Arts-based methods 2 (5 cr)
Code: TH00BW79-3004
General information
- Enrollment
-
02.07.2023 - 24.08.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master`s Degree Programme in Social Services and Health Care, Creative Well-being
- Teachers
- Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
- Uli Kontu-Korhonen
- Teacher in charge
- Uli Kontu-Korhonen
- Course
- TH00BW79
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Sisältö
• luento: Musiikin olemuksesta ja hyvinvointivaikutuksista – Musiikin monenlaisia merkityksiä ja toteuttamistapoja sairaala- ja hoivaympäristöissä, kokemuksia kentältä
• erilaisten objektien ja perkussiosoittimien käyttäminen vuorovaikutteisen improvisaation välineenä, toiminnallisia harjoituksia ryhmässä
Opiskelija saa elämyksellisiä kokemuksia vuorovaikutteisista musiikillisista harjoituksista. Harjoitteilla pyritään vahvistamaan mielikuvitusta, rentoutumaan ryhmässä, herkistämään kuuntelua, kommunikoimaan musiikilla ja luomaan uusia äänimaisemia yhdessä muiden kanssa.
• hoivalauluja- ja leikkejä, äänimaisemien luomista sekä omien tuntemusten sanallistamista
• itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät
Taidelähtöiset menetelmät 2: musiikki -oppijaksolla perehdytään musiikin monenlaisiin merkityksiin, vaikutuksiin ja toteuttamistapoihin erilaisilla kohderyhmillä.
Kurssi toteutuu syksyn 2023 aikana.
Objective
The student is able
- to justify the use of art-based methods to promote the well-being of customers
- to cooperate with different working communities and liaisons in enabling art-based interventions and implementation
- to plan, evaluate and, according to their own strengths, also implement customer-oriented art-oriented methods
- to observe and verbalise the feelings and experiences of music in themselves
Content
• Lecture: The nature and welfare of music – The diverse meanings and ways of performing music in hospital and nursing environments, experiences from the field
• the use of various objects and percussion indicators as an instrument of interactive improvisation, functional exercises in the group
The student gets experiences from interactive musical exercises. The exercises aim to strengthen the imagination, relax in the group, sensitize listening, communicate with music and create new soundscapes together with others.
• nursing songs and games, creating and singing sound landscapes in a group, verbalising one’s own feelings • independent work and learning tasks
Teaching methods
Luento
Ryhmätyöt
Luovat toiminnalliset harjoitukset
Itsenäinen työskentely, oppimistehtävät
Student workload
Ennakkotehtävä:
Varaudu kertomaan 24.8.2023 lähipäivänä jokin merkityksellinen, tunteita herättänyt hetki, tapahtuma tai kohtaaminen elämästäsi, jossa musiikilla on ollut oleellinen vaikutus tai jossa musiikin läsnäolo on ollut muuten tärkeää.
II)
Oppimistehtävä
TAIDETTA TÖIHIN -TIEDOTE, palautus 2.10. mennessä ITS:n palautuslaatikkoon (kaikilla lupa nähdä kaikkien tiedotteet)
Laadi selkeä, innostava ja informatiivinen tiedote (A4) työpaikallasi tai muussa työyhteisössä toteutettavasta musiikkia hyödyntävästä taidelähtöisiä menetelmiä sisältävästä projektista. Markkinoi ja myy ideasi ja suuntaa tiedote yhteisösi johtohenkilökunnalle.
Vastaa lyhyesti esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin tiedotteessasi:
Minkälaista taidetoimintaa ehdotat työyhteisöön ja miksi?
Mikä on projektin tavoite?
Millaisiin tarpeisiin projekti vastaa?
Millaisiin toimenpiteisiin työyhteisössä on ryhdyttävä, jotta projekti on mahdollista toteuttaa?
Miksi hyvinvointiin satsaaminen kannattaa?
Millaisia menetelmiä hyödynnetään?
Millaisia vaikutuksia taiteella voi olla tässä yhteisössä?
Millaisiin tutkimuksiin ja taiteen hyvinvointivaikutuksiin voidaan vedota?
Mitä projektin toteuttaminen onnistuneesti edellyttää yhteisöltä?
