Observation-based Scupture (5 cr)
Code: 2021102-3006
General information
- Enrollment
-
01.03.2023 - 02.04.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
04.04.2023 - 26.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 4 - 10
- Degree programmes
- Degree Programme in Fine Arts
- Teachers
- Eero Merimaa
- Course
- 2021102
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Akateemisen taidekoulutuksen perustana on satojen vuosien ajan toiminut näköhavaintoon perustuva ja kopioimisen kautta tapahtuva harjoittelu. Eräänä arvioinnin mittana taidekappaleiden kelpoisuudesta on ollut taiteilijan kyvykkyys vangita luonnon muodot valitsemaansa materiaaliin. Nykytaiteen keskusteluissa näköisyyden kuvaamisen taito ei välttämättä ole kovinkaan olennaisessa roolissa (vaikka näin voi myöskin olla) vaan painopiste on muunlaisissa kysymyksissä. Havainto itsessään esiintyy kiinnostavana ja aina tärkeänä aiheena, emmekä voi olla esittämättä kysymystä muidenkin aistien, kuin pelkästään näköaistin merkityksestä kuvataiteen prosesseissa. Kurssin aikana käsittelemme näköhavaintoon perustuvaa klassista mallityöskentelyä, mutta samanaikaisesti työstämme laajemmin myös muihin aisteihin nojaavia prosesseja.
Objective
The students will be able to:
• create three-dimensional forms
• apply the basic principles of life sculpture and scaling
• develop their three-dimensional thinking
• express their observations by means of sculpture
• build on their knowledge of materials and techniques
Content
The students will focus on the history of observation-based sculpture and on observation as the starting point for artistic expression. What does it mean to observe and what are the ways in which the observation can be expressed through the art of sculpture? What can we see in a three-dimensional work of art?
The studies are completed as workshop-based work using different materials for observation, such as life models, depending on the implementation plan. The students are expected to actively participate in instruction and feedback discussions.
Teaching methods
Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.
Student workload
Havaintoon perustuva kuvanveisto: Tehtävät tarkentuvat, ohessa viime vuoden projektit
- 6-10 mallitutkielmaa. Vapaa lähestymistapa. Kehitä omaa käsialaasi. Näköaistimukseen perustuvaa työskentelyä. Kuvaa jokainen tutkielmasi (pari kuvaa/ duuni) ja säästä pari onnistunutta valuprosessia varten.
- Pako Alcatrazista tai/ ja Osan suurennus.
Pako Alcatrazista. Vuonna 1962 John, Frank ja Clarence pakenivat Alcatrazin vankilasta. Vangit huijasivat vankilan yö-vartioita tekemällä itsestään nukkuvat omakuvaveistokset selliensä sänkyihin. Huikea yhdennäköisyys mahdollisti heille aikaa toimittaa pakotemppunsa. Materiaaleina heillä oli kipsiä, tomua, hiuksia, ehkä meikkivoidetta tai ihon väristä maalia. Työ tehtiin salaa. Tee nukkuva omakuva Alcatrazin tyyliin (salaa). Lisätietoa täällä: https://www.fbi.gov/history/famous-cases/alcatraz-escape
Osan suurennos. Tehtävässä valitset pienen kappaleen - oman pikkusormesi, käytetyn korvatulpan, pöydänkulmalle jääneen kasvomaskin, ym – ja suurennat kappaleen 10-100 kertaiseksi. Tekniikkana voi käyttää saven muotoilua tai styroxia ja kipsiä yhdistelevää rakennustekniikkaa (direct plaster buil up) tai eri materiaaleja sekoittavaa kollaasityöskentelyä.