Higher Education Studies and Working Life Skills 5 (1 cr)
Code: 1002358-3233
General information
- Enrollment
-
15.08.2022 - 15.09.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
02.09.2022 - 31.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 1 cr
- Local portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 10
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Minna Karesluoto
- Course
- 1002358
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Yleiset osaamistavoitteet:
• Opiskelija tekee suunnitelman opintojensa loppuunsaattamiseksi.
• Opiskelija valmistautuu työnhakutilanteisiin sekä laatii työllistymis- ja urasuunnitelman.
• Opiskelija osaa arvioida omaa ammatillista osaamistaan.
Sisältö:
• innovaatiokompetenssit
• itsearviointi työhakemus ja CV
• työllistymis- ja urasuunnitelma
• kehityskeskustelu
• HOPSin päivittäminen
• monikulttuurisuus ja oma kansainvälistyminen
• valmistumisprosessi
• jatko-opiskelumahdollisuudet
Koty 5 opinnot sisältävät seuraavat Taideakatemian esittävän taiteen ja sirkuskoulutuksen yhteiset kotyt:
pe 2.9. klo 13- sirkuksen uusien ykkösten tapaaminen ja kaste ja iltapäivästä eteenpäin Taideakatemian sirkuksen opiskelijat Sorsa ry:n järjestämä Sirkus Piknik puistossa
ma 5.9. klo 9-12:15 sirkuskoulutuksen yhteinen aloitus, klo 14-16 Taideakatemian yhteinen aloitus zoomissa online
ti 13.9. klo 13:15-14:45 opinto-ohjaaja Pia Oförsagdin tapaaminen, aiheena valmistumisprosessi, työllistymissuunnitelma sekä jatko-opintomahdollisuudet, sirkuksen opettajahuone
ke 14.12. klo 13:15-16:30 sirkuksen 2.vsk:n soolojen katselu ja rakentavan palautteen antaminen heille
Koty 5 lähiopetus tapahtuu erilaisten vierailijoiden luentojen ja keskustelujen kautta
torstaisin klo 9-10:30 sirkuksen opettajahuoneessa lähitapaamisilla tai online zoom kaukaisempien vieraiden kanssa:
to 8.9. klo 9-10:30 vieraana Janna Peltola, aiheena alumni- ja mentorointitoiminta Turun AMK:ssa
to 15.9. klo 9-10:30 vieraana Sanna Meska, aiheena LTA (Läntisen tanssin aluekeskus), tanssin ja sirkuksen tiedotuskeskusten yhdistyminen, LTA:n mahdollisuudet valmistuvalle sirkusammattilaiselle
to 22.9. klo 9-10:30 vieraana online zoomitse Cirkon vta toiminnanjohtaja Jarkko Lehmus, Cirkon mahdollisuudet sirkusammattilaiselle, residenssitoiminta, Jarkon vinkit valmistuvalle,
https://turkuamk.zoom.us/j/61823978297?from=addon
to 29.9. klo 9-10:30 vieraina Elina Karaus ja Jaana Heinonen Turun AMK:n rekrytoiminnasta, aiheina työllistyminen ja urasuunnittelu
to 6.10. klo 9-10:30 vierailija auki, varmistuu 12.9. mennessä
to 13.10. klo 9-10:30 vieraana Terhi Perälä, työnantajan eli esittävän taiteen perusopetuksen koulun rehtorin näkökulmia työllistymiseen ja urasuunnitteluun, online zoomissa
https://turkuamk.zoom.us/j/65230482695?from=addon
to 27.10. klo 9-10:30 vieraana Evianna Lehtipuu, SNSL, Suomen Nuorisosirkusliiton näkökulmia sirkusammattilaisen työllistymiseen ja osaamiseen
to 3.11. klo 9-10:30 vierailija auki, varmistuu 12.9. mennessä
to 10.11. klo 9-10:30 vierailija auki, varmistuu 12.9. mennessä
to 17.11. klo 9-10:30 vierailija auki, varmistuu 12.9. mennessä
to 24.11. klo 10:45-12:15 vieraana TTL ja Susanna Visuri, Floor is Yours ja Floor is Ours! (huom! Kässäri aamulla klo 9-10:30 poikkeuksena)
to 1.12. klo 9-10:30 vierailija auki, varmistuu 12.9. mennessä
to 8.12. klo 9-10:30 vierailija auki, varmistuu 12.9. mennessä
Vierailijoita mm. Timo Tamminen (aiheena verkostoituminen), Calle JR Jernström, TE-toimisto (luovat alat), Salima Peippo.
Voitte itse ehdottaa vielä 1-2 vierailijaa. Kaikki vierailijat ovat tulossa mentorointimeiningillä jakamaan tietojaan ja ajatuksiaan teille.
Varaa oma HOPS-aika minulta sähköpostitse:
minna.karesluoto@turkuamk.fi
HOPSia varten tarkista oma opintorekisteriotteesi ja tee oma tavoite- ja aikataulusuunnitelma opintojen maaliin viemiseen.
Kirjalliset oppimistehtävät erillisinä liitteinä. Palautus viimeistään 22.12.2022.
Objective
The student can create a plan to complete the studies and prepare him/herself for situations in job-hunting.
