Skip to main content

Motor learning and motor development (4 cr)

Code: TH00CL21-3002

General information


Enrollment
22.05.2023 - 03.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
25 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Iida Laine
Course
TH00CL21
No reservations found for realization TH00CL21-3002!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisällöt kuvattu tarkemmin Itslearningissa

Vko 35
A&B: Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena 2h
A&B: Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli 2h

Vko 36
A&B: Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret 2h
A&B: Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet 2h

Vko 37
A&B: Ihmisen oppiminen tukeminen, yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely 2h
A&B: Motorinen oppiminen fysioterapiassa, mallintaminen ja feedback 2h
Itsenäinen opiskelu 4h

Vko 38
A&B (erikseen): Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö) 2h
Itsenäinen opiskelu 2h

Vko 39
A&B: Motorisen oppimisen tukeminen, Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa 2h
Itsenäinen opiskelu 4h

Vko 40
A&B: Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus 2h
Itsenäinen opiskelu 2h

Vko 43
A&B (erikseen): Motorisen taidon videoiden purkutunti 2h

Vko 45
A&B: Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti 2h

Objective

The student is able to
• describe different forms of learning and factors affecting on learning,
• explain basic concepts of constructive learning theory, motor learning and control,
• explain methods of the physiotherapeutic instruction and use them in promoting motor learning,
• combine the factors affecting on human learning and the principles of physiotherapeutic instruction when planning and implementing physiotherapeutic instruction
• utilize different environments when planning and implementing physiotherapeutic instruction.

Content

The basic principles and features of motor development


Perception of man, learning as a concept, different learning theories, different learners at different ages, motor control, learning motor skills and instructing learning ( visual, verbal, cognitive and manual instruction), different learning environments (digitalization) and utilizing technology in physiotherapeutic guidance.

Materials

Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
Vanhempi versio ladattavissa verkossa.

Chapter 1: Motor Control: Issues and Theories
Chapter 2: Motor Learning and Recovery of Function (sivulle 34 asti)
Chapter 8: Development of Postural control
Chapter 9: Aging and Postural control
Chapter 13: Development of Mobility
Chapter 14: Aging and Mobility

Kauranen, K., & Tiainen, T. (2011). Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura. --> Soveltuvin osin, koska materiaali on jo vanhaa

Motorinen suorituskyky s. 8-16
Motoriikan säätelyä käsittelevät ja selittävät teoriat s. 28-39
Liike ja liikkuminen s. 198-207
Motorinen oppiminen s. 291- 321, s. 336-426.

Itslearningissa ilmoitettu materiaali

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Exam schedules

Varsinainen tentti 07.11.2023 08.00–10.00, paikka: ICT_C1035_Delta
1. Uusintatentti: 27.11.2023 12.30–15.00, paikka:  Evert muunto byod EDU_2030 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. Uusintatentti, 15.12.2023 09.00–12.00, paikka: Frans muunto byod EDU_2027 (Vain hylätyt arvosanat)

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.

Poissaolo tentistä = hylätty.

International connections

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

4 op = 108h opiskelijan työtä (sis. 24h kontaktiopetusta ja tentin tekemisen sekä 82h itsenäistä opiskelua, tenttiin lukemista ja opintojakson tehtävien tekemistä).

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Itsiin palautetut tuntitehtävät: hyväksytty / hylätty.
- Tentti: hyl-5
- Motorisen taidon opettaminen (videon analysointi) – ryhmätehtävä: hyl-5
- Ryhmätehtävään liittyvä itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa +/- opintojakson arviointiin

- Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti

Oppimistehtävien tarkemmat arviointikriteerit on kerrottu tehtävänannon yhteydessä.
Hylätty = täydennettävä.

Qualifications

Ei edeltävyysehtoja

Further information

Läsnäolo:

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Go back to top of page