Miten toiminta rahoitetaan, onko sinulla ehdotuksia tähän liittyen?
Käytä kuvia ja tee tiedotteesta kiinnostava!
Palauta tiedotteesi ITS:n palautuslaatikkoon ma 2.10. mennessä.
III)
Oppimistehtävä
MUSIIKKIMUISTO -projekti, palautus 30.10. ITS:n palautuslaatikkoon. Projekti kannattaa aloittaa ajoissa.
Yleisiä ohjeita projektianne varten
Sisällön toteutus, rakenne ja suunnittelu on osa projektia. Edetkää valitsemallanne tavalla tarkoituksenmukaisesti.
Tehtävän ydin on käytännön tekemisessä niin, että projektista jää joku konkreettinen lopputulema:
1. tietylle henkilölle/haastateltavalle/yhteistyökumppanille koostettu esim. musiikkitallenne/ video / PowerPoint-esitys hänelle tärkeistä musiikkimuistoista tai muistoista joihin musiikki oleellisesti liittyy
2. keskustelujenne pohjalta kyseisiin valittuihin musiikkikappaleisiin liittyvät muistot kirjoitettuna
Esim. viisi laulua/ musiikkiteosta elämän eri vaiheilta ja niihin liittyvät muistot, tarinat, kokemukset.
Jos on esim. muistisairaasta haastateltavasta kyse, niin voitte myös keskustella omaisten kanssa. Luvat pitää tietysti aina selvittää. Työtänne voi helpottaa se, että tallennatte keskustelunne – voitte tällöin keskittyä paremmin keskusteluun, kun ei tarvitse tehdä muistiinpanoja samalla.
Pohtikaa, onko tarpeellista hankkia esimerkiksi valokuvia keskustelujenne pohjaksi, tai millä muulla tavoin voisitte luoda hyvä tunnelman keskustelutuokiollenne.
Jos tallenteen koostaminen on jostain syystä mahdotonta, niin voitte tehdä myös pelkästään kirjallisen selvityksen, jossa on kirjoitettu keskusteluissa esille tulleet musiikit + niihin liittyvät elämäntarinat/muistot. Muistakaa kirjoittaa musiikkien kohdalla tekijät tarkasti (säveltäjä, sanoittaja) ja jos on oleellista muiston kannalta, niin myös mahdollinen esittäjä ja/tai sovittaja.
Lopputuotos on tarkoitus luovuttaa haastateltavalle / hänen omaisilleen (ja mahdollisesti hoitohenkilökunnalle – selvittäkää tämä) sillä ajatuksella, että musiikkitallennetta voi jatkossa kuunnella yksin tai yhdessä hoitajan ja/tai omaisien kanssa – kenties kerrata muistoja ja jatkaa siitä keskusteluja eteenpäin.
Selvittäkää etukäteen, mikäli kirjoittamanne teksti tulisi luetuttaa haastateltavalla ennen työn viimeistelyä. Ajattelin, että jos muistot tuntuvat hyvin henkilökohtaisilta, saattaa niiden lukeminen tuntua ”paljastavalta” tai oudolta – onkohan näin? Riippuu varmasti tilanteesta, muistosta ja kenen kanssa ne jakaa.
3. Lisäksi kirjatkaa eri dokumenttiin (tätä ei anneta haastateltavalle, vaan ainoastaan meidän ryhmällemme) myös projektinne eteneminen; työn eri vaiheet sekä omat pohdintanne ja perustelunne työn toteutuksille.
Tehtävän palautus ma 30.10. mennessä.
Osa näistä toteutuksista esitellään koko ryhmälle to 8.11. lähipäivässä.
Lisäksi:
Mahdollisista korvaavista tehtävistä esimerkiksi poissaolon takia sovitaan tapauskohtaisesti opettajan kanssa.
Assessment criteria, approved/failed
Läsnäolo lähitunneilla, osallistuminen toiminnallisiin harjoituksiin ja keskusteluihin sekä oppimistehtävien palautus aikataulun mukaan.
Qualifications
The course does not require musical know-how, previous experience in making music or implementing art-based methods of music.