Developing working life skills – towards working life
- The student can apply what he/she has learned in a work environment
- The student gives feedback through the student barometre questionnaire
ISP
- The student creates an employment and career plan
Content
Developing working life skills – towards working life
- training the use of innovative methods
- RDI/cooperatives/working life as a part of studies
- thesis as a part of studies and career planning
- entrepreneurship
- practical training
- working life skills
- cooperation with companies
ISP
- development discussion
- the graduation process
- opportunities for postgraduate studies
Teaching methods
Vuorovaikutuksellinen oppiminen, vertaisoppiminen, oppimaan oppiminen, itsereflektio.
International connections
Luennot, keskustelut, mentorointi, tuutorointi, hopsaus, rakentava palaute, dialogi, vertaispalaute.
Student workload
KOTY 5: Sirkuksen valmistuvien matrikkeli ja oman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TEHTÄVÄT 1A, 1B JA 2A, 2B sekä 3
TEHTÄVÄ 1A:
Vastaa seuraaviin kysymyksiin kokonaisilla lauseilla:
Mitä haluat kertoa itsestäsi mahdollisille tuleville työnantajille ja työkavereille ja sirkusalan vaikuttajille?
Mistä persoonallisuudenpiirteistäsi, kokemuksistasi ja saavutuksistasi olet ylpeä?
Mitä osaat tehdä loistavasti?
Mitä haluat oppia?
Mitkä ovat elämäsi tärkeimmät kokemukset – mitä ne ovat opettaneet sinulle?
Mitä arvostat elämässä?
Miten erotut positiivisesti toisista samaa työtä tekevistä tai ikäisistäsi?
Mitä muut ihmiset/ kollegat ajattelevat sinusta?
Mitä opinnäytetyösi käsittelee (kirjallinen & taiteellinen)?
Mihin suuntaat valmistumisesi jälkeen?
OLE REHELLINEN. OLE PERSOONALLINEN.
TEHTÄVÄ 1B:
Mitä haluat kertoa itsestäsi mahdollisille tuleville työnantajille, työkollegoille ja sirkuksen sekä esittävän taiteen alan vaikuttajille itsestäsi?
Kun olet vastannut yllä oleviin kysymyksiin niin laadi tiivistelmä itsestäsi sirkuksen ja esittävän taiteen osaajana:
Laadi NÄIDEN YLLÄ OLEVIEN TEHTÄVÄ A VASTAUSTEN POHJALTA teksti itsestäsi: 100-150 sanaa, joilla kuvailet itseäsi sirkuksen ja esittävän taiteen osaajana. Vastaa kokonaisilla lauseilla.
TEHTÄVÄ 2A:
Laadi itsestäsi faktalaatikko seuraavat asiat kirjaten siihen seuraavassa järjestyksessä:
- nimi:
- sähköpostiosoite:
- instaosoite:
- listaa faktalaatikkoon osaamisesi ja työkokemuksesi seuraavien otsikoiden alle: eli osaaminen ja työkokemus:
- Esiintyjänä
- Ohjaajana
- Koreografina
- Opettajana
- Erityistaitoalueet/ taidot:
- Muu sirkusalaan liittyvä työkokemus:
- Luottamustoimet:
- Koulutus:
- Opinnäytetyö:
TEHTÄVÄ 2B:
Valitse itsestäsi 1 kasvokuva ja 1 koko kehon kuva, jossa on mukana myös sinulle rakas/ tärkeä sirkusväline ja josta välittyy sinun päälajiosaamisesi.
Tehtävien lähetys Minnalle 22.12.2022 MENNESSÄ.
Lähetä se Minnalle s-postin liitteenä ja lisäksi halutessasi myös muille opiskelijakollegoillesi, jos haluat kommentteja muilta.
TEHTÄVÄ 3:
Palautteen jälkeen:
Luo oma esittelysi Sirkuksen tiedotuskeskuksen tietokantaan Sirkkaan ja Sirkuksen valmistuvien esittelyyn digisti info- TV:hen.
Koty 5: Ansioluettelo/ CV tehtävät ja portfolio
1) Laadi täydellinen CV kaikista työtehtävistä.
Kirjaa ylös CV:n faktalaatikkoon seuraavat tiedot itsestäsi:
Nimi:
Syntymäaika:
Osoite:
Puhelinnumero:
Sähköpostiosoite:
Mahdolliset verkkosivut ja instagram:
Koulutus:
Tämän jälkeen erikseen seuraavat asiat:
Työkokemus:
Kielitaidot:
Muu osaaminen:
2) Laadi tiivistetty CV, jonka mitta on 1 X A4
Kirjaa tähän ylös faktalaatikko ja
tärkeimmät työkokemukset.
3) Laadi oma persoonallinen portfolio, josta ilmenee:
- minkälainen sirkustaiteilija-pedagogi olet
- mistä olet tulossa, mistä sinut on tehty ja minne olet menossa?
- minkälainen on sirkustaidekäsityksesi ja miten se on välittynyt jo toteutuneissa sirkusteoksissasi ja opetustyössäsi?
- portfolion muoto voi olla digitaalinen tai kirjallinen pdf.
Palautus Minnalle sähköpostiin viimeistään 22.12.2022
Assessment criteria, approved/failed
Hylätyssä suorituksessa opiskelija ei ole osallistunut lähitoteutukseen ja onlinewebinaareihin. Oppimistehtäviä ei ole toteutettu tehtävänannon mukaisesti ja/ tai annetussa aikataulussa.