Projektit liiketoimintana (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP47-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2022 - 08.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2023 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
- Opettajat
- Tapani Kilpeläinen
- Heidi Salokangas
- Opintojakso
- MS00BP47
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Oppimistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kuvata erilaiset projektityypit ja niiden toimintaympäristöt
- Soveltaa projektiliiketoiminnan periaatteita käytännössä
- Laskea ja arvioida projektien kannattavuutta investointina
- Kuvata projektitoiminnan, ohjelmajohtamisen ja salkunhallinnan perusteet liiketoiminnan näkökulmasta
- Selostaa organisoitumisen merkityksen projektitoiminnan kannalta
- Arvioida organisaatioiden projektitoiminnan kypsyystasoja
- Ymmärtää laadunhallinnan perusteiden merkityksen projektiliiketoiminnassa
Opintojakson sisältö:
- Erilaiset projektityypit ja liiketoimintaympäristöt
- Investointilaskennan menetelmät ja projektien kannattavuuden arviointi
- Hyötyjen toteutuminen
- Isojen projektikokonaisuuksien johtaminen
- Ohjelmajohtaminen
- Salkunhallinnan perusteet
- Projektiorganisaatiot
- Projektitoiminnan kypsyystasomallit
- Laadunhallinnan perusteet projektiliiketoiminnassa
Ajoitus:
Opintojakson lähipäivät: 19.1.2023 klo 9.00-16.00 ja 16.3.2023 klo 9.00-16.00.
Huom! Opintojakson ennakkotehtävä tulee palauttaa oppimisalustalle ennen ensimmäistä lähipäivää 16.1.2023. Tehtävä on saatavissa hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille ITSLearning-oppimisympäristössä noin kolme viikkoa aikaisemmin.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa.
-Kuvata erilaiset projektityypit ja niiden toimintaympäristöt
-Laskea ja arvioida projektien kannattavuutta investointina
-Salkunhallinnan ja ohjelmajohtamisen käytännöt
-Projektitoiminnan organisoitumisen periaatteet
-Arvioida organisaatioiden projektitoiminnan kypsyyttä
Sisältö
-Erilaiset projektityypit ja liiketoimintaympäristöt
-Investointilaskennan menetelmät ja projektien kannattavuuden arviointi
-Isojen projektikokonaisuuksien johtaminen
-Ohjelmajohtaminen
-Salkunhallinnan perusteet
-Projektitoiminnan organisoituminen ja PMO
-Organisaation projektitoiminnan kypsyystasot
Oppimateriaalit
Lähiopetuksessa esitettävät asiantuntija-aineistot koostuvat vapaamuotoisista materiaaleista ja luentokalvoista, jotka jaetaan opiskelijoille.
Kirjallisena oppimateriaalina käytetään Finnasta löytyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita. Lukulistat ja materiaalit julkaistaan ITSLearning -oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Ennakkotehtävä
--- Yksilötehtävät
--- Ryhmätehtävät
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi
Kansainvälisyys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista sekä case-pohjaista oppimista.
Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Opiskelijoita kannustetaan keskustelemaan aktiivisesti ja vaihtamaan kokemuksia todellisiin, omiin työelälähtöisiin projektiliiketoimintakokemuksiin liittyen. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja mahdolisten asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetuksen poissaolon voi korvata erillisellä tehtävällä joka liittyy ko. lähiopetuspäivän aiheeseen. Korvaavan tehtävän toteutustapa sovitaan opettajan kanssa. Tehtävä voi olla esimerkiksi kirjallinen essee, videoitu PowerPoint -esitys, Prezi -esitys tms.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 16 h lähijaksolle orientoiva ennakkotehtävä
- 14 h lähiopetus (kaksi 7 h päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 25 h yksilötehtävä.
Esitietovaatimukset
Projektin elinkaaren hallinta -moduulin suorittaminen hyväksytysti