintaan ja -jakamiseen käytetään sopivaa verkkosovellusta. Asiasta sovitaan ryhmän kanssa yhdessä.
Moduulin lopussa pienryhmät esittelevät projektit sovelletulla pitchausmenetelmällä.
Moduuli toteutetaan keväällä 2023. Lähiopiskelupäiviä ovat maanantait ja torstait sekä tarpeen mukaan keskiviikkoaamupäivät.
Objective
Student is able to observe the interactions between the human and the physical environment and different elements there, and apply the ergonomics principles for optimizing the human well-being and system's effectiviness.
Student is able to apply kognitive ergonomicsin in designing user interfaces and information.
Student is able to take the universal design principles and accessibility into account in designing public and working environments and products there.
Student understands the basic principles of the user centered design, can apply different methods for collecting user information and classify thembased on the design brief. Also student is able to analyze the data for defining the product features.
By usability design student is able to make the use of complex products and services easier and more effective, and that way lessen the needs of education for the use.
Content
Study module includes the following subjects:
- User centered approach, usability and accessibility
- Ergonomics design principles
- User research methods
- Usability design and methods
- Usability, ergonomics and accessibility standards
Materials
Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä, 2009. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa, 2004.
- Nousiainen, Lindroos, Heino: Restoratiivisen ympäristön suunnittelu, 2015.
- Mattelmäki: Muotoiluluotaimet, 2006.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015 Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
- Bakker C., den Hollander M., van Hinte, E. 2014. Products That Last, Product Design for Circular Business Models
- McDonough W., Braungart M. Cradle to Cradle. 2002. Remaking the Way We Make Things.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Launis, M.; Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia (https://www.julkari.fi/handle/10024/13684 1)
Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
- Keinonen (toim.): Miten käytettävyys muotoillaan? 2000.
Englanniksi
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan yhtenä opintojaksona ja osittain yhteisopetuksena:
- yhteiset lähikerrat (ma/to)
- opettajien omat lähikerrat (ma/ke/to)
Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.
International connections
Innovaatiopedagogiikka
Student workload
1 op tarkoittaa noin 27h opiskelijan työtä.
Moduulin 15 op on 405h opiskelijan työtä, joka muodostuu lähitapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).
- Yhteisopettajuuslähikerrat yhteensä noin 28h (Tarmo, Hannu, Mervi 7 x 4h)
- Opettajien omat lähi-/etäkerrat yhteensä noin 84h (Tarmo 7 x 4h, Hannu 7 x 4h, Mervi 7 x 4h)