Siirry suoraan sisältöön

Opetusharjoittelu 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2011409-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2023 - 10.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.09.2023 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Paikat
8 - 25
Opettajat
Minna Haapasalo
Opintojakso
2011409
Toteutukselle 2011409-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opetusharjoittelu 2 tehdään yleensä 4. opiskeluvuotena. Opetusharjoittelun voi tehdä aikaisemmin, mikäli OPetusharjoittelu1 ja sitä edeltävät vaaditut opinnot ovat tehtynä hyväksytysti.
Opetusharjoittelu etenee vaiheittain. 
 
1. 
Opetusharjoittelupaikan hankkiminen ja sen hyväksyttäminen opetusharjoittelun ohjaajalla (Minna: minna.haapasalo@turkuamk.fi). 
Työharjoittelusopimuksen tekeminen. ohjeet löytyvät Itslearning-työtilasta.


3. 
Aseta tavoitteita harjoittelulle (omaan työpäiväkirjaasi) sekä pedagogina kehittymisen että suunniteltavan/vedettävän toiminnan suhteen: Miten kehität osaamistasi taidepedagogisen opetussisällön tuottajana ja ohjaajana? 

Suunnittele toiminnan sisältö: millaisia osallistujakokemuksia ja oppimistilanteita pyrit tuottamaan?
(laajempi kaari kokonaisuudesta ennen opetusharjoittelun aloittamisen sekä 
jokainen opetuskerta ennen opetuskertaa). 
 
Valitse harjoittelua tukevaa taustamateriaalia, jota luet ja johon viittaat opetusharjoitteluraportissasi.1-3 lähdettä. Vinkkejä teoksista Itslearning-työtilan taustamateriaalissa.

4.
Opetuksen toteuttaminen ja refletio 

a) Tuntisuunnitelmien ja tuntireflektion palautus. (ohje ko. kohdassa) 
b) Vertaispalautteen antaminen ja saaminen:
-vertaiskollega käy katsomassa opetustasi ja käytte palautekeskustelun (katso yleisissä ohjeissa opastusta palautteen antamiseen)
Sinä käyt katsomassa (saman tai eri) kollegan opetusta ja käytte palautekeskustelun.

c) Videointi refletion välineenä (palautetaan n. 15 min. kooste), valitse jokin toteutustapa:

1) Kuvaa itseäsi opettamassa jonain opetuskertana.
Ota huomioon, että jos osallistujat näkyvät kuvassa, heiltä pitää olla lupa kuvaamiseen
ja tallenteen näyttöön opiskelijakollegoille sekä opettajalle, pyydä siis allekirjoitus
kirjalliseen kuvauslupaan. Alaikäisiltä osallistujilta pitää olla huoltajan antama kirjallinen lupa.
Kuvauslupalomakkeen ja ohjeet löydät videoinnin palautus -kohdasta.

2) Vertaispalautteen kuvaaminen, kuvaa keskustelu, jossa saat kollegan vertaispalautteen opettamisestasi.
3) Videoitu oppimispäiväkirja: tee videolle oppimispäiväkirjaa, jossa reflektoit tuntisuunnitelmiasi
ja niiden toteutumista, esim. aina ennen ja jälkeen opetuksen.
Katso tarkemmat ohjeet “videoiden palautus -kohdasta.

5.
Kokoava presentaatio ja reflektio:

Osallistut opetusharjoitteluseminaariin , jossa esittelet harjoittelusi ja tämän hetkisen pedagogisen näkemyksesi (syys-tai toukokuussa) muille opiskelijoille. 

Palautat kokoavan raportin opetusharjoittelusta (ohje tehtäväpalautuksen yhteydessä).

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa opintojakso- tai kurssikurssikokonaisuuden valitsemalleen kohderyhmälle tai ryhmille. Opiskelu tapahtuu työelämäyhteistyössä teatteri-ilmaisun ohjaamisen prosessina. Opetusharjoittelija hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja pedagogisia opintojaan harjoittelussaan.

Sisältö

Teatteri-ilmaisun opetuksen suunnittelu ja toteutus. Työharjoittelusopimuksen ja -suunnitelman laatiminen. Harjoittelun presentoiminen muille opiskelijoille. Työharjoittelupäiväkirjan raportointi.

