Skip to main content

Motor learning and motor development (4 cr)

Code: TH00CL21-3001

General information


Enrollment
02.12.2022 - 15.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 14.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
19 - 29
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Iida Laine
Satu Takala
Course
TH00CL21
No reservations found for realization TH00CL21-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisällöt kuvattu tarkemmin Itslearningissa

Vko 3
Orientaatio opintojaksolle 2h + Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli 2h
Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret 2h


Vko 4
Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet 2h

Vko 5
Ihmisen oppiminen tukeminen, yksilö-ympäristö-tehtävä 2h
Motorinen oppiminen fysioterapiassa, mallintaminen ja feedback 2h

Vko 6
Opettajajohtoiset: ryhmätyöskentelytunnit 2h

Vko 7
Opettajajohtoiset: ryhmätyöskentelytunnit 2h
Itsenäinen opiskelu 2h

Vko 9
Motorisen oppimisen tukeminen, Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa 2h
Itsenäinen opiskelu 2h

Vko 10
Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto 2h

Vko 11
Motorisen taidon videoiden purkutunti 2h

Vko 13
Opintojakson varsinainen tentti 2h

Vko 14
Opintojakson yhteenvetotunti 2h (etänä)

Objective

The student is able to
• describe different forms of learning and factors affecting on learning,
• explain basic concepts of constructive learning theory, motor learning and control,
• explain methods of the physiotherapeutic instruction and use them in promoting motor learning,
• combine the factors affecting on human learning and the principles of physiotherapeutic instruction when planning and implementing physiotherapeutic instruction
• utilize different environments when planning and implementing physiotherapeutic instruction.

Content

The basic principles and features of motor development


Perception of man, learning as a concept, different learning theories, different learners at different ages, motor control, learning motor skills and instructing learning ( visual, verbal, cognitive and manual instruction), different learning environments (digitalization) and utilizing technology in physiotherapeutic guidance.

Materials

Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
Vanhempi versio ladattavissa verkossa.

Chapter 1: Motor Control: Issues and Theories
Chapter 2: Motor Learning and Recovery of Function (sivulle 34 asti)
Chapter 8: Development of Postural control
Chapter 9: Aging and Postural control
Chapter 13: Development of Mobility
Chapter 14: Aging and Mobility

Kauranen, K., & Tiainen, T. (2011). Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura.

Motorinen suorituskyky s. 8-16
Motoriikan säätelyä käsittelevät ja selittävät teoriat s. 28-39
Liike ja liikkuminen s. 198-207
Motorinen oppiminen s. 291- 321, s. 336-426.

Itslearningissa ilmoitettu materiaali

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Exam schedules

Varsinainen tentti Ti 28.03. klo 8.00-10.00, paikka: OMEGA ICT_B1041
1. Uusintatentti: Ti 18.04. klo 8.00-10.00, paikka: GAMMA ICT_B1026 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. Uusintatentti, Ti 23.04. klo 14.00.16.00, paikka: Teoriatila muunto ICT_C2046 (Vain hylätyt arvosanat)

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.

International connections

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

4 op = 108h opiskelijan työtä

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Itsiin palautetut tuntitehtävät: hyväksytty / hylätty.
- Tentti: hyl-5
- Motorisen taidon opettaminen (videon analysointi) – ryhmätehtävä: hyl-5
- Ryhmätehtävään liittyvä itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa kurssin varsinaisen tentin pisteisiin ± 0,6 pistettä (Eli jos saat tentistä 3 voi vertaisarviointi joko nostaa tai laskea arvosanan 2 tai 4)

- Tehtävien myöhässä lähettäminen saattaa vaikuttaa laskevasti opintojakson arvosanaan

Hylätty = täydennettävä.

Qualifications

Ei edeltävyysehtoja

Further information

Läsnäolo:

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Go back to top of page