Instrument pedagogy 4 / Vocal studies (5 cr)
Code: 2032198-3006
General information
- Enrollment
-
02.07.2022 - 31.07.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2022 - 31.07.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Kaisu Helminen
- Lilia Varnas
- Course
- 2032198
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
- Opintojaksolla syvennetään laulupedagogista osaamista ja tehdään itsenäistä opetustyötä a 45min.14 viikkoa syksyllä ja 16 viikkoa keväällä
- Pop-jazz-laulutyylin intensiiviperiodi viikolla 43, opettajana Annika Tepponen
- Opetusharjoittelun näytetunteja, joista osa on ryhmätunteja
Objective
opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin
Content
Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua ja käytännön opetusharjoittelua oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet
International connections
- Hyödyntää laulun perusopetuksen tietoja ja opettajan taitojaan käytännönläheisesti ja innovatiivisesti
- On osallistuva ja analysoiva opiskelija, joka osaa perustella oman kantansa aiemmin oppimansa ja oman kokemuksensa perusteella.
- Tuntee laulun opetuksen pedagogisia metodeja ja suuntauksia
- Tuntee laulumusiikin historiaa
- Osaa hakea itsenäisesti tietoa ammattikirjallisuudesta ja artikkeleista.
- kirjoittaa seminaarityön laulamiseen tai laulunopettamiseen liittyvästä aiheesta
- tutustuu laulunopetuksen ryhmäohjaamiseen
- hallita ammattikäsitteet, joka ilmenee asiantuntevana keskustelijana ja kriittisenä kannanottajana
- Hallitsee laulunopetuksen kokonaissuunnittelun valmisten oppilaan laulun ½-kurssitutkintoon
- Saa valmiudet opetustapahtuman, oppimateriaalin ja opetusmenetelmien erittelyyn ja arviontiin
Student workload
1.. Osallistuminen luentoihin ja ryhmätöihin
2. Kirjallinen seminaarityö
3. Opetuksen ja tutkintoarvioinnin seuraaminen vähintään 20h
4. Harjoitustuntien pitäminen, näytetuntien antaminen ja harjoitusoppilaan valmentaminen laulun peruskurssisuoritukseen ½ ja konserttiin, lisäksi osallistuminen kollegan oppilaan kurssitutkinnon arviointiin.
5. Pedagoginen portfolio