Oppimateriaalit

Katso Itslearning-työtilasta YLEISET OHJEET OPETUSHARJOITTELUSTA -> "Taustamateriaalia teatteriopettajalle"

Opetusmenetelmät

Opetusharjoittelu on työelämälähtöistä taidepedagogiikan oppimista ammattikentällä opiskelijan itse valitsemassa ja hankkimassa kohteessa, omalle ammatilliselle kehittymiselle sopivassa kontekstissa. Opetusharjoittelun valinnassa auttaa opetusharjoitteluseminaarien presentaatioiden kuuleminen, vertaiskokemusten jakaminen, tutoropettajan kanssa keskusteleminen sekä opetusharjoitteluohjaajan ohjaus. Opetusharjoittelu voi toteutua omassa oppilaitoksessa perustelluissa tilanteissa, joista voit keskustella ohjaajan kanssa, tällainen voi olla esim. oman kurssikonseptin pilotointi ennen sen myymistä asiakkaille.

Kansainvälisyys

Opetusharjoittelu 2 on taidepedagogisen prosessin itsenäistä suunnittelemista, toteuttamista, reflektointia ja presentointia vertaispalautteen sekä ohjaavan opettajan taustatuen avulla. Ohjaavan opettajan ohjausta saat pyytämällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op:n kokonaisuuteen kuuluu VÄHINTÄÄN 6 h (1 h = 60 min) kontaktiopetusta (eli opetettavia tunteja). Tämän lisäksi opiskelijan työhön kuuluu yhteydenpito opetusharjoittelutahoon, opetuskontekstiin tutustuminen, opetettavan ryhmän lähtötasoon ja mahdollisesti kehitysvaiheeseen tutustuminen (tarkastele: mitä tämä konteksti ja ryhmä tarvitsee oppiakseen ja kehittyäkseen), opetuskokonaisuuden suunnittelu ja reflektointi, yksittäisten tuntien suunnittelu ja reflektointi kirjallisesti, taidepedagogiseen tai kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen perehtyminen, vertaispalautteen saaminen ja antaminen, videointi reflektion välineenä, harjoittelun raportointi sekä presentointi opetusharjoitteluseminaarissa.

Palautettavat oppimistehtävät ovat siis: 1) työharjoittelusopimus 2) tuntisuunnitelmat ja ohjauskertojen reflektiot 3) video (15 min) 4) opetusharjoitteluraportti 5) seminaaripresentaatio (yleensä power point -esitys. Tarkemmat ohjeet löytyvät Itslearning -alustalta työtilasta Teatteri-ilmaisun ohjaajan opetusharjoittelu - opetusharjoittelu 2.

Useimmissa opetusharjoittelussa suurempi kontaktiopetusmäärä kuin 6 h on suositeltavaa. Esim. jos opetusta on 1,5 h viikossa ja kertoja on 8-10 kertaa, on kyseessä yhden harjoittelun kontaktiopetusmäärä. Tuntimäärä tarkoittaa opiskelijan yksin opettamaa määrää tunteja. Mikäli opiskelija toimii työparin kanssa tai tiimissä, täytyy jokaisen opetusmäärä olla eroteltavissa.

Opetusharjoittelussa tärkeämpää kuin kontaktituntien määrän laskeminen on opetuskokonaisuuden toimivuus ja osallistujien kannalta mielekkään kaaren luominen. Suunnittele siis opetusharjoitteittelua oppiminen ja ammatillinen kehittyminen edellä: millaisesta opetuksen suunnittelusta ja toteutukseksta haluat ja tarvitset harjoittelua, mikä on pedagogina kehittymisellesi hyvä askel tässä kohtaa?
Näistä kysymyksistä voit aina kysyä ja keskustella opetusharjoittelun ohjaajan kanssa.


Opetusharjoittelun kokonaisuudesta ja kontaktiopetuksen määrästä voi aina keskustella ohjaavan opettajan kanssa. Perustelluista syistä opetettava tuntimäärä voi vaihdella (esim. erityisryhmä, opetusmateriaalin luominen tilaustaholle tms.).

Lisätiedot

opetusharjoittelun ohjaaja: minna.haapasalo@turkuamk.fi

Siirry alkuun