Skip to main content

Accessibility to the Built Environment and Aid Equipment to Support Client’s Activity (5 cr)

Code: TH00BE16-3008

General information


Enrollment
01.06.2023 - 15.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Kirsi Karlsson
Course
TH00BE16
No reservations found for realization TH00BE16-3008!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet toiminnan tukena. Molempiin osa-alueisiin liittyy osallistava luento, toimimista Kunnonkoti ympäristössä sekä itsin yksilö- ja ryhmätehtäviä. Lisäksi opintojaksolla tehdään yrityskäynti Respectaan. Apuvälinemessuille osallistuminen suositeltavaa, mutta on vapaaehtoinen.

Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja/ asiakasvastaanottoa Kunnonkodilla erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu asiakasvastaanotoissa sekä harjoitteluun liittyvissä projekteissa ja tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä

Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja/ asiakasvastaanottoa Kunnonkodilla erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa ja asiakasvastaanotoissa.

AJOITUS
1.9.2023 Orientaatio opintojaksolle 2h
4.9.2023 Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 4h
5.9.2023 Rakennetun ympäristön esteettömyys 4h
6.9.2023 Esteettömyyskartoitus ESKEH menetelmällä 4h
7.9.2023 Yrityskäynti Respecta, Joukahaisenkatu Turku. 2h
17.10 Syvälahden koulun esteettömyyskävely 3h
26.10.2023 Kuntoutusteknologiapäivä 3h
13.11.2023 Seminaari 8h

Esteettömyyskartoituksia 1kpl/ opiskelijapari.
Arviointi ja mittausajankohdat:
17.10.2023 Esteettömyyskartoitus Syvälahden koululla RYHMÄ 1
18.10.2023 Esteettömyyskartoitus Syvälahden koululla RYHMÄ 2
23..10.2023 Esteettömyyskartoitus Raisio 1
24.10 2023 Esteettömyyskartoitus Raisio 2 ja 3
Esteettömyyskartoitustehtävään sisältyy, valmistautuminen+havainnointi ja mittaukset+raportointi +seminaariesityksen valmistelu. Yhteensä n. 20h. Lisäksi seminaari.
KÄYTÄNNÖN HARJOITTELU
Opintojakso sisältää myös perehtymistä Kunnonkodissa esteettömyysratkaisuihin ja apuvälineisiin sekä asiakasohjausta/ projekteja Kunnonkodissa. Ajankohdat määrittyvät kun syksyn asiakasvaraukset varmistuvat. Jokainen opiskelija tuottaa Kunnonkodille 1-2 opintopisteen arvosta työpanosta.

Kunnonkodissa olevat työt.
Muodostetaan neljä-kuusi pienryhmää (ryhmien määrä ja käytännön jakson pituus vahvistetaan kun opiskelijoiden osallistujamäärä vahvistuu. Jokainen ryhmä hoitaa noin kolme viikkoa Kunnonkodin vastaanottoja. 1-2op. Ensimmäinen ryhmä aloittaa 18.9.

Tapahtumat/ teemapäivät Kunnonkodilla
28.9.2023 ja 29.9.2023 Supersenioripäivät Aiheena apuvälineet ja asunnon muutostyöt.
4.10 Liikkuva resurssikeskus Nousiainen
6.10 Liikkuva resurssikeskus Rusko
12.10.2023 Hyvinvointiteknologia teemapäivä Kunnonkodilla
26.10.2023 Kuntoutusteknologia teemapäivä Kunnonkodilla (KAIKKI OSALLISTUVAT aamupäivään)
2.11.2023 Aistimuistipäivä Kunnonkodilla
27.11 Liikkuva resurssikeskus Turku pohjoinen
29.11 Liikkuva resurssikeskus Lieto

HUOM. MUUTOKSET MAHDOLLISIA.

9.11.2023 Apuvälinemessut Tampereella, vapaaehtoinen

Objective

The student is able to
• explain the concept of accessibility,
• explain the values and legislation affecting on accessibility,
• evaluate, plan and modify environmental factors to support the client’s ability to function and participate,
• use digital systems and technology to enable accessibility and accessible services,
• work in partnership with client, his/her relatives and the members of multidisciplinary teams to change factors affecting on living environment, for example home,
• assess the need of aid equipment as a part of client oriented assessment of functional ability,
• choose aid equipment to support client’s ability to function together with the client and his/her relatives as well as with the staff of health, social and construction systems,
• counsel the use of aid equipment to client and his/her relatives taking into account client’s resources and living environment,
• work in the process of acquiring aid equipment both independently and in co-operation with various professional.

Content

To cope in living environment accessibly: accessibility of the built environment, assessment methods of accessibility, recommendations for promoting environmental accessibility

Technology and aid equipment services for promoting ability to function: aid equipment (for example aid equipment for mobility, various supports, aid equipment in activities of daily living), the process to get aid equipment, the providers of the aid equipment services, the classification of aid equipment.

Training (3 cr): physiotherapy training in various projects and learning environments

Materials

Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi -> esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

Apuvälineet:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164725
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalineyksikko

Ergonomia:
Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.

Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

Teaching methods

Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Student workload

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelijan työ koostuu teoriaopinnoista, itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista.

Qualifications

The student is able to explain the changes in the clients functional ability when they are related to deficiencies of muskuloskeletal, vital organ, and/or nervous systems.

Go back to top of page