Postpartum Midwifery Work and Nursing of New-Borns (5 cr)
Code: TH00BY32-3002
General information
- Enrollment
-
02.12.2022 - 27.01.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2023 - 30.06.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 20
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Hanna Koivikko
- Tiina Murto
- Marjatta Häsänen
- Satu Halonen
- Course
- TH00BY32
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
SYJÄ-opintojakson lähi- ja etäopetus. Tapaamiset maananataisin ja/tai perjantaisin
Toteutuu vk 17-21. Muutokset mahdollisia
Opintojakson info (2 h): Tiina Murto & Marjatta Häsänen
Imetysohjauskoulutuksen info, Satu Halonen
Oppimistapaaminen 1(2h)
Synnyttäneen naisen ja perheen synnytyksen jälkeinen seuranta ja hoito normaalin synnytyksen jälkeen Lähiopetus/Etäteams (Tiina Murto tai )Marjatta Häsänen
Oppimistapaaminen 2 (3h):
Terveen vastasyntyneen seuranta (3h) Tiina Murto (tai Marjatta Häsänen)
Oppimistapaaminen 3 (3h) :
Synnyttäneen äidin ja perheen kotiuttaminen sairaalasta Lähiopetus/ EtäTeams : Marjatta Häsänen (tai Tiina Murto)
Neonatologin luennot 6 h ja vastasyntyneen elvytyssimulaatiot 3h+ 3h.
Synnytyksen jälkitarkastus 6 h (Vk etäluento ja vk harjoitukset lähiopetus).
Oppimistapaaminen 4 Synnyttäneen perheen kotituminen, LYSY ja Perhehotelli () EtäTeams/ Lähiopetus: Tiina Murto tai Marjatta Häsänen
Raskauden ehkäisy synnytyksen jälkeen/ Bayerin edustajan puheenvuoro
Paritentti - materiaalitentti (3h) Etä. Marjatta Häsänen ja Tiina Murto
3 kpl simulaatioita integroitu toteutukseen.
Objective
The student:
· Can independently care for the mother who gave birth and her family
· Can anticipate and identify changes in the well-being of the woman who gave birth, the new-born and their family
· Can guide the mother and family in a health-promoting and family-oriented manner
· Can care for a new-born
· Can prevent, identify and intervene in time in connection with changes in a new-born’s health
· Understands the importance of early interaction and supporting it as part of the puerperium period
· Can act in a way that supports parenting and early interaction
· Can observe the problems of early interaction
· Can perform a normal postpartum check
· Students will become familiar with the most common perinatal and neonatal disorders and problems.
· Students will know how to observe and care for a newborn as a multiprofessional team member in situations that threaten the health and life of the newborn.
Content
Contents
• Monitoring, counselling and evaluation of postpartum woman, new-born and family
• Methods for monitoring, caring for and assessing the condition of the mother and family after childbirth
• Care of a mother who has given birth normally or by caesarean section, and her family
• Postpartum complications
• Monitoring of mental wellbeing after childbirth
• Multiprofessional operations and referral for further treatment
• Breastfeeding counselling
• Content of health advice after childbirth
• Recovery after childbirth
• Childbirth discussion
• Family planning and contraception after childbirth
• Methods for monitoring the condition of a newborn
Support for Early Intervention and Parenthood
• Theoretical foundation for early interaction
• Observation in early intervention
• Methods for supporting early intervention and parenthood in midwifery
Postpartum Examination
• Recovery from childbirth and gynaecological status
• Childbirth discussion
• Family planning
• Parental benefits in postpartum examination
• Success of breastfeeding and problems in breastfeeding
Nursing of new-borns in need of intensive care
• The most common perinatal and neonatal disorders and problems
• Actions to take if the condition of the newborn changes
• Resuscitation of newborns
Materials
Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2021 . Toimittaneet Harvala, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. Edita. s. 289- 350, 523- 524, 587-606
Maila Deufel ja Elisabet Montonen 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim.
(Tentti)
Suositeltavaa:
THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet
Maila Deufel ja IMETYS
Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/
Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys
Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/
Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/
Käpy ry https://kapy.fi/
ÄIMÄ ry https://aima.fi/
Hotus-hoitosuositus: Raskaana olevat ja synnyttäneet terveydenhuollossa: liikunnan perustelut ja liikuntaan ohjaaminen 2022 :https://www.hotus.fi/hotus-hoitosuositus-raskaana-olevat-ja-synnyttaneet-terveydenhuollossa-liikunnan-perustelut-ja-liikuntaan-ohjaaminen/?preview=true
Teaching methods
- Oppimistapaamiset, joihin opiskelija valmistautuu oppimistehtäviin perehtyen (erillisen ohjeen mukaan: aihepiiri ja/ tai oppimista ohjaavat kysymykset)
-Simulaatio (neonatologia)
International connections
Käänteinen oppiminen
Student workload
-Oppimistapaamisten aihepiiriin perehtyminen ja valmistavat oppimistehtävät
-Lähi -ja etäopetus
-Tenttiin valmistautuminen
-Yht. 135t