Skip to main content

Social Development and Social Influential Activities III (5 cr)

Code: YH00BF87-3007

General information


Enrollment
02.12.2022 - 31.12.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Teachers
Olli-Pekka Lehtisalo
Course
YH00BF87
No reservations found for realization YH00BF87-3007!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

YKV III on jatkoa YKV II:lle
Opiskelija oppii vaikuttamista korkeakoulussa ja yhteiskunnassa (esim. AMK Oy:n hallituksessa, opiskelijakunnan puheenjohtajistossa, kunnallisissa tai valtakunnallisissa poliittisissa toimielimissä)
•Osallistuminen toimielimen toimintaan ja toimintatapojen kehittämiseen (esim. strategian päivittämisprosessin suunnittelu ja toteutukseen osallistuminen, strategisten asiakirjojen tarkastelu ja arviointi)
•Vastuullinen viestiminen toimielimen toiminnasta muille opiskelijoille ja opiskelijoilta toimielimelle sekä keskeisille sidosryhmille
•Kehittämistehtävän suorittaminen: oman oppimisen reflektointi suhteessa YKV I- ja YKV II –opintojaksoihin, omien kehittämiskohteiden sekä osaamisten tunnistaminen, osaamisen visiointi ja syventäminen
•Toimielimen sääntöjen ja muiden toimintaa ohjaavien dokumenttien ja toimintatapojen kriittinen tarkastelu sekä toiminnan kehittäminen (päätöksenteko-organisaatio)

Objective

Compared to the course “Social development and influencing activities II”, the student proceeds to more demanding tasks. The student’s role is more responsible and goal-oriented than in the organ on the second course.

After completing the course, the student can

•present the operations of his/her organ broadly and describe how its operations are developed on the strategic level
•describe social decision-making processes on the local and national level
•act according to the goals of his/her own interest group
•use creative problem-solving methods in development tasks
•implement development projects by applying and combining information and methods of different fields
•act in a constructive manner in demanding tasks within the operating area to develop the organisation

Content

The student learns about influencing at a higher education institution and in society (e.g. the Board of TUAS Ltd, as one of the presiding officers of the student union, in political organs on the municipal or national level)
•Participation in the organ’s operations and the development of its ways of action (e.g. planning the updating process of the strategy and participation in its implementation, examining and evaluating strategic documents)
•Responsible communication about the organ’s operations to other students and from the students to the organ and central interest groups
•Completing a development task: reflecting one’s own learning compared to the first and second course on Social development and influencing activities, recognising one’s own development targets and competence, envisioning and deepening one's competence
•Critical examination of the organ’s rules, other documents that steer the operations and its ways of action and development of the operations (decision-making organisation)

Materials

Oppimateriaalit määritellään tehtäväkohtaisesti.

Teaching methods

Projektityö: kirjallinen suunnitelma ja raportti toiminnasta sekä tuntikirjanpito.
Projektityöstä neuvotellaan etukäteen opettajan kanssa.
Opintojakson suorittaakseen opiskelija:
•osallistuu opiskelijakunnan järjestämään aloitustilaisuuteen sekä toiseen koulutustilaisuuteen
•laatii suunnitelman kurssin suorittamiseksi
•pitää kirjaa tehtävistään (ajankohta, käytetyt työtunnit, tehtävä, oppiminen)
•laatii oppimistehtävän (raportti)

International connections

Aktiivinen ja joustava oppiminen: Opiskelija voi aloittaa opintojakson milloin tahansa ottamalla yhteyttä vastuuopettajaan ja ilmoittautumalla opintojaksoon.
Opintojaksolla eteneminen on opiskelijan omalla vastuulla. Yhteisiä tapaamisia voidaan sopia noin kerran kuukaudessa. Tapaamisissa seurataan tehtävien etenemistä ja keskustellaan uusista aiheista.
Kansainvälisyys ja työelämälähtöisyys riippuu opiskelijasta.

Student workload

Opiskelija pitää opintojakson ajan tuntikirjanpitoa ja kirjoittaa muistiinpanoja/päiväkirjaa oppimisestaan peilaten ennakkosuunnitelmaan. 5 op:n suoritus on 133 työtuntia.
Oppimistehtävien kautta opiskelijan tulee pystyä kuvamaan, mihin toimijaryhmään opiskelija on osallistunut sekä eritellysti kyseisen luottamustehtävän tai tiimin tärkeimmät toimintatavat, tavoitteet ja saavutukset. Lisäksi opiskelijan tulee osoittaa, että on saavuttanut opintojaksokohtaiset tavoitteet. Näitä tulee kuvata tehtävässä konkreettisin esimerkein ja pohdinnoin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
•esitellä toimielimensä toimintaa laajasti ja kertoa, miten sen toimintaa kehitetään strategisella tasolla
•kuvata paikallisia ja valtakunnallisia yhteiskunnallisia päätöksentekoprosesseja
•toimia oman intressiryhmänsä tavoitteiden mukaisesti
•käyttää luovan ongelmaratkaisun menetelmiä kehittämistehtävissä
•toteuttaa kehittämishankkeita soveltaen ja yhdistäen eri alojen tietoja ja menetelmiä
•toimia rakentavasti organisaation kehittämiseksi vaativissa toiminta-alueen tehtävissä

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytyn arvosanan saadakseen opiskelija osoittaa raportissa ja siihen liittyvässä tuntikirjanpidossa toimineensa opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaisesti vaaditun ajan.

Further information

Edeltävyysehtona on, että Yhteiskunnallinen kehittämis- ja vaikuttamistoiminta II suoritettu.

Go back to